۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۵۸۵۷۵
پرونده ویژه؛

بررسی «طرح الحاق کرانه باختری» در بین الملل خبرگزاری رسا

بررسی «طرح الحاق کرانه باختری» در بین الملل خبرگزاری رسا
«طرح الحاق کرانه باختری» از جمله اموریست که رژیم اشغالگر صهیونیستی در سایه شیوع ویروس کرونا در چارچوب طرح معامله قرن درپی اجرای آن است.
به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، معامله قرن طرحی است که در آن ترامپ پیشنهادهایی را برای حل منازعه قرن بین فلسطین و رژیم صهیونیستی مطرح کرده است. اصل ماجرا به  سال ها  قبل باز می گردد که یک عده یهودی در جهان به فکر ایجاد یک کشور مستقل برای پیروانشان افتادند و در همین راستا اراضی فلسطین را چپاول و اشغال کردند و در نقطه مقابل از همان سال ها مردم مظلوم فلسطین در برابر آنان ایستادند و به مقاومت پرداختند.
در سال های اخیری دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، طرحی را برای حل این نزاع تاریخی پیشنهاد داد که در راستای منافع رژیم صهیونیستی بود. طرح ترامپ دارای دوبخش است که تحت عنوان «چارچوب اقتصادی» و «چارچوب سیاسی» ارائه شده است.
پیامدهای این طرح منحوس به این شرح است: طبق معامله قرن، روابط رسمی بین کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تشکیل دولت یهود، ممنوعیت بازگشت آوارگان، معرفی مقاومت به عنوان تروریسم، تخلیه غزه از سلاح، بلعیدن قدس؛ عدم تاسیس دولت فلسطین و ممنوعیت عضویت فلسطین در سازمان ملل در دستور کار قرار دارد.
با این طرح های یک طرفه، زمین های فلسطینی ها در محاصره رژیم اشغالگر قدس قرار می گیرد و ابودیس جایی در حاشیه شهر قدس پایتخت آنها خواهد شد. به غیراز قسمتی از نوار غزه و هم مرزی با مصر با هیچ کشور دیگر راه ارتباطی نخواهند داشت.
اما در این حال در جامعه بین الملل طرح دیگری برای حل این منازعه از سوی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است که از نظر کارشناسان این طرح منافع یهود و مسلمانان و مسیحیان ساکن در اراضی اشغالی را در بر می گیرد. مفاد این طرح به شرح ذیل است:
یک، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین ابا و اجدادی خود.
دو، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین؛ اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی.
سه، تشکیل نظام سیاسی منتخبِ اکثریت براساس رفراندوم.
 چهار، تصمیم‌گیری از سوی نظام سیاسی منتخبِ اکثریت، برای سایر ساکنین در فلسطین اشغالی که مردم اصلی آن محسوب نمی‌شوند.
در این رابطه بین الملل خبرگزاری رسا پرونده ای ویژه را با موضوع «طرح الحاق کرانه باختری» در دستور کار خود قرار داده و نظرات علمای جهان اسلام و کارشناسان منطقه را جویا شده است.  
ارسال نظرات