۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۵۸۸۲۴
تازه های نشر؛

برگ سبزی از گلشن معارف

برگ سبزی از گلشن معارف
انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کتاب برگ سبزی از گلشن معارف، نوشته آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی را به چاپ رسانده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کتاب برگ سبزی از گلشن معارف، نوشته آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی را به چاپ رسانده است.

آیت الله ممدوحی در مقدمه این کتاب آورده است: حمد و سپاس خدای متعال را که به حکمت متقن خود، رسول کریمش؛ حضرت محمد را برای دعوت و هدایت بندگان ارسال فرمود و ائمه اطهاره را یکی پس از دیگری به سرپرستی و دستگیری امت اسلامی اعزام نمود؛ که حاصل آن هدایت و این ولایت، ماندگاری دین خاص الهی در طول تاریخ تا روز رستاخیز است.

آیین الهی اسلام، از رمز و راز آکنده است. از زمان نزول تا ایام ظهور، هر اندازه متفکران و پژوهش گران به ژرف اندیشی و دقت نظر بیشتری در آن پرداخته اند، به حقائق عمیق تر و نکات دقیق تری دست یافته و تحفه های بیشتری از معارف و ظرافت های علمی به ارمغان آورده اند. این دستاوردها که به ساحت نظام فکری، عقلانی و اخلاقی أمت شریف اسلامی افزوده می گردد، هدایت گر آنان در دو نظام ظاهری و باطنی است. به راستی! مطالعه هر فصل و دقت در هر اصل از فصول و اصول تعالیم الهی، سبب گشایش رمزی، ارائه طریقی صحیح و روشی متقن در زندگی آدمی می باشد.

دانشمندان اسلامی در اعصار مختلف، با تمام نبوغ علمی متناسب با ذوق و تخصص خود در این دریای ژرف تبحر نموده، گهرهای نفیس بسیاری را صید کرده، به جامعه اسلامی تقدیم داشته اند. اما این دریا، آنچنان عمیق است، که هرچه تبخر بیشتری در آن صورت بگیرد، می توان گهرهای ارزشمند بیشتری صید کرد. این خورشید چنان درخشان است، که بشر هر اندازه اوج بگیرد، باز هم می تواند از نورافشانی آن برای را یابی به حریم هدایت و سعادت بهره بیشتری بگیرد.

ساختار کتاب

کتاب برگ سبزی از گلشن معارف دارای یازده بخش است.

در بخش اول کتاب که با عنوان معارف قرآنی مشخص شده است، این عناوین دیده می‌شود: عالمان، تنها راه یافتگان به حقیقت قرآن، طهارت، شرط بهره برداری از قرآن، بندگی، راه بهره‌مندی از علوم الهی، الفاظ قرآن، نشانه حقیقت آن، صعوبت فهم تأویل.

معصومین علیهم السلام، بخش دوم کتاب را تشکیل می‌دهد. برخی عناوین این بخش: نبوت و انبیاء، اهل بیت عصمت و طهارت،رسول خدا(ص)، امام علی بن ابی طالب(ع)، حضرت فاطمه(س).

بخش سوم کتاب با عنوان روایات معرفتی، مشخص شده است. برخی عناوین این بخش عبارت است از: معنای تردیدخداوند، نزاهت خداوند از زمان، خلق، مثال ملکوت و جبروت، قلب حرم الهی، قلب حضور و رؤیت در بحار الانوار.

بخش چهارم کتاب معارف عرفانی، است. برخی عناوین این بخش: تبیین وجود منبسط، جهان بینی عارف، محمول در مسائل عرفانی، اهمیت جذبه، چگونگی واردات الهیه، اسم اعظم خداوند.

بخش پنجم با عنوان اخلاق و فلسفه اخلاق، مشخص شده است. برخی عناوین این بخش عبارت است از: مقامات عالی انسانی، در دست‌رس همگان، ذو مراتب بودن توان ادراکی انسان ها، ادراک صادق و ادراک کاذب، نقش علم و عمل در روح و بدن، مراتب معرفت نفس.

بخش ششم با عنوان معارف فلسفی، آورده شده و برخی عناوین این بخش عبارت است از: معنای سوفی، مبادی، مسائل و موضوعات علوم، معیاز تمایز علوم، معنای وجود در فلسفه و عرفان، طبیعیات، مشمول هستی مطلق، فیلسوف حقیقی، بوعلی و اصالت وجود.

معارف کلامی، بخش هفتم این کتاب است. برخی عناوین در این بخش عبارت است از: تفاوت علم کلام با فلسفه، وجه اختلاف انسان ها، گونه های علوم انسانی، ابزارهای شناخت، تقیه در معارف، صفات سلبی خداوند، تنظیری برای تبیین اسماء الهی.

بخش هشتم کتاب با عنوان سروده ها و اشعار، مشخص شده است. برخی از عناوین این بخش: شعری از علامه طباطبایی(ره)، شعری از غزالی مشهدی، ترجیع بند هاتف اصفهانی.

بخش نهم با عنوان واژه شناسی و ادبیات، مشخص شده است. برخی عناوین این بخش عبارت است از: جدول ابجد صغیر، جدول ابجد کبیر، عنقاء مغرب، ملائک، نکات ادبی، شهید.

 کتاب با عنوان خاطراتی چند، بخش دهم این کتاب است. برخی عناوین این بخش عبارت است از: جلسه ای در محضر علامه طباطبایی(ره)، ذکر تمثیلی برای علامه حسن زاده آملی، حالاتی پس از جذبه، حدیث برزخی، ذکری برای برآورده شدن حاجات، نکته ای قرآنی، میزان اعمال ما.

آخرین بخش این کتاب که بخش یازدهم آن است با عنوان معارف متفرقه، مشخص شده است. برخی عناوین این بخش: کتاب شناسی، شخصیت شناسی، طبیعیات و نجوم، علوم غریبه.

برشی از کتاب

در صفحه 300 و 301 این کتاب داستانی به نقل از مرحوم علامه طباطبایی نقل شده است که در ادامه می‌آید:

سیدنا الأستاد علامه طباطبایی که در جلسه ای فرمود: هنگام جنگ جهانی دوم، ارتباط بین ایران و عراق قطع شد و امکان فرستادن پول از ایران به نجف نبود و من در مضیقه مالی فوق العاده ای قرار گرفتم. درد غربت، هوای گرم نجف و تراکم امور تحصیلی نیز شرایط را سخت تر کرده بود. افزون بر آنها در آن روزگار هرگاه خدای تعالی به ما فرزندی عطا می فرمود، پیش از تولد از بین می رفت و یا اینکه پس از تولد، در زمان کوتاهی می مرد. از بروز حوادث سخت، بر سینه ام احساس سنگینی می کردم. تا آنکه به محضر استادم حضرت آیت الله سیدعلی آقا قاضی طباطبایی مختلف رسیدم. از سختی های زندگی و مشکلات خود شکایت کردم. ایشان چند دقیقه ای به نصیحت و دل داری من پرداختند. احساس کردم همه سنگینی ها از وجودم دور شدند و فرمایشات ایشان را در قالب یک دوبیتی در آوردم:

پیر خرد پیشه نورانی‌ام

برد ز دل زنگ پریشانیم

گفت که در زندگی آزاد باش

هان گذران است جهاد شاد باش

انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران کتاب «برگ سبزی از گلشن معارف» را در قطع وزیری و 331 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به آدرس اینترنتی: تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نبش چناران، شماره 15 مراجعه کنند./826/ن601/ق

م/ برگ سبزی از گلشن معارف

ارسال نظرات