۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۶۵۹۲۶۸
مدیر حوزه علمیه هرمزگان:

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در اولویت برگزاری مراسم دعای عرفه باشد

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در اولویت برگزاری مراسم دعای عرفه باشد
حجت الاسلام حقیقی گفت: در سیره ائمه معصومین(ع)، تأکیدات فراوانی بر برگزاری مراسم دعای عرفه شده است اما رعایت پروتکل های بهداشتی باید در اولویت برگزاری این مراسم باشد.

حجت الاسلام نادر حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، به اهمیت، فضیلت اعمال روز عرفه و جایگاه این روز مبارک نزد اهل بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: با اندک نگاهی به روایات واردشده به ائمه معصومین (ع) به درک و فهم درستی از روز عرفه دست می یابیم. در روایتی از نبی رحمت (ص) چنین آمده که خداوند در روز عرفه مانند هیچ روزی، بندگان خود را از آتش جهنم نجات نمی دهد از این رو می توان از روز عرفه به عنوان روز رهایی از آتش جهنم نام برد.

وی افزود: از رسول اکرم(ص) نقل شده؛ از اهل عرفات کسی گناهش از همه بزرگتر است که عرفات را درک کند و گمانش این باشد که خداوند منان وی را نیامرزیده است بنابراین روز عرفه روز آمرزش است.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان به روایتی از امام سجاد(ع) درخصوص فضیلت روز عرفه اشاره کرد و گفت: آن امام همام، در روز عرفه، صدای فرد نیازمندی را شنید که درحال گدایی بود، حضرت به آن فرد فرمود: وای بر تو، آیا در چنین روزی از غیر از خدا درخواست کمک می کنی؟ بنابراین روز عرفه، روزی است که برای بچه هایی که در درون شکم مادر خود هستند امید سعادت و خوشبختی می رود و خداوند در روز عرفه، همه بندگان که به درگاهش حاجتی دارند، حاجت روا می کند.

حجت الاسلام حقیقی به صحبت های روزهای اخیر مسؤولان نظام مبنی بر برگزاری مراسمات معنوی از جمله محرم با رعایت کامل نکات بهداشتی و همچنین راه اندازی جنگ روانی و رسانه ای درباره عدم برگزاری این مراسمات معنوی از سوی دشمنان، منافقان و غربگرایان داخلی اشاره داشت و به تشریح دلیل این حاشیه سازی ها پرداخت و گفت: کسانی که به دنبال حاشیه سازی در این خصوص هستند دلسوز مردم نیستند بلکه دلشان برای متامع و اهداف و اغراض خودشان سوخته که سالیان سال به دنبال آن هستند و به آن دست نیافته اند و هرگز نخواهند دست یافت.

وی ابراز داشت: دشمنان، منافقان و غربگرایان داخلی به خوبی دریافتند که جامعه شیعی و به طور خاص، انقلاب اسلامی، روز به روز درحال گسترش و توسعه است و به تعبیر خودشان؛ «هرکجا پا می گذارند نام ایران را می بینند».

مدیر حوزه علمیه هرمزگان ادامه داد: منافقان و غربگرایان به این تحلیل رسیده اند که برای جلوگیری از ترویج و گسترش جامعه شیعی باید مردم را از روحانیت، ولایت فقیه و همچنین دستگاه امام حسین(ع) جدا کنند از این رو، شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا را بهترین فرصت برای دستیابی به اهداف شوم خود می دانند. اما دشمنان بدانند که مردم با برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، آنان را از رسیدن به اهداف خود مأیوس خواهند کرد.

حجت الاسلام حقیقی در پاسخ به این سوال که چرا دشمنان خارجی و غربگرایان داخلی به صورت کلی با برگزاری هرگونه مراسم عزاداری برای اهل بیت(ع) حتی با رعایت اصول بهداشتی مخالف هستند؟ درحالیکه با بسته شدن حرم اهل بیت(ع) در ایام کرونا و همراهی مردم و مسئولان، چرا دشمنان قصد دارند این گونه القا کنند که نظام اسلامی برای جان مردم ارزشی قائل نیست؟ گفت: غرب و غربگرایان هیچ اعتقادی به معنویت، فلسفه الهی، قدرت ماوراء طبیعت و دستگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ندارند و نگاه شان تجربه گرایی است و همه چیز را با دید مادی می نگرند از این رو قادر به درک امور معنوی و آثار و برکات عزاداری سیدالشهدا (ع) نیستند که از این دسته افراد، چیزی جز این انتظار نمی رود.

وی همچنین افزود: اما مردم متدین و معتقد به عزاداری سیدالشهدا(ع) که شاهد آثار و برکات مادی و معنوی این نعمت الهی در زندگی خود هستند هیچ توجهی به حاشیه سازی غربگرایان درخصوص برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم ندارند و کار خودشان را انجام خواهند داد. هر چند اگر مسؤولان نظام نیز چنین موضعی نمی گرفتند مردم به عزاداری سیدالشهدا(ع) می پرداختند.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان ادامه داد: با این تفاسیر؛ مشکل دشمنان، منافقان و غربگرایان داخلی، مشکل عقیدتی است و با این نوع نگاه و اعتقاد، از درک امورات معنوی و آثار و برکات عزاداری برای سیدالشهدا(ع) محروم هستند.

حجت الاسلام حقیقی با تاکید بر اینکه در برگزاری مراسم دعای روز عرفه، رعایت پروتکل های بهداشتی در اولویت است، بیان کرد: در سیره ائمه معصومین(ع)، تاکیدات فراوانی مبنی بر برگزاری مراسم دعای روز عرفه شده است و رعایت مسائل بهداشتی نیز در آیات و روایات بیان شده است اما رعایت پروتکل های بهداشتی در این گونه مراسم و آئین های مذهبی باید در اولویت باشد تا خدایی ناکرده بهانه ای به دست معاندین نیفتد./851/ت302/ب1

ارسال نظرات