۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۵۹۱۳۲
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:

حوزه برای آشنایی طلاب با شیوه‌های پژوهش برنامه‌ریزی کند

حوزه برای آشنایی طلاب با شیوه‌های پژوهش برنامه‌ریزی کند
حجت الاسلام الهی منش گفت: طلاب برای پایان نامه نویسی باید از قبل شیوه‌های پژوهش و طرح نویسی را تعلیم دیده باشند و حوزه علمیه باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند.

حجت الاسلام رضا الهی منش عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، عدم آشنایی طلاب با شیوه های تحقیق و پژوهش را از جمله آسیب‌های موجود در عرصه پژوهش های حوزوی دانست و اظهار داشت: طلاب برای پایان نامه نویسی باید از قبل شیوه‌های پژوهش و طرح نویسی را تعلیم دیده باشند و حوزه علمیه در این زمینه باید برنامه‌ریزی کند.

حجت الاسلام الهی منش موازی‌کاری مراکز مختلف در موضوعات پژوهشی را از دیگر آسیب ها عرصه پژوهش عنوان کرد و گفت: متاسفانه مراکز پژوهشی از فعالیت های یکدیگر اطلاع چندانی ندارند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: همانطور که در دانشگاه‌ها موضوعات انتخاباتی برای پژوهش به صورت جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد در حوزه علمیه نیز باید چنین سیستمی برای فعالیت‌های انجام شده و در حال انجام طراحی گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: از آنجا که طلاب سطح ۳ تا پیش از این دست به قلم نبرده اند پایان نامه نویسی آنها بیشتر از اینکه حالت ابداع و نظریه داشته باشد در قالب تالیف است و موجب پوشش خلاها نمی شود.

حجت الاسلام الهی منش با بیان اینکه طلاب در مرحله پایان نامه نویسی بر اساس ذوق، آگاهی و اطلاعات قبلی خود موضوع را تعیین می کنند، ابراز کرد: موضوعات پژوهش باید توسط مراکز تحقیقاتی مشخص شود تا این خلأ علمی برطرف گردد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به اینکه مراکز پژوهشی باید به طور ریز در تعیین اولویت ها ورود کنند، خاطرنشان کرد: طلاب تجربه اندکی در نگارش پژوهش دارند و واگذاری انتخاب موضوع به آن ها مانع کاربردی بودن و بنیادی بودن پژوهش‌ها می‌شود./1350/ت302/ف

ارسال نظرات