۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۵۸۵۰۸
حجت الاسلام سعدی در دیدار مدیرعامل خبرگزاری رسا مطرح کرد؛

وظیفه رسانه حوزوی در گفتمان سازی/ دانشگاه امام صادق «الازهر شیعی» می‌شود

وظیفه رسانه حوزوی در گفتمان سازی/ دانشگاه امام صادق «الازهر شیعی» می‌شود
رییس دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه نیازمند پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی هستیم، گفت: تحول علوم انسانی اسلامی یک مسیر پرفراز و نشیب است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مدیر عامل و شماری از دبیران خبرگزاری رسا با حجت الاسلام حسینعلی سعدی رییس دانشگاه امام صادق(ع) دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا به بیان گزارشی از روند فعالیت های این خبرگزاری حوزوی پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام سعدی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام جواد(ع) گفت: بعد از امام رضا(ع)، ابناءالرضا(ع) می توانند برای ما شیعیان از لحاظ مواجهه با نهضت ترجمه بهترین الگو باشند.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) فعالیت های خبرگزاری رسا را بسیار فاخر دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب عضو هیأت مؤسس دانشگاه امام صادق(ع) بوده اند، از این رو هنگامی که در سال 84 خدمت ایشان رسیدیم، افق و راهبرد کلانی برای حرکت این دانشگاه ترسیم کرده و مواردی همچون مرجعیت علمی، تحول علوم انسانی و نقد علوم انسانی سکولار و تربیت نیرو برای نظام اسلامی و کادرسازی برای نظام را از وظایف ما قلمداد کردند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دانشگاه امام صادق(ع) را کانون بلند معارف اسلامی توصیف کرده اند، ابراز کرد: تحول علوم انسانی اسلامی یک مسیر پر سنگلاخ و پرفراز و نشیب است که خوشبینانه چند دهه طول می کشد تا به نتیجه برسد، اما باید گفت که سوی دانشگاه امام صادق(ع) در این زمینه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به توصیه های مراجع تقلید برای رشد و پیشرفت این دانشگاه تأکید کرد: اگر بنا است در راستای تحول علوم انسانی و اسلامی سازی آن عمل کنیم، سنگ زیرین و زیربنای حرکتمان معارف دینی محسوب می شود؛ ما در این زمینه نیاز جدی به حوزه داریم.

وی ارتباط با کارشناسان و اساتید و دانشمندان علوم روز را یک ظرفیت بزرگ برای دانشگاه امام صادق(ع) خواند و عنوان کرد: به عنوان مثال در مسأله قراردادهای نفتی، فقه قراردادهای نفت و گاز را مطرح کردیم، در حالی که در حوزه به آن پرداخته نشده است؛ همچنین در حوزه تولید صیانتی ورود کردیم و در این راستا تیمی از متخصصان حوزه تولید صیانتی و فقه تشکیل دادیم تا امور را پیگیری کرده و طبق آن پژوهش کنند.

حجت الاسلام سعدی با بیان اینکه حوزه علمیه باید آثار ما در زمینه های مختلف را مشاهده کرده و نقد کند، اضافه کرد: امروز نیازمند نقدهای سازنده هستیم.

وی دانشگاه امام صادق(ع) را حاکمیتی و مأموریت محور توصیف کرد و ابراز داشت: مسأله فقه حکومتی، هندسه فقه حکمرانی و تولید آن می تواند محور جدی تعاملات علمی حوزه و دانشگاه باشد؛ این موضوع نیازمند مباحث نوین و مباحث سنتی فقهی است، زیرا طبق توصیه های امام خمینی(ع) منهج و متد فقه ما باید جواهری باشد.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: مواردی همچون فقه پول و بانک، طراحی بانکداری اسلامی و فقه الاداره از جمله فعالیت های ما در راستای مباحث نوین فقهی است؛ امروز در زمینه تمدن سازی نوین اسلامی ظرفیت های خود را به کار گرفته ایم و دست استمداد به سوی حوزه دراز کرده ایم.

وی ضمن تقدیر و تشکر از آیات اعرافی و بوشهری و سایر اعضای شورای عالی حوزه های علمیه به خاطر توجه خاصی که به دانشگاه امام صادق(ع) دارند، تأکید کرد: ما باید با حوزه های علمیه هم افزایی داشته باشیم و خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه حوزوی و انقلابی می تواند این زمینه را فراهم کند.

حجت الاسلام سعدی یکی از رسالت های رسانه های حوزوی و انقلابی را گفتمان سازی دانست و خاطرنشان کرد: شما می توانید کارهای علمی که در حوزه شکل می گیرد را به ما منتقل کرده، پاسخگوی برخی بحث ها در رسانه بوده، مطالبات رسانه ای ایجاد کرده و گفتمان سازی کنید.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) افزود: یکی از اهدافی که هیأت مؤسس دانشگاه امام صادق(ع) برای آن ترسیم کرده اند این است که این دانشگاه در پایتخت جهان اسلام به «الازهر شیعی» تبدیل شود تا بتواند در تمدن نوین اسلامی تولید نرم افزار را بر عهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی هستیم، ابراز کرد: دانشگاه در این زمینه پیش قدم شده و حوزه می تواند به آن یاری برساند؛ امروز دنیا به شدت و به سرعت سمت کالاهای نرم و هویت ساز حرکت می کند و ما در این زمینه از حوزه های علمیه استمداد می جوییم، زیرا اگر به این مسأله ورود نداشته باشیم بدون شک با آفات جدی مواجه خواهیم شد./841/پ202/ق

ارسال نظرات