۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۶۵۹۲۲۸
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارای جنبه قانونی، شرعی و عرفی است

رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارای جنبه قانونی، شرعی و عرفی است
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که رهبر معظم انقلاب و تمام متخصصان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید دارند، رعایت این مسائل را دارای جنبه قانونی، شرعی و عرفی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم روز عرفه اظهار کرد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب و متخصصان بر رعایت پروتکل های بهداشتی، رعایت آنها دارای جنبه قانونی، شرعی و عرفی است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: همه مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا خدایی نکرده مریضی اوج پیدا نکند و با یاری خداوند بشریت با سلامت از این خطر عبور کند؛ زمانی که مسوؤلان متخصص اعم از شرعی و بهداشتی هم صدا هستند و بر رعایت مسائل بهداشتی تأکید دارند، بر همه ایرانیان لازم است همانند همیشه با فرهنگی بالا و هماهنگ از این مشکل عبور کنند.

وی در ادامه به فضیلت روز عرفه اشاره کرد و گفت: روایات ما نسبت به مسأله عرفه، اهمیت دعا و استجابت دعا در این روز به حد تواتر است یعنی قطعا این خبر از معصوم وارد شده و شکی در آن راه ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند برای اجرایی کردن و تحقق «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا» در سال دو برنامه دارد، اظهار کرد: خداوند در شب قدر گناهان را می بخشد و برنامه دیگر او در روز عرفه است.

وی ادامه داد: خداوند به دلیل این که بندگان خود را دوست دارد، فرصت های شب قدر و روز عرفه را در اختیار انسان قرار داده است تا از خداوند آمرزش گناهان خود و دیگران همچنین تحقق آرزوهای شرعی خود را درخواست کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی خاطرنشان کرد: از اهل بیت(ع) اعمال خاصی از جمله، روزه گرفتن، غسل کردن و زیارت امام حسین(ع) وارد شده است اما در سال جاری به دلیل شیوع کرونا مردم باید نیت زیارت امام حسین(ع) را داشته باشند که خداوند ثواب آن را عطا خواهد کرد.

وی در تبیین علت نام گرفتن روز نهم ذی الحجه به «عرفه» گفت: در این زمینه چندین روایت بیان شده که قابل جمع هستند؛ نخستین روایت می گوید زمانی که حضرت آدم و حوا به زمین هبوط کردند، حضرت آدم بر سر کوه صفا و حضرت حوا بر سر کوه مروه قرار گرفتند و این در منطقه عرفه به یکدیگر می رسند بنابراین عرفه یعنی آدم و حوا یکدیگر را شناختند.

وی ادامه داد: روایات دیگر می گویند در عرفه، فرشته ای بر حضرت  ابراهیم نازل شد و مناسک حج را آموزش داد، بنابراین عرفه یعنی ابراهیم مناسک حج را شناخت.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان این که صحرای عرفات و حرم امام حسین(ع)بهترین جا برای انجام اعمال روز عرفه است، گفت: با توجه به مسائل کرونا در سال جاری هم عرفات و هم حرم امام حسین(ع) خالی و دل ها نیز شکسته است بنابراین توصیه می کنم همه زن و مرد اعم از آنهایی که ایمان بالایی دارند یا کم و هرکس که خدا را می پرستد، در شب و روز عرفه تضرع کنند تا این آرامش و امنیت به کره زمین بازگردد./1324/ت302/ف

ارسال نظرات