۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۵۹۲۳۵
معرفی کتاب؛

گام تمدن ساز

گام تمدن ساز
تصویرسازی غلط و منفی و ناامیدکننده از اوضاع ایران، مهمترین دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، تصویرسازی غلط و منفی و ناامیدکننده از اوضاع ایران، مهمترین دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است. «بیانیه گام دوم» یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب است.

مقام معظم رهبری درباره بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند: «خب چهل سال از انقلاب گذشته - یک ترسیم کلی است، وارد جزئیات نشدیم - یک تصویرسازی کلی شده راجع به مسائل اصلی انقلاب... در یک بیانیه نمی شود خیلی این چیزها را تفصیل داد - یک کتاب یا دو کتاب باید نوشت، لکن جا برای تفصیل و فکر و مطالعه و تعمیق این حرف ها وجود دارد».

پس از توصیه های مکرر رهبری در سال های اخیر پیرامون لزوم تبیین معارف انقلاب اسلامی برای جوانان و ارائه تصویری صحیح از گذشته، حال و آینده انقلاب به آنها در برابر تصویرسازی دروغین دشمنان، ایشان در چهل سالگی انقلاب، خود در مقام تبیین برآمده و اقدام به نگارش بیانیه کردند تا با ارائه فکر و استدلال های روشن و تبیین روشمند و صحیح پیرامون اصول و آرمانها، کارآمدی و برنامه آینده انقلاب، علاوه بر پیشگیری از به وجود آمدن اختلال در دستگاه محاسباتی نسل آینده مدیران کشور، جوانان مومن و انقلابی را به شانه دادن زیر بار مسئولیت های بزرگ و نقش آفرینی در گام دوم انقلاب برای تحقق اهداف مبارک آن فرا خوانند که بی شک بدون حضور جوانان که موتور محرک جامعه هستند، ادامه مسیر میسر نخواهد بود.

در این نوشته به معرفی کتاب «گام تمدن ساز» پرداخته ایم. انتشارات دفتر نشر معارف کتاب «گام تمدن ساز» نوشته سید محمد حسین رایجی و سید محمد رضا خاتمی را چاپ شده است.

ساختار کتاب

کتاب گام تمدن ساز دارای چهاربخش است:

در بخش اول این کتاب عظمت حادثه انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است و برخی عناوین این بخش عبارت است از: مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه و انقلاب مارکسیستی روسیه، حادثه انقلاب اسلامی از نگاه برخی اندیشمندان غربی، نظر برخی از اندیشمندان مسلمان درباره انقلاب اسلامی ایران.

بخش دوم با عنوان برکات بزرگ انقلاب اسلامی مشخص شده و برخی عناوین این بخش عبارت است از: حفظ تمامیت ارضی، معجزه پیروزی در جنگ هشت ساله، امنیت، ارتقای علمی 37 پله ای ایران، نقدی بر پروژه ایران 2040 دانشگاه استنفورد، وضعیت انتخابات قبل و بعد از انقلاب، تلاش پهلوی برای نگه داشتن مردم در ناآگاهی سیاسی.

چالش ها و ظرفیت ها عنوان بخش سوم این کتاب است که در آن موضوعاتی چون اهمیت و ضرورت جوان گرایی، ملاحظات جوان گرایی، ظرفیت امید بخش نیروی انسانی مستعد و کار آمد، و فهرست طولانی ظرفیت های مادی یررسی شده است.

در بخش چهارم با عنوان توصیه ها هم اهمیت امید به آینده، نمونه هایی از رحمت خدا، امید عامل محرک در تمام جهاد ها، و امید واقعی مجاهدان به خدا توضیح داده شده است.

ویژگی های اثر

پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب مهم ترین ویژگی این اثر است. ویژگی دیگر آن است که سعی شده است که با تکیه بر اسناد معتبر تاریخی و گزارش های سازمانهای معتبر بین المللی، ابتدا مستندات گزاره های بیانیه ارائه و در قدم بعد با استفاده از داده های اطلاعاتی منابع فوق الذکر بر اساس منطق تبیینی مقام معظم رهبری، بخش هایی از بیانیه از حالت اجمال در آمده و تفصیلی تر توضیح داده شود. همچنین پرداختن به منابع علمی متقن از ویژگی های این اثر است.

برشی از کتاب

 در صفحات 79 و 80 درباره اقدامات آمریکا این مطالب نگاشته شده است:

مثال دیگری از عوام فریبی حکومت آمریکا و در جهل نگه داشتن مردم، کمک های خارجی ایالات متحده به کشورهای دیگر است. طبق نظرسنجی GSS  وابسته به مؤسسه تحقیقات بر روی نظرات مردمی دانشگاه شیکاگوا و مؤسسه تحقیقاتی پیو،" آمریکایی ها همیشه باور داشته اند که دولت ایالات متحده، مبلغ زیادی از بودجه خود را صرف کمک به کشورهای درحال توسعه کرده و ۳۳ درصد از مردم گمان می کردند که کمک های خارجی، بیشترین سهم را از بودجه دولت فدرال دارد؛ ولی واقعیت آن است که تمام کمک های خارجی دولت آمریکا، مجموعا حدود یک درصد از بودجه فدرال این کشور است.

در حقیقت، دولت ایالات متحده آمریکا با تبلیغات خود، همواره سعی داشته است که حضور سودجویانه و غارتگرانه خود را در کشورهای فقیر دنیا، تحت پوشش کمکهای ایالات متحده به این کشورها توجیه کند؛ ولی در واقع، میزان ثروتی که آمریکایی ها از کشورهای درحال توسعه به دست می آورند، دهها برابر مبلغی است که تحت عنوان کمک خارجی به آنها می پردازند. محاسبه شده است که کشورهای توسعه یافته، به ازای هر یک دلار کمک خارجی به کشورهای درحال توسعه، ۲۴ دلار از آنان باز می ستانند.

به عنوان مثال، می توان به کمک آمریکایی ها به کشور فلسطین اشاره کرد. یکی از کمک هایی که ایالات متحده به فلسطین می کند، پروژه آب رسانی به زمین های کشاورزی فلسطینیان است. پروژه‌ای که ظاهرا خیرخواهانه است و حتی سردر آن، تابلویی با این متن نصب شده است:«این هدیه ای است از مردم آمریکا به مردم فلسطین!»؛ اما در بطن این پروژه غارت و چپاول منابع آبی فلسطین نهفته است.

انتشارات نشر معارف کتاب «گام دوم تمدن ساز» را در در قطع رقعی و 324 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات نشر معارف به آدرس: قم، خیابان شهداء، کوچه 32، شماره 3 تلفن و نمابر: 37740004-025 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

م/گام تمدن ساز

ارسال نظرات