۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۵۹۳۲۰

افتتاح نمایشگاه دست نوشته ها و آثار تاریخی علما در موزه آستان قدس رضوی

افتتاح نمایشگاه دست نوشته ها و آثار تاریخی علما در موزه آستان قدس رضوی
موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، به مناسبت سالروز صدور اعلامیه مشترک علما در تأیید مرجعیت امام خمینی(ره)، به برپایی نمایشگاه دست نوشته ها و اسناد تاریخی علما اقدام کرد.

به گزارش حبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مناسبت سالروز صدور اعلامیۀ مشترک علما در تأیید مرجعیت امام خمینی(ره)، نمایشگاه دست‌نوشته‌ها، کتب خطی، اسناد تاریخی، عکس و نقاشی آیات عظام و علما با حضور رئیس سازمان علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی و مسئولین سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی افتتاح شد.

در این نمایشگاه، تعدادی از کتب خطی به دستخط علمایی همچون شیخ حر عاملی، شیخ بهایی و پدر بزرگوارشان (شیخ عزالدین حسین‌بن عبدالصمد حارثی عاملی)، علامه مجلسی، ملامحسن فیض کاشانی، قاضی محمدسعید قمی و اسنادی با دستخط امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و پدر بزرگوارشان، آیات عظام مرعشی نجفی، سیدمحمدهادی حسینی میلانی، فاضل موحدی لنکرانی، سیدمحمدعلی و سیدمحسن طباطبایی حکیم، خویی، محمدعلی قاضی طباطبایی، محمدرضا کلباسی و... به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه همچنین نقاشی از تمثال و زندگی‌نامۀ آیات عظام و علمایی همچون مقام معظم رهبری، میرزامهدی اصفهانی، شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، ملاهادی سبزواری، میزا جوادآقا تهرانی، آخوند خراسانی، مدرس یزدی، میرزا علی فلسفی، حسن‌علی مروارید و... در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم این افتتاحیه تصریح کرد: هدف از این برنامه‌ها ضمن ایجاد نشاط و شادابی در مجموعۀ فرهنگی آستان قدس رضوی برای رفع رکود و خمودگی پیش‌آمده، تحقق مطالبات تولیت معظم آستان قدس رضوی مبنی بر برپایی نمایشگاه موضوعی یا مناسبتی با توجه خاص به میراث کهن و گران‌سنگ حوزۀ علمیۀ خراسان بزرگ با محوریت مشهد است.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: با محوریت علما، تألیفات، زندگی‌نامه و تاریخ حوزۀ علمیۀ خراسان و مشهد مجموعه‌ای را گرد آوریم تا به‌عنوان یکی از افتخارات این خطه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های مصوب سازمان کتابخانه‌ها بودجه‌ای برای این منظور در نظر گرفته شده است که برای تاریخ شفاهی زندگی علما و مفاخر این خطه کاری اساسی انجام دهیم؛ به‌گونه‌ای که زائر امام رضا(ع) پس از زیارت حرم رضوی، با این مفاخر آشنا شود و این آمادگی را داریم که با مشارکت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی این مهم را به انجام برسانیم.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: سال گذشته این توفیق را داشتیم که با عنایت تولیت معزز آستان قدس رضوی، بیش از 40 دست‌نویس از کتابخانۀ شخصی مرحوم حاج شیخ عباس قمی دریافت کنیم که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی بسیاری است و در یک نمایشگاه به مناسبت سالروز رحلت این عالم بزرگوار به نمایش درآمد.

همچنین در بخشی از این برنامۀ افتتاحیه، پیشنهاد چاپ دستخط علما به صورت فاکسیمیله با مشارکت سازمان علمی فرهنگی و سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، ارائه شد که حجت الإسلام مهدوی‌فر از این طرح استقبال کرد.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا سیزدهم مردادماه همه روزه از ساعت 8 تا 12 به صحن کوثر حرم مطهر رضوی، موزۀ قرآن و هدایای مقام معظم رهبری مراجعه کنند./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات