۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۶۵۸۰۲۲
آیت الله احمدی فقیه یزدی در گفت‌وگو با رسا:

شورای نگهبان از بروز خطای حقوقی و فقهی در قوانین جلوگیری می‌کند

شورای نگهبان از بروز خطای حقوقی و فقهی در قوانین جلوگیری می‌کند
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه شورای نگهبان از قانون اساسی و احکام اسلامی پاسداری می کند، گفت: لازمه صحت قانون گذاری و اجرای صحیح آن در کشور وجود این شورا است.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز تأسیس شورای نگهبان و بیان اینکه برای اداره کردن جامعه باید ساز و کار نظارتی وجود داشته باشد، گفت: با توجه به اهمیتی که مسأله قانون گذاری و اجرای آن دارد، نمی توان بدون ناظر و نگهبان آن را عملی کرد.

وی شورای نگهبان را حافظ اسلامیت قانون گذاری در کشور دانست و اظهار داشت: شورای نگهبان با نظارت بر قوانین میزان تطابق آنها را با مبانی اسلامی بررسی می کند؛ در قانون اساسی نیز انطباق قوانین بر مبانی اسلامی از وظایف شورای نگهبان دانسته شده و در این راستا ساز و کارهایی تعیین شده است.

آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به اینکه لازمه صحت قانون گذاری و اجرای صحیح آنها در کشور وجود شورای نگهبان است، ابراز داشت: شورای نگهبان با عمل به وظایف حقوقی و فقهی خود از قانون اساسی و احکام اسلامی پاسداری می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه شورای نگهبان از بروز خطا در قانون گذاری از جهت حقوقی و فقهی جلوگیری می کند، بیان کرد: این شورا با عمل به وظایف خود جلوی بیراهه رفتن قوانین و ایجاد مشکلات ناشی از آن را می گیرد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان شبانه روز تحولات قانونی را بررسی می کنند، تأکید کرد: این شورا اسباب استحکام و ریشه دار شدن قوانین را فراهم می کند، از این جهت عده ای همواره در تلاش هستند تا با تخریب این نهاد موجب سستی قوانین شوند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به اینکه شورای نگهبان از پشتوانه فقهی و قرآنی و همچنین آرای مردمی برخوردار است، اضافه کرد: امروز همه کارشناسان جهان نسبت به اتقان قانون اساسی ایران اذعان دارند و شورای نگهبان را نهادی مؤثر در زمینه استحکام قانون گذاری می دانند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه وجود مجمع تشخیص مصلحت نظام با وجود شورای نگهبان منافاتی ندارد، گفت: شورای نگهبان به وظیفه خود در زمینه انطباق قوانین با شرع مقدس عمل می کند، اما مجمع تشخیص مصلحت عناوین ثانویه را در نظر می گیرد و بر اساس مصلحت های دوره ای به قوانین جهت می دهد؛ به عبارت دیگر قوانینی که بنا بر تشخیص اعضای مجمع تشخیص مصلحت وضع می شود، مادامی که آن مصلحت هست، حجیت دارد و با زوال آن مصلحت، حجیت آن نیز از بین می رود./841/ت302/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات