۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۵۸۴۳۴
مدیر مدرسه علمیه جامعه المهدی مطرح کرد؛

چهار ویژگی طلبه و حوزه انقلابی از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی

چهار ویژگی طلبه و حوزه انقلابی از دیدگاه امامین انقلاب اسلامی
حجت الاسلام فیاض گفت: هویت علمی، هویت معنوی، هویت تبلیغی و هویت سیاسی چهار ویژگی هستند که بنابر دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای مورد نیاز طلاب برای انقلابی بودن است.

حجت الاسلام سید روح الله فیاض مدیر مدرسه علمیه جامعه المهدی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه چند سالی است چند واحد درسی مختصر با موضوع انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود، گفت: دروسی نظیر وصیتنامه امام خمینی یا انقلاب اسلامی به هیچ وجه برای شناخت انقلاب اسلامی و مبانی انقلاب کافی نیست.

مبانی معرفتی انقلاب در حوزه علمیه تدریس شود

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به حوزه انقلابی طلاب باید مبانی معرفتی انقلاب اسلامی را فرابگیرند و باید این مبانی در حوزه‌های علمیه تدریس شود، آنچه که به عنوان دروس انقلاب ارائه می‌شود بیشتر تاریخ انقلاب اسلامی است، یعنی وقایع انقلاب اسلامی در این دروس بیشتر مطرح شده، البته به تاریخ انقلاب نیاز هست و فراگرفتن آن توسط طلاب لازم است اما کافی نیست.

مدیر مدرسه علمیه جامعه المهدی اصفهان با تأکید بر ضرورت فراگیری مبانی انقلاب اسلامی توسط طلاب، اظهار کرد: پیش از تاریخ انقلاب اسلامی باید مبانی و ساختار و پشتوانه فکری انقلاب اسلامی را به طلاب آموزش داد، مبانی معرفتی انقلاب اسلامی و تئوری اساسی انقلاب برای اداره جامعه که به مجموع آنها می‌توان گفت مبانی معرفتی انقلاب اسلامی باید در حوزه‌های علمیه آموزش داده شود.

حجت الاسلام فیاض خاطرنشان کرد: نظام سیاسی اسلام، نظام حقوقی اسلام، تعامل اسلام با مردم یا مردم سالاری دینی، نقش مردم در حاکمیت، نسبت حاکمیت و مردم، جایگاه فقه و مسائلی از این دست مبانی انقلاب اسلامی به عنوان یک تئوری اساسی با نگاه دستیابی به جامعه آرمانی محسوب می‌شوند که باید در حوزه های علمیه به منظور دستیابی به حوزه انقلابی تدریس و تعلیم داده شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک دستگاه فکری برای ادامه حیات خود و پیشبرد اهدافش و اداره جامعه و بردن جامعه به سمت آرمان‌ها مبانی دارد که به آنها مبانی معرفتی انقلاب اسلامی گفته می‌شود، تصریح کرد: بنابر تعابیر رهبر معظم انقلاب زمانی می‌توان به حوزه علمیه انقلابی گفت که به این مبانی پرداخته شود، متأسفانه شاهد هستیم این موضوعات بسیار کم در حوزه‌های علمیه مورد توجه واقع می‌شوند.

چهار شاخصه حوزه و طلبه انقلابی از دیدگاه امام خمینی و امام خامنه‌ای

مدیر مدرسه علمیه جامعه المهدی به فعالیت پژوهشی این مدرسه علمیه پیرامون فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب حدود 40 جلسه دیدار با حوزویان داشته‌اند که پژوهش‌های ما در خصوص دیدگاه‌های ایشان در این 40 جلسه و توجه به منشور روحانیت امام خمینی 4 ویژگی و شاخصه اصلی و اساسی را به عنوان شاخصه های طلبه و حوزه انقلابی به ما ارائه داده است.

حجت الاسلام فیاض در ادامه افزود: نخستین ویژگی هویت علمی است، طلبه و حوزه علمیه باید هویت علمی داشته باشد، طلبه باید کاملا مسلح به علم باشد و فرهیختگی و برخورداری از سلاح علم یک ویژگی مهم است، بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب طلبه بدون هویت علمی امکان خدمت کردن به انقلاب اسلامی را نخواهد داشت.

وی هویت اخلاقی معنوی را دیگر شاخصه طلبه و حوزه انقلابی برشمرد و تصریح کرد: طلبه زمانی می‌تواند به انقلاب اسلامی خدمت کند و وظایف خود را در مقابل انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشاند که از حیث اخلاقی و معنوی به مرتبه مطلوب رسیده باشد، در حقیقت خودسازی یکی از شاخصه های طلبه انقلابی است.

مدیر مدرسه علمیه جامعه المهدی ادامه داد: هویت تبلیغی سومین ویژگی حوزه و طلبه انقلاب است، یعنی اینکه طلبه صرفا فرهیخته باشد و مهذب باشد اما در گوشه حجره به سر ببرد و در میدان نباشد او را در تراز انقلاب اسلامی قرار نخواهد داد.

طلبه منزوی نمی‌تواند برای انقلاب مفید باشد

حجت الاسلام فیاض با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه بسیجی باید در وسط میدان باشد تا انقلاب حفظ شود، اظهار کرد: دقیقا طلبه انقلابی نیز باید همینطور باشد، باید در وسط میدان باشد، طلبه انقلابی نباید منزوی و گوشه نشین باشد بلکه باید هویت تبلیغی داشته و در عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی نیاز دارد به میدان آمده و فعالیت تبلیغی و بصیرت افزایی خود را انجام دهد.

وی هویت سیاسی را چهارمین شاخصه و ویژگی طلبه و حوزه علمیه انقلابی برشمرد و خاطرنشان کرد: هویت سیاسی به معنای سیاستی که امام خمینی و امام خامنه‌ای تعریف می‌کنند، طلبه انقلابی نمی‌تواند نسبت به مسائل سیاسی اجتماعی که در بستر کشور و جامعه رخ می‌دهد بی تفاوت باشد بلکه باید جریان شناس و دارای بصیرت باشد تا بتواند نقش آفرینی مؤثری داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه جامعه المهدی عنوان کرد: هویت علمی، هویت معنوی، هویت تبلیغی و هویت سیاسی چهار ویژگی هستند که بنابر دیدگاه امام خمینی و امام خامنه ای مورد نیاز طلاب برای انقلابی بودن است، اگر طلبه ای این چهار ویژگی را برای خودش جمع کند و حوزه علمیه در این مسیر حرکت کند قطعا شاهد خواهیم بود آن حوزه علمیه و آن طلبه انقلابی و در تراز انقلاب اسلامی خواهند بود./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
در این باره بیشتر اطلاع رسانی نمایید.
0
0