۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۵۸۵۷۱
رییس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی مطرح کرد؛

بی‌مهری تاریخ نگاران نسبت به ابوطالب، حمزه و حضرت خدیجه

بی‌مهری تاریخ نگاران نسبت به ابوطالب، حمزه و حضرت خدیجه
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی حضرت خدیجه(س)، ابوطالب و حمزه را از شخصیت‌هایی برشمرد که مورد بی‌توجهی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی در نشست خبری همایش بین المللی حضرت حمزه که صبح امروز در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) از سوی مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی برگزار شد با تبریک حلول ماه ذی الحجه و سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در تاریخ اسلام به چند شخصیت کم توجه شده و گاهی موارد نیز مورد بی مهری قرار گرفته اند.

رییس همایش بین المللی حضرت حمزه ادامه داد: حضرت خدیجه کبری(س) شخصیتی است که آن‌گونه باید مورد تقدیر قرار نگرفته در حالی که نخستین همسر پیامبراکرم(ص) است و بیست و پنج سال با پیامبراکرم(ص) زندگی کرده اند در نتیجه همایشی برای ایشان برگزار شد.

وی با بیان این که در تاریخ اسلام به حضرت ابوطالب کم توجه شده است، گفت: ابوطالب مدافع و عموی پیامبراکرم(ص) است و پیامبراکرم(ص) سال ها پیامبراکرم(ص) در دامن او زندگی کرده و موحد آل قریش است که تمام کارهای برگزاری همایش حضرت ابوطالب با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) انجام شده اما به دلیل کرونا برگزار نشد.

رییس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی با تأکید بر تجلیل از شخصیت حضرت حمزه(ع)، افزود: در معرفی شخصیت‌های صدر اسلام از چهار شیوه آیات قرآن کریم، سخنان پیامبراکرم(ص)، کلمات اهل بیت(ع) و رفتار خود آن شخصیت استفاده می شود.

وی ادامه داد: گرچه در آیات قرآن کریم به صورت مستقیم نامی از حضرت حمزه برده نشده اما آیاتی وجود دارد که به سهولت قابل انتقال به شخصیت حضرت حمزه است همانند آیه«وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ» زیرا حضرت حمزه از پیشکسوتان است؛ البته نمی خواهم بگویم این آیه اختصاص به حضرت حمزه دارد بلکه ایشان از مصادیق آیه است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی اضافه کرد: زمانی که برای برگزاری همایش حضرت خدیجه(س) خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم ایشان بیان کردند قرآن کریم می گوید افرادی که پیش از فتح مکه انفاق کرده اند با افرادی که پس از فتح مکه انفاق کره اند یکسان نیستند، بنابراین حضرت خدیجه که پیش از هجرت، انفاق کرده به مراتب بالاتر است؛ حضرت حمزه نیز از مصادیق آن به شمار می رود است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در زمینه حضرت حمزه، بیان کرد: حضرت می فرمایند حمزه محبوب ترین عموی من است؛ در غالب احتجاجات ائمه(ع) نیز، شاه بیت آن حضرت حمزه است چنانچه امام علی(ع) در نامه 28 نهج البلاغه بیان می کنند، بهترین شهدا از ما است، بهترین شهید، یعنی حضرت حمزه که از وی به عنوان شخصیت ویژه یاد می کنند.

رییس مجمتع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی افزود: رفتار حضرت حمزه نیز همانند شجاعت، انفاق، سخاوت و دفاع از اسلام و دین همه مبین شخصیت ایشان است اما متأسفانه در صحیح بخاری در باب فضائل بستگان پیامبر(ص) شخصیت های عباس، زبیر و داماد پیامبراکرم(ص) را به خوبی بحث کرده اما از حمزه عبور می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که پیشنهاد برگزاری همایش حضرت حمزه را به رهبر معظم انقلاب دادم ایشان بسیار خرسند شدند و بیان کردند هر کاری که خواستید انجام می دهم و ما نیز درخواست ملاقات با ایشان را داشتیم اما به دلیل کرونا انجام نشد./1324/پ202/ف

ارسال نظرات