۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۵۷۸۴۹
مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اصفهان مطرح کرد؛

نیازمند رصدخانه تبلیغی هستیم/ سندجامع تبلیغ تدوین شود

نیازمند رصدخانه تبلیغی هستیم/ سندجامع تبلیغ تدوین شود
حجت الاسلام اهتمام با اشاره به ضرورت تهیه سند تبلیغی، گفت: نیازمند یک رصدخانه برای بررسی فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی در استانها هستیم.

حجت الاسلام حامد اهتمام، مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه هنوز نقشه راه دقیقی برای عرصه تبلیغ طراحی نشده است، گفت: نخستین نیاز ما یک مهندسی تبلیغی است که یک سندی وجود داشته باشد که فاکتورهای تبلیغ را مشخص کند و بر مبنای این فاکتورها و شاخص‌ها سازمان‌ها جهت دهی پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که سند و نوشته و چارچوبی وجود ندارد هر سازمان که عنوان تبلیغات عرصه دین دارد براساس تشخیص خود و مشاهداتی که دارد و براساس تصمیمات اتاق فکر خود برنامه ریزی‌هایی انجام می‌دهد و بعد متوجه می‌شود سازمان دیگری نیز به همین روش عمل کرده و موازی کاری شکل می‌گیرد.

سند مهندسی تبلیغ تدوین شود

مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر لزوم تهیه یک سند مهندسی تبلیغی، تصریح کرد: متأسفانه نیازسنجی  و نیازشناسی ما در عرصه تبلیغ هم بسیار ضعیف بوده است، به این معنا که در عرصه تبلیغ ما باید نیازهای مردم را شناسایی و بر مبنای آن فعالیت‌های تبلیغی را تنظیم و اجرایی کنیم.

حجت الاسلام اهتمام خاطرنشان کرد: این به معنای اینکه فعالیت های تبلیغی مطابق با خواست مردم باشد نیست، بلکه برمبنای نیاز مردم در عرصه دین بودن تبلیغ است، مسأله دیگر تربیت نیروی انسانی توانمند و متخصص است، در این حوزه نیز ضعف داریم و نیروهای انسانی متخصص، توانمند و آگاه به مسائل در سیستم‌های تبلیغی ما کم است و تشخیص‌ها به همین دلیل معمولا نخبگانی نیست بلکه براساس سیاستگذاری یک مدیر مربوطه است.

وی با اشاره به اثرگذاری کم فعالیت‌های تبلیغی در صورت متخصص نبودن مبلغین و نخبگانی نبودن فعالیت‌های تبلیغی، اظهار کرد: سند راه، نیازسنجی و تربیت نیرو سه لازمه عرصه تبلیغ است، باید در هر استان در عرصه تبلیغ یک رصدخانه شکل بگیرد تا پس از اینکه یک فعالیت تبلیغی انجام می‌شود نتایج و بازخوردهای آن را بررسی کند.

ایجاد رصدخانه فرهنگی تبلیغی در استانها

مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بر ضرورت ایجاد یک رصدخانه فرهنگی تبلیغی در استان‌ها تأکید کرد و گفت: این رصدخانه باید مرتب و با دقت فعالیت‌های تبلیغی و بازخوردها و نتایج آن را بررسی کند. همانطور که برای بررسی اوضاع و شرایط کشور در مقابله با ویروس کرونا یک ستاد برای رصد مبتلایان و فوتی‌ها و بهبودیافتگان تشکیل شد.

وی ادامه داد: ما برای یک ویروس که به جسم انسان حمله می‌کند یک رصد دقیق و قوی داریم که البته بسیار هم وجود آن لازم است، اما برای عرصه تبلیغ که با افکار و عقاید و دین و روحیات افراد ارتباط دارد و سلامت جامعه به آن بستگی دارد هنوز یک رصدخانه حتی در حد استانی وجود ندارد و اطلاع دقیقی از معضلات اجتماعی و آثار و نتایج فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی نداریم.

در تهیه آمار فرهنگی تبلیغی ضعف جدی داریم

حجت الاسلام اهتمام با بیان اینکه در خیلی عرصه‌ها آمار موفقی نداریم، اظهار کرد: در بسیاری از عرصه اصلا آماری در دست نیست که بدانیم دستاوردی داشته ایم یا با مشکل مواجه هستیم بلکه همه چیز براساس یک سری مشاهدات سطحی رخ می دهد و امروز متأسفانه نبود رصد باعث شده است که گاهی در پازل دشمن بازی کنیم و اطلاع نداشته باشیم.

مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به گستره اطلاعات و آمار دشمن از بسیاری از مسائل فرهنگی، تصریح کرد: دشمن با ابزاری که در اختیار دارد سبک زندگی مردم را تغییر می‌دهد ولی ما به دلیل ضعف در این عرصه قطعا نمی‌توانیم نقش خود را در سبک زندگی مردم ایفا کنیم./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات