۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۵۹۳۴۳
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد کرد؛

عرفه؛ معرفت الله، معرفت امام و معرفت نفس

عرفه؛ معرفت الله، معرفت امام و معرفت نفس
استاد حوزه علمیه به فلسفه واژه عرفه اشاره کرد و گفت: واژه عرفات و عرفه از چند زاویه معرفت الله، معرفت امام و معرفت نفس به این نام بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی امروز در حرم مطهر رضوی به درس هایی از عرفه امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: خداوند به برکت حضور حاجیان در عرفات سفره پذیرایی از همگان را در سراسر زمین پهن کرده است، چه کسانی که در سرزمین عرفات حضور داشته و چه کسانی که در این سرزمین حضور نداشته باشند رحمت خود را نصیب می کند.

وی به فلسفه واژه عرفه اشاره و ابراز کرد: واژه عرفات و عرفه از چند زاویه معرفت الله، معرفت امام و معرفت نفس به این نام بیان شده است که فشرده آن در روایات آمده است و می فرماید:«اَعْرِفْ یعنی با معرفت شروع کن و «اعْتَرَفَ یعنی اعتراف کن.»

حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به شیوع کرونا و میزان رعایت مسائل بهداشتی با توجه به شناخت افراد نسبت به این ویروس گفت: واکنش انسان ها در برابر این ویروس به میزان شناخت از این ویروس برمی گردد و کسانی که نسبت به این ویروس آگاه تر هستند در مراعات اصول بهداشتی دقیق تر و حساس ترند حال این قاعده در همه جا جاری است و تمام انبیا و اولیا و ادیان الهی آمده اند که درجه معرفت ما را بالا ببرند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در حادثه مسجد گوهرشاد مردم تجمع کردند و گفتند که ما در برابر ویروس گناه و بی عفتی و کسانی که عفت سوزی را شعار خود قرار داده بودند، ایستاده ایم، اگر با این دید نگاه شود سراسر عالم و حوادث برای انسان شیرین و توحیدی است و اگر معرفت ما نسبت به خدا، خود و نظام الهی بالا باشد عکس العمل ما صحیح خواهد بود.

وی بیان داشت: امام حسین(ع) به عنوان قهرمان توحید در دعای عرفه امروز غوغا برپا می کند و در تلخ ترین لحظات و سخت ترین صحنه های عاشورایی فریاد رضا و تسلیم سر می دهد، زیر شمشیر و خنجر و نیزه جلوه های رحمت الهی را برای خود، پیروانش و جامعه بشری می بینند و خون حسینی به ثارالله تبدیل می شود.

حجت الاسلام رضایی تهرانی ادامه داد: اگر پیروان حضرت با این نگاه هر جا هستند نه تنها شورانگیز و عاشقانه دعا را تلاوت کنند بلکه دعا را عارفانه پشت سر بگذارند، برکات نورانی در زندگی فردی و اجتماعی خود خواهند دید./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات