۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۵۸۳۳۳
تحلیلگر مسائل بین الملل:

سند همکاری ۲۵ ساله با چین با وجود جریان سازی‌ها به سود ایران است

سند همکاری ۲۵ ساله با چین با وجود جریان سازی‌ها به سود ایران است
هانی زاده با اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: براساس محتوای سند، چین نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف ایران خواهد داشت.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به سند راهبردی ایران و چین در ۲۵ سال آینده اظهار داشت: این سند نشان می‌دهد که ایران و چین نیازمند همگرایی منطقه‌ای هستند؛ چرا که ایران، چین و روسیه در معرض تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه چین در سال‌های گذشته به علت همسویی و همکاری اقتصادی با ایران، تحریم‌های شدیدی را تحمل کرده است، عنوان داشت: ایران برای خروج از تحریم‌ها و ورود به فضای تعامل جدید، پیش نویس قرارداد سند راهبردی ۲۵ ساله با چین را امضا کرد که به زودی نهایی خواهد شد.

هانی زاده ادامه داد: براساس محتوای سند، چین در ۲۵ سال آینده نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت، گاز و کشاورزی، شیلات و صنایع سنگین ایران خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ایران محوری‌ترین کشور در امتداد جاده ابریشم است و از آنجا که در ۲۵ سال آینده، جاده احیا خواهد شد، ایران نقطه اتصال چین به غرب آسیا و اروپا خواهد بود؛ در عین حال فرصت مناسبی برای ایران است که از ترانزیت کالا‌های چینی به غرب آسیا و اروپا استفاده کند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه در سال‌های آینده روسیه به همکاری ایران و چین خواهد پیوست، بیان داشت: طی سال‌های آینده حاکمیت دلار از چرخه تعامل ایران، چین و روسیه خارج خواهد شد، چنین اقدامی ضربه اقتصادی بزرگی برای آمریکا خواهد بود؛ چرا که ایران، چین و روسیه، یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

هانی زاده با بیان اینکه تعامل ایران، چین و روسیه پایان بخش حاکمیت دلار در جهان است، گفت: شایعاتی از قبیل واگذاری جزایر کیش و قشم به چین، تنها یک جریان سازی صهیونیستی آمریکایی علیه حاکمیت ایران است؛ زیرا طبق قانون اساسی کشورمان هیچ دولتی در ایران نمی‌تواند پایگاه و مکانی در اختیار بیگانگان قرار بدهد.

وی با بیان اینکه سند همکاری ۲۵ ساله امتیاز اقتصادی بزرگی برای دو کشور خواهد بود، تصریح کرد: ایران از پیشرفت‌های صنعتی و اقتصادی چین در ۲۵ سال آینده استفاده خواهد کرد و نفتش را به آنجا صادر می‌کند، ایران در ۲۵ سال آینده تأمین کننده واقعی انرژی چین خواهد بود.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه سند همکاری ۲۵ ساله علی رغم همه جریان سازی‌ها به سود ایران است، اظهار داشت: نفت ایران در ۲۵ سال آینده بدون تأثیرپذیری از تحریم‌های آمریکا به چین صادر خواهد شد و در مقابل، ایران از یک ارز محلی استفاده خواهد کرد که این ارز محلی، پول چین یا ایران است./۹۴۵۶/ت210/ب1
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدرضا کیانفر
Iran, Islamic Republic of
۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
حسن هانی‌زاده کارشناس خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی حق دارد به اسرائیل پاسخ نظامی دهد.

آقای هانی‌زاده،
جمهوری اسلامی خصم اسرائیل نیست بلکه یاورش می‌باشد زیرا موجب تسریع وفاق اعراب و اسرائیل گردیده است.
نه دانش باشد آنکس را نه فرهنگ که وقت آشتی پیش آورد جنگ.
...

با تشکر از توجه شما،
1
0