۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۵۵۴۰۱
مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی تبیین کرد؛

ضرورت ترسیم ایده سیاسی در شورای عالی برای دستیابی به فقه حکومتی

ضرورت ترسیم ایده سیاسی در شورای عالی برای دستیابی به فقه حکومتی
حجت الاسلام متولی امامی گفت: شورای عالی حوزه‌های علمیه باید با ترسیم یک ایده سیاسی نسبت حوزه علمیه با حاکمیت اسلامی را مشخص کند تا از این طریق ظرفیت حوزه علمیه شکوفا شود.

حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی، مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه باید در فلسفه شکل گیری شورای عالی حوزه‌های علمیه تأمل کنیم تا بتوانیم عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم، گفت: شورای عالی باید جایی باشد که ایده سیاسی برای حوزه علمیه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی نهادی است که نرم افزار اداره و سیاست‌گذاری جامعه اسلامی را تعیین می کند، اگر شورای عالی بخواهد حوزه علمیه را در نسبت با انقلاب اسلامی تعریف کند و بعد از حوزه علمیه ظرفیت‌های نرم افزاری برای اداره جامعه اسلامی ایجاد کند، باید ابتدا خودش ایده پرداز سیاسی باشد.

 

ایده سیاسی پس از شورای عالی وارد مدارس علمیه شود

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه ایده سیاسی پس از تعریف شدن در شورای عالی حوزه‌های علمیه باید وارد حوزه‌های علمیه شود، اظهار کرد: این موضوع بدین معنا است که این ایده سیاسی تبدیل شود به نظام آموزشی، نظام تربیتی، نظام معیشتی و دیگر نظامات درون حوزه‌های علمیه در کشور.

حجت الاسلام متولی امامی خاطرنشان کرد: یک نظام سیاسی می‌تواند شورای عالی را معنادار کند، اگر بخواهیم یک جایی فقط اداره شود یا کتب حوزوی را صرفا برای تحصیل طلاب ارائه دهیم نیازی به این شورا نیست و امور به صورت معمولی پیش خواهد رفت، اما شورای عالی حوزه‌های علمیه باید نقشی شبیه خبرگان رهبری داشته باشد، یعنی نسبت فقاهت و سیاست را در مرحله عمل تعیین کند.

وی بر اهمیت توجه شورای عالی حوزه‌های علمیه بر مسأله ایده پردازی سیاسی در عرصه حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: وقتی شورای عالی خود را در این جایگاه ترسیم کند و تبدیل به یک نهاد ایده پرداز سیاسی شود، ایده سیاسی را در نظام آموزشی اگر دنبال کند به فقه حکومتی می‌رسد، در نظام تبلیغی و تربیت مدیران سیاسی و دیگر عرصه‌ها می‌تواند ورود پیدا کند و آثار بزرگی در عرصه انقلاب اسلامی داشته باشد.

 

پیوند میان حوزه علمیه و سیاست حلقه گمشده شورای عالی است

مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی در ادامه افزود: شورای عالی حوزه‌های علمیه اکنون تبدیل شده است به یک نهاد تصمیم گیرنده در عرصه آموزشی و این تداوم همان حوزه علمیه پیش از انقلاب اسلامی است، یعنی عملا زنجیره و حلقه پیوند حوزه و سیاست از سوی شورای عالی حوزه‌های علمیه شکل نگرفته است و اگر شورای عالی بخواهد معنادار بشود باید بتواند این پیوند را رقم بزند.

حجت الاسلام متولی امامی با بیان اینکه ایجاد حلقه پیوند میان شورای عالی حوزه‌های علمیه و سیاست بسیاری از مشکلات حوزه علمیه را برطرف خواهد کرد، گفت: چنین موضوعی می‌تواند باعث کارآمدی طلاب و حوزه علمیه شود، این مسأله باعث می‌شود حوزه علمیه جایگاه واقعی خود در عرصه سیاست و تمدن را پیدا کند و عملگرایانه وارد میدان شود.

وی با اشاره به مشکلاتی نظیر بحران معیشت و انزوا حوزه های علمیه، تصریح کرد: بخشی از دلیل این مشکلات به خاطر این است که شورای عالی زنجیره بین نهاد فقاهت و سیاست را ایجاد نکرده و هیچ ایده سیاسی ندارد، اگر ایده سیاسی پرورش پیدا کند و هدف گذاری لازم در خصوص آینده پژوهشی در مورد ایده انجام شود، مشکلات حوزه‌های علمیه و طلاب نظیر معیشت، مسائل فرهنگی و اجتماعی و آموزشی برطرف خواهد شد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تحقق حوزه انقلابی را مهمترین مسأله برای شورای عالی حوزه‌های علمیه دانست و اظهار کرد: باید شورای عالی حوزه‌های علمیه ناظر به حوزه انقلابی وارد یک مسأله خرد و ریزتر سیاسی شود و جایگاه حوزه علمیه در عرصه سیاست را مشخص کند، طبق اصل چهارم قانون اساسی حوزه‌های علمیه امکان ورود بر تمامی قوانین و مصوبات کشور در همه حوزه‌ها را دارد و با تکیه بر همین اصل شورای عالی حوزه‌های علمیه می‌تواند یک ایده سیاسی در عرصه ‌های مختلف مورد نیاز کشور داشته باشد و ایده پردازی کند.

 

شورای عالی نباید محدود به برنامه‌های آموزشی شود

مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی با تأکید بر ضرورت مشخص شدن ایده شورای عالی حوزه‌های علمیه در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، عنوان کرد: ایده‌ها زمانی مطرح خواهد شد که اولا شورای عالی حوزه‌های علمیه خود را به عنوان یک نهاد سیاسی ترسیم کند و برای یک عمل سیاسی برنامه‌های خود را ترسیم کند، نه اینکه خود را محدود به فعالیت‌های تحصیلی و آموزشی کند.

وی در ادامه افزود: این روش می‌تواند حوزه علمیه را به کار آمدی برساند، حوزه های علمیه به دلیل اینکه شورای عالی حوزه‌های علمیه برای خود معنای سیاسی قائل نیست، دچار ناکارآمدی می‌شود، این موضوع معضلات بسیاری را برای حوزه‌های علمیه به دنبال دارد.

حجت الاسلام متولی امامی داشتن نگاه کلان به مسائل و برطرف کردن مشکلات حوزه‌های علمیه به صورت مبنایی را رسالت شورای عالی حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: باید از پایگاه نسبت حوزه و سیاست مشکلات را برطرف کنیم و این هویت سیاسی پیدا کردن و حرکت به سمت ایده‌های سیاسی برای روشن شدن نسبت حوزه و حاکمیت و هم‌گنی و انسجام در این خصوص با انجام دادن کار میدانی و عملی به دور از شعار زدگی باید اولویت شورای عالی حوزه‌های علمیه باشد تا شاهد شکوفایی ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه برای تحقق تمدن اسلامی باشیم./1304/ت210/ف

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات