۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۵۷۴۷۷
امام جمعه موقت اصفهان:

شورای نگهبان مانع انحراف در قانون گذاری است

شورای نگهبان مانع انحراف در قانون گذاری است
حجت الاسلام رهبر با اشاره به نقش شورای نگهبان در جلوگیری از انحراف در قانون‌گذاری، گفت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات پاسداشت حضور مردم پای صندوق رأی است.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه شورای نگهبان قانون اساسی جزئی از قانون اساسی کشور است، گفت: شورای نگهبان همانطور که از نام این نهاد مشخص است نگهبانی است برای قانون اساسی کشور تا مبادا قوانین دارای مغایرت با قانون اساسی به تصویب برسد یا خدشه‌ای به قانون اساسی وارد شورد.

امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر اهمیت نقش شورای نگهبان در صیانت از قانون اساسی، اظهار کرد: شورای نگهبان مراقبت می‌کند تا قانونی برخلاف مصالح ملی و قانون اساسی و یا دارای مغایرت با شرع به تصویب نرسد، هم قانون اساسی و هم شرع به وسیله فقها و حقوقدانان شورای نگهبان صیانت می‌شود.

شورای نگهبان مانع انحراف در قانون گذاری است

وی با اشاره به وظیفه شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات و احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، تصریح کرد: شورای نگهبان مانع انحرافات و کجی‌ها در عرصه قانونگذاری می‌شود و نقاط ضعف و خلاف قوانین را شناسایی و خواستار اصلاح آنها در مجلس شورای اسلامی می‌شود و این نقشی بسیار مهم است که عامل صیانت از کشور است.

حجت الاسلام رهبر با بیان اینکه شورای نگهبان مانع نفوذ در دستگاه‌ها تصمیم گیر و تصمیم ساز می‌شود، خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم شاهد بودیم که چندین هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند و اینجا وظیفه خطیر و مهم شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد و ممانعت از نفوذ در نهاد مهم و حساسی نظیر مجلس شورای اسلامی به خوبی مشخص می‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه افزود: باید یک مرجعی باشد که شایستگی افراد برای تصدی مناسب مهم را بررسی کند و اجازه ندهد افرادی با خیال توطئه و نفوذ وارد عرصه انتخابات و حضور در نهادهای مهم کشور شوند، اگر شورای نگهبان نباشد انحرافات بسیاری را هم در عرصه قانون گذاری و هم در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان به خوبی از قانون اساسی و عرصه انتخابات و تصویب قوانین نگهبانی کرده است، گفت: برخی افراد ممکن است به قصد نفوذ وارد عرصه انتخابات شوند و با مانع محکمی به نام شورای نگهبان مواجه شوند و طبیعی است که این افراد نخواهند نهادی مانند شورای نگهبان در کشور وجود داشته باشد و علیه آن موضع گیری کنند.

نظارت شورای نگهبان پاسداشت رأی مردم است

حجت الاسلام رهبر خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری باید محل حضور و رقابت افراد صالح باشد و به همین دلیل شورای نگهبان که یک نهاد برخاسته از قانون اساسی است باید بر انتخابات این دو مرجع مهم کشور و همچنین تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی نظارت کند و این پاسداشت رأی مردمی است که در صحنه حاضر شده‌اند و رأی خود را در انتخابات مختلف به صندوق می‌اندازند.

وی شورای نگهبان را یک نهاد وظیفه شناس توصیف کرد و افزود: همیشه افرادی هستند که به دلیل در خطر افتادن منافع خود با قانون و شرع و نهادهای قانونی و شرعی مخالفت می‌کنند و به همین دلیل علیه شورای نگهبان موضع گیری می‌کنند اما شورای نگهبان قانون اساسی همیشه بدون توجه به حواشی و هجمه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام داده است./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاریابی
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
درود بر صیانت کنندگان قانون اساسی
0
0