۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۶۵۷۸۴۳

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مستلزم استفاده از خلاقیت‌های فرهنگی است

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مستلزم استفاده از خلاقیت‌های فرهنگی است
سردار دامغانی «فرهنگ‌سازی» را حلقه مفقوده توسعه حجاب و عفاف در جامعه دانست و گفت: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مستلزم استفاده از خلاقیت‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری رسا در سمنان، سردار حمید دامغانی با تأکید بر اهمیت رعایت و‌ حفظ حجاب و عفاف در جامعه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند "مسأله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست، اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملا غلط و انحرافی است. حجاب به هیچ وجه مانع از فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و علمی نمی‌باشد".

وی افزود: نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضروری‌ترین باورهای دینی است که مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان اضافه کرد: نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق‌تر، ضروری و اساسی است؛ بنابراین پیش از برنامه‌ریزی صحیح باید عناصر مفهومی چون فردی ، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی شناخته و جایگاه هر یک را بررسی کرد؛ سپس در سه مرحله نهادینه سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاس‌داری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.

سردار دامغانی بیان کرد: نهادها و سازمان‌های دولتی و شهروندان هر یک در برابر دیگری وظایف مشخصی دارند که عمل به این وظایف و محترم شمردن آنها ضامن سعادت و سلامت فرد و اجتماع است؛ میزان اثرگذاری این 2 گروه بر یکدیگر، از میزان اثرگذاری متقابل اعضای خانواده کمتر نیست.

وی افزود: بحث حجاب وعفاف جزو بحث‌های فرهنگی و مذهبی به شمار می‌رود که بیش از امور  سیاسی و اجتماعی به برنامه‌ریزی تدریجی و ریشه‌ای نیاز دارد.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: تمام نهادها و سازمان‌ها اعم از خصوصی و دولتی و شهروندان در فرهنگ‌سازی، نقش دارند و به همین دلیل، بدون ریشه‌یابی، آسیب‌شناسی و شناسایی ورودی‌های فرهنگی و شناخت عوامل ویران‌گر و آشنایی با شیوه‌های مبارزه با این عوامل، نمی‌توان برنامه‌ای درست و کارآمد طراحی کرد. 

سردار دامغانی اظهار داشت: فرهنگ‌سازی برای سه حوزه یادشده را می‌توان در مرحله نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ روش انجام داد که در هر بخش، نقش برخی نهادها پررنگ‌تر از دیگر نهادها است؛ برای نمونه، در مرحله نهادینه‌سازی باورهای دینی درباره عفاف و حجاب، نقش آموزش و پرورش به ویژه آموزش در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی، بسیار حساس و مهم به نظر می‌رسد؛ زیرا شخصیت دینی در دوره کودکی شکل می‌گیرد. 

وی بیان کرد: ازجمله علل اصلی بدحجابی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تا کنون،‌ احساس و باور مذهبی به درستی وصحیح به نسل جوان جامعه یا همان نوجوانان وجوانان منتقل نشده است و دیگرعللی که می توان نام برد؛ ضعف ایمان واعتقادات مذهبی، ضعف حیا، ضعف ارزش‌ها و خلأهای درونی، ضعف روحیه معنوی و فضای مجازی است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان عمده‌ترین پیامدها و آسیب‌های اجتماعی بدحجابی در جامعه را از هم‌گسیختگی اخلاقی، کاهش ازدواج، افزایش بیماری‌های مسری، اختلالات عصبی و روانی، از بین رفتن محبت، افزایش طلاق و کاهش میزان بازدهی کار و تحصیل در جامعه عنوان کرد.

سردار دامغانی با بیان اینکه وضع کنونی حجاب وعفاف درجامعه ما با موازین مورد نظر دین فاصله زیادی دارد تصریح کرد: تک تک افراد جامعه در جلوگیری عملی از هر گونه انحراف و گناهی می‌توانند نقشی اثرگذار داشته باشند و اگر هر فردی خود را مقید به حفظ حجاب و عفاف دینی و اسلامی بداند؛ بسیاری از معضلات کنونی در این حوزه حل می‌شود.

وی گفت: نقش مسئولان هم به طور خاص در زمینه حجاب و عفاف در قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد؛ بر اساس این قانون، نهادها و دستگاه‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و متولیان امر، تکالیف و وظایف مشخصی دارند و اگر این قانون به طور کامل اجرا می‌شد از ورود کالاها و البسه غیراسلامی جلوگیری می‌شد.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان تصریح کرد: در این قانون حتی توجه نهادهای دولتی به نوع پوشش کارمندان نیز ذکر شده است و یک قانون جامع است که هم به فرهنگ‌سازی در این زمینه اشاره دارد و هم نهادها را در جلوگیری از گسترش بی‌حجابی موظف کرده است.

سردار دامغانی اظهار داشت: نقش منفی تبلیغات دشمنان هم یکی دیگر ازتهدیدات فرهنگی است که با هدف قرار دادن فرهنگ جامعه اسلامی سعی در رواج بداخلاقی‌های اجتماعی دارند و در این راستا با تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای و تولید فیلم و لباس‌های زننده، جامعه اسلامی را مورد تهاجم فرهنگی قرار داده‌اند و متولیان و دست اندرکاران فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باید با وحدت رویه و همبستگی با این حرکت شوم مقابله کنند.

وی اذعان داشت: ادارات و دستگاه‌های اجرایی مختلفی در موضوع عفاف و حجاب مسئول هستند، برنامه‌های زیاد و خوبی صورت گرفته است  ولی با این وجود بسیاری از این مجموعه‌ها به وظیفه خود عمل نکرده و یا به صورت ناقص آن را اجرا می‌کنند.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: توسعه فرهنگ کنکاش و تفکر در مفاهیم دینی توسط جوانان به منظور پذیرش درونی و قلبی و عمل به آنها، هماهنگی و وحدت رویه مستمر و پایدار در برخورد با ناهنجاری‌های فرهنگی توسط دستگاه‌های مختلف در چارچوب قانون از جمله راهبردهای این مصوبه است.

وی اضافه کرد:ا ارتقای آگاهی و ایجاد حساسیت در مدیران نسبت به توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی در مجموعه‌های تحت مسئولیت آنها، احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب و عفاف و طراحی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی در مراکز تبلیغی، آموزشی و فرهنگی در راستای توسعه امر عفاف و حجاب از دیگر  راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف وحجاب در این مصوبه است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

سردار دامغانی اظهار داشت: امروزه باید برای ترویج حجاب و عفاف در جامعه از خلاقیت‌های فرهنگی استفاده کنیم؛ چراکه استفاده از خلاقیت‌های فرهنگی می‌تواند جوانان را به حجاب علاقه‌مند کند.

وی بیان کرد: حجاب آثار، برکات و نقش‌آفرینی‌های خاصی دارد و اگر حقیقتِ این حکم برای انسان‌ها آشکار شود، بعید است فطرت‌های سالم و خداخواه، تسلیم آن نشوند و آن را اطاعت نکنند.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: امروزه دشمنان اسلام با ابزارهای گوناگونی از جمله رسانه، کتاب، مقاله بی‌حجابی را در جامعۀ ما ترویج کرده و برخی افراد ناآگاه از آن‌ها پیروی می‌کنند.

سردار دامغانی تصریح کرد: متأسفانه این ضعف‌های آموزشی از دوران ابتدایی و از زمان کودکی افراد در دبستان‌ها و تا بزرگسالی در دانشگاه‌ها ادامه داشته است و از سوی دیگر آموزش‌های ما اغلب در چهارچوب مدرسه بوده و خارج از آن به صورت تخصصی روی این موضوع کار نشده است.

وی گفت: رسانه و صدا و سیما  یکی از عوامل مؤثر در مصادیق ضعف فرهنگی کشور است و نکته دیگر آن است که آموزش‌های ما با عنوان فیلم، سریال و غیره دارای تناقضات زیادی است و همین امر بر روی جامعه اثر منفی می‌گذارد.

سردار دامغانی اضافه کرد: به عنوان مثال در اغلب سریال‌ها افراد مرفه و غنی جامعه با ظاهری آراسته ظاهر می‌شوند؛ اما افراد ضعیف و سطح پایین جامعه اغلب چادری بوده و دارای پوشش اسلامی هستند و در واقع به صورت غیرمستقیم این تأثیر را روی کودکان، نوجوانان و به طور کلی جامعه می‌گذاریم و نشان می‌دهیم که افراد سطح بالای جامعه اغلب ظاهری به دور از پوشش ایرانی_ اسلامی هستند

وی افزود: این در حالی است که در واقعیت شمار زیادی از بانوان پزشک، جراح، نخبه و موفق کشور دارای حجاب اسلامی هستند؛ اما متأسفانه این موارد در رسانه‌های ما کمتر نمایش داده شده است. 

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان داشت: تمام این مسائل بر روی کودکان اثر می‌گذارد و وقتی کودک از سن کم شاهد این شیوه است، به این باور می‌رسد که یک فرد مطلوب در جامعه پوششی این گونه دارد و به تدریج فرهنگ به سوی تهی شدن می‌رود.

سردار دامغانی عنوان کرد: تهاجم فرهنگی یکی از علل مؤثر در ایجاد خلأ فرهنگی و ترویج بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه است که از یک سو در کشور و در رسانه‌ها تصویری متناقض در ترویج حجاب دیده می‌شود و یک فرهنگ تهی نمایش داده می‌شود و از سوی دیگر در برنامه‌های خارجی و رسانه‌های غربی شیوه دیگری ارائه داده می‌شود؛ در واقع فرهنگ غربی با عملکرد قوی خود در این زمینه بر روی جوانان تأثیر خود را می‌گذارد و ما نیز امروزه شاهد نتیجه آن هستیم.

وی تأکید کرد: برای تأثیر گذاری بر روی جامعه نیاز به کار فرهنگی خلاقانه داریم؛ مسائل ضد فرهنگ ظهور و بروز طولانی مدت دارد و باید برای تأثیرگذاری فرهنگی به جای انتقال مستقیم مسائل به جامعه و جوانان، آن را در قالب یک عملیات هنری و به صورت غیر مستقیم منتقل کنیم./د102/ف

علی اصغر خواجه الدین
منبع: تسنیم
ارسال نظرات