۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۶۵۷۶۲۴
زاکانی مطرح کرد؛

تفکر لیبرالی مسؤولان عامل مشکلات مردم/ مدیریت کشور دست افراد بی عرضه است

تفکر لیبرالی مسؤولان عامل مشکلات مردم/ مدیریت کشور دست افراد بی عرضه است
زاکانی با بیان این که برنامه مجلس با دولت از روی دوستی است، گفت: برنامه ما ایجابی است و تخاصم میان مجلس و دولت مشکلی را حل نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس عصر امروز در جلسه هم اندیشی اساتید سطوح عالی حوزه و هادیان سیاسی که به همت بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به طرح سؤال از رییس جمهور بیان کرد: نسبت مجلس با قوا نسبت برادری است اما مجلس برادر بزرگتر است بالتبع نقش مجلس نیز ممتاز و ویژه خواهد بود چنانچه رهبر معظم انقلاب بیان کردند در انتخابات ریاست جمهوری اول قصد داشتند شهید بهشتی را برای نامزدی معرفی کنند اما امام خمینی(ره) مخالفت کردند و بیان داشتند« شما مجلس را بگیرید و مجلس مهم است».

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس سه نگاه نسبت به دولت وجود دارد؛ یک نگاه می گوید باید صبر کرد تا دوره دولت تمام شود، نگاه دیگر می گوید اگر این دولت یک روز بیشتر هم بماند مضر است و نگاه سوم میانه است که می گوید آغاز ارتباط ما با دولت براساس دوستی و پیشرفت کشور است به عبارت دیگر اگر انقلاب و تبعیت از رهبری برای ما موضوعیت دارد برنامه ای ایجابی ناظر به حل مشکلات و چرخ زندگی مردم طرح ریزی و تلاش خواهیم کرد تا دولت در اجرای آنها موفق شود اما اگر دولت نخواست یا نتوانست یا خرابکاری کرد پرونده آن بسته خواهد شد.

وی با تصریح بر این که چرخ کشور با تخاصم میان دولت و مجلس نخواهد چرخید، ادامه داد: سؤالی که امروز از رییس جمهور مطرح شده سؤالی عمیق نیست بلکه راجع به موضوعاتی است که نتیجه آن معلوم است مانند برجام که امروزه بوی تعفن آن عالم را برداشته است.

زاکانی افزود: برخی دوستان در مجلس برای استیضاح رییس جمهور امضا جمع می کردند که از آنها سؤال کردم آیا با چند نفر مشورت کرده اید که این استیضاح به نتیجه می رسد؟ آیا مشورت کرده اید که این استیضاح مفید است؟ آیا مردم مجاب می شوند یا رهبر معظم انقلاب حجت شرعی برای امضای آن دارند؟ که پاسخی نداشتند و از آنها درخواست کردم دست نگه دارند بنابراین به نظر من مسیر باید ایجابی باشد.

وی در زمینه اهداف مجلس در زمینه مبارزه با فساد گفت: مجلس برای مبارزه با فساد از خودش شروع کرد و فردی که با استفاده از امکانات بیت المال و با فامیل های خود شبکه درست کرده بودرا کنار گذاشت.

وی ادامه داد: نامه رسمی از مراجع امنیتی داشتیم که این فرد ضد انقلاب است اما اشکالی که در این زمینه وجود داشت و بسیاری از دوستان نیز آن را مطرح می کردند، تضعیف شورای نگهبان در صورت عدم اعتبارنامه بود که استدلی بی پایه است؛ خود من با آیت الله جنتی در این زمینه صحبت کردم که ایشان بیان کردند اگر این موارد وجود دارد محکم بایستید و عمل انقلابی خود را انجام دهید و ما نیز به وظیفه انقلابی خود عمل کردیم.

وی افزود: عدد مناسبی در عدم تأیید اعتبار نامه وجود دارد زیرا ممتنع نیز کنار عدم صلاحیت قرار می گیرد و بسیاری از 102 نفر نیز بچه حزب اللهی هستند اما به دلیل این که برخی اشخاص مثبت از این شخص دفاع می کردند، امر برای برخی دیگر مشتبه شده بود که از آنها سؤال کردیم به چه دلیل حمایت می کنید که پاسخ دادند این شخص از ما حمایت کرده و بودجه در اختیار ما قرار داده است، مگر این پول را از جیب خودش داده است.

زاکانی با بیان این که ماه های قبل سه کارگروه در حال آماده کردن بسته ای برای برطرف کردن مشکلات مردم بوده اند، تبیین کرد: از هفته پیش بحث تلفیق این سه بسته آغاز شده است تا نظام در مجلس ایجاد شود؛ کلان این بسته اقتصاد است گرچه فرهنگ و سیاست نیز در آن دیده شده است.

 وی افزود: در اقتصاد باید حداقلی برای مردم تضمین شود این تجربه کشورهای اروپایی است چنانچه درسال 2008 تلاطم خسارت بار مالی در غرب ویرانه درست کرد اما برخی کشورها همانند اسپانیا از این تلاطم سربلند بیرون آمدند زیرا حداقلی را برای زندگی مردم تضمین کرد یعنی آنچه که حیات مردم به آنها وابسته است همانند گوشت و حبوبات را برای مرم تضمین کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سالهای گذشته فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند اما در این سیاست از طبقات بالا به سمت پایین چرخش ایجاد می شود به عنوان مثال در ماجرای توزیع بنزین به افرادی که ماشین ندارند تسهیلات می دهیم؛ به آقای زنگنه گفته می شود چه سیاستی است که به همه بنزین می دهید و وی پاسخ می دهد که آقای روحانی می گوید بالاشهری ها همه ماشین دارند اما بچه کم، به هیمن دلیل به ماشین بنزین می دهیم که آنها ناراحت نشوند.

زاکانی در ادامه به سؤالات حاضرین در این نشست پاسخ داد که مهم ترین سؤالات به شرح زیر است:

در زمینه قرارداد ایران  و چین مقداری توضیح دهید؟

معادله جهانی در حال تغییر است و آمریکا دیگر یکه تاز جهان نیست و کشوری که می تواند در این معادلات اثر گذار باشد، ایران اسلامی است و روسیه و چین نیز هرکجا در کنار ایران باشند پیروز می شوند همانند جنگ سوریه، که ایران زمین و روسیه هوا را داشت اما اراده ایران پیروز شد زیرا روسیه اعتقادی به آزادی حلب نداشت اما حاج قاسم این هدف را داشت همچنین امروزه روسیه در لیبی در حال شکست است بنابراین فهمیده اند روح حاکم بر انقلاب اسلامی معادله را تغییر می دهد

از سوی دیگر چین در دوره ای نسبت به ما بسیار سرد شده بود؛ چین در دوره هشتاد با ما همکاری می کرد اما آقای روحانی که آمد شروع به لجبازی کردن کرد حتی زمانی که رییس جمهوری چین به ایران آمد به بدترین وجه با او برخورد کردند و زمانی که به چین برگشت، بیان کرد من پشت سر خود نگاه نمی کنم.

 رهبر معظم انقلاب چند سال پیش آقای لاریجانی را به نمایندگی خود به چین فرستاند و بیان کردند می خواهیم بایکدیگر ارتباط داشته باشیم و چین نیز بیان کرد به دلیل این که فرستاده رهبری است او را راه می دهیم و اگر رییس جمهور بود قبول نمی کردیم.

در این میان پیشنهاداتی مطرح شد و زمانی که چینی ها بررسی کردند آنها را مناسب دیدند که این پیشنهادات از نظر زیرساخت های کشور بسیار مناسب است و این که گفته می شود جزیره می دهند دروغ است؛ البته چین و روسیه برای خدا کار نمی کنند اما مهم این است که ما از فرصت های آنها استفاده کنیم و بتوانیم مسیر انقلاب اسلامی را طی کنیم و چنین کاری تدبیر رهبر معظم انقلاب است و رییس جمهور نیز پس از این که آقای لاریجانی رفت پرونده را به وزارت خارجه فرستاد که کار خطرناکی است چنانچه در برجام نیز این کار را کرد.

با توجه به مشکلات معیشتی و ناتوانی دولت، میزان تاب آوری مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

 شرایط بسار سخت است اما اگر خوب کار کنیم اشکالی پیش نمی آید و مجلس نیز می تواند خوب کار کند و در مسیری قرار گیرد که مشکلات مردم را حل کند در غیر این صورت دشمن نیز در حال کار کردن است.

رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند مراقب فتنه های آینده باشید مجلس چه مقدار برای عبور از فتنه ها آماده است؟

مجلس اگر احساس مسؤولیت کند و یکپارچه از موضع  دین و مردم عمل کند می تواند از تمام فتنه ها عبور کند اما اگر دائما به جان هم بپرند و هرکس به دنبال کار یا منطقه خود باشد در چنین صورتی آسیب پذیر خواهد بود زیرا دولت در برخی موارد خود را به بی خیالی می زند و موارد را بسیار ساده گرفته اند به عنوان مثال الان بیست و هفت میلیارد دلار پول خارج از کشور است که برنگشته و بخش عمده آن ناظر به دولت است.

آیا استیضاح روحانی با رهبری هماهنگ می شود؟

اگر کسی بخواهد نزد رهبری رود و از ایشان مشورت گیرد رویه غلطی است زیرا فشار به رهبری منتقل می شود و اگر کسی هم بخواهد بدون فکر استیضاح کند کشور را به هم می ریزد بنابراین چنانچه گفته شد باید ایجابی حرکت کرد و اگر نشد، در صورت صلاحدید می توان استیضاح کرد.

علت بالا رفتن نرخ ارز چیست؟

هم بی تدبیری دولت است هم نیاز، که گاهی برای نیاز، بی تدبیری می کند یعنی کسری بودجه دارد و برای تأمین کسری بودجه چنین کاری انجام می دهد و گاهی بی تدبیری می کند و چنانچه گفته شد، امکانات را خارج از کشور نگه داشته است که چند روز گذشته فریاد اقای همتی نیز درآمد؛ دولت باید سیاست گذاری کند تا ارز این قیمت نشود.

ایران میان همه کشورهای همسایه از نظر تولید بسیار متنوع است بنابراین چرا باید ارزش پول ملی کم  باشد؟

در ایران اسلامی در زمینه سیاست انقلاب شد اما در زمینه فرهنگ و اقتصاد این انقلاب صورت نگرفته است، در زمینه سیاست نیز امام خمینی(ره) بیان کردند اشتباه کردیم به لیبرالها اعتماد کردیم و امروزه نیز چهل سال است که ضربه آن را می خوریم؛ امروز تفکر رییس جمهور ما نیز همان تکفر لیبرال است و اعتماد به سنت های الهی و تبعیت از رهبری نیست.

کشور امکانات دارد اما در دست آدم های بی عرضه ای است که یا نمی خواهند کاری انجام دهند یا خلاف می خواهند، کشورهای حاشیه ما بیش از هزار میلیارد دلار واردات دارند اما سهم صادرات ما به این کشورها 23 میلیارد است که اگر هنر داشته باشیم نباید چنین مشکلاتی پیش آید.

در این برهه زمانی پرداخت مبلغ 200 میلیون تومان برای مسکن نمایندگان به صلاح است؟

در مجلس مجمتعی ساخته شده که هفتاد واحد دارد که اگر خود این مجتمع بخواهد در شرایط امروزی ساخته شود چندمیلیارد هزینه دارد در نتیجه به جای ساخت این چنین مجتمعی، دویست میلیون به نمایندگان داده شده تا خانه اجاره کنند و در آخر دوره نیز پول را تحویل دهند.

در مجلس قبل نیز 250 میلیون تومان بود اما این مجلس 50 میلیون تومان را کم کرد در حالی که قیمت اجاره مسکن در آن زمان یک دوم این دوره بود اما آنها اعلام نمی کردند؛ از سوی دیگر هزاران نفر حاضر هستند خانه دهند و فقط یک رأی نماینده را بگیرند در نتیجه مجلس می گوید از شخص اجاره می کنم و پول آن را می پردازیم آن هم برای افرادی که خانه ندارند و اگر بخواهند خانه نیز بسازند تبعات دیگری دارد که بدتر است.

واقعیت انفجارها همانند نطنز چیست؟

اراده دشمنان این است که چنین کاری را انجام دهند و این که  گفته می شود پهباد و موشک است دروغ است بلکه جاسازی در یک دستگاه بوده است.

بسیاری از افراد وارد بورس شده اند پیش بینی شما از بورس چیست؟

بورس باید جای بانک را بگیرد و بانک نیز در زمینه قرض الحسنه ارائه خدمات کند و از خدماتی که می دهد پول بگیرد،  دلیل بسیاری از مشکلات امروزی فعالیت اقتصادی بانک ها است، اما نه این بورس بلکه میزان واگذاری کم است و تقاضا زیاد در نتیجه حباب ایجاد کرده است و اگر شکسته شود مشکل آفرین خواهد بود.

در ماجرای آقای طبری که بیست سال معاونت اجرایی بوده است چگونه برخی می گویند فساد ایشان برای ما احراز نشده بود؟

بنده پیش از این که آقای رئیسی، رییس قوه قضاییه شود به ایشان گفتم طبری را بردارد اما هیچ زمانی نگفتم که آقای لاریجانی شما مفسد هستید، نیامدم بگویم فساد او فساد شما است، زمانی که نامه به آقای لاریجانی نوشتم، بیان کردم مشفقانه می گویم اشتباه می کنید که از ایشان دفاع می کنید اما عده ای بیان کردند دزدی کرد پس شما هم مقصرید، که اینها اشتباه است من نمی خواهم تطهیر کنم اما می گویم هرکاری چارچوبی دارد و عرض بنده این است کسی که تعدی کرد قابل پذیرش نیست.

درخواست برخورد قضایی با تاجگردون وجود دارد؟

بله حتما برخورد قضایی خواهد بود./1324/پ200/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عجبا
Netherlands
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲
و تفکر بازگشت به سلف هم ه میزان قابل توجهی در جوامع اسلامی مورد استقبال عالمان و جوانان قرار گرفته!
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
آقای زاکانی هوایش به تیم سازی استاندار قم هم هست؟
0
0