۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۵۹۵۹۶
مدیر حوزه علمیه خوزستان مطرح کرد؛

علل بی رغبتی طلاب در بازگشت از قم

علل بی رغبتی طلاب در بازگشت از قم
حجت الاسلام بهرام پور با بیان اینکه مهمترین اولویت طلاب در هجرت به قم، تحصیل است، گفت: تنوع استاد و مدرسه علمیه در قم از جمله امتیاز‌هایی است که طلاب در پی آن هستند.
حجت الاسلام مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه مهمترین اولویت طلاب در هجرت به قم، تحصیل است، اظهار داشت: تنوع استاد و مدرسه علمیه در قم از جمله امتیاز‌هایی است که طلاب در پی آن هستند؛ ضمن اینکه علاقه مندی به تکمیل تحصیل و استفاده از مزایایی که به راحتی در اختیار طلاب قرار می‌گیرد از دیگر علل عدم تمایل بازگشت طلاب به شهرستان‌ها است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه تقویت بعد علمی و تأمین نیاز‌ها و امکانات طلبه و خانواده در قم قابل دستیابی است، عنوان داشت: طلبه‌ای که پس از تحصیل در قم به استان باز می گردد، انتظار دارد تا جایگاه و مرجعی از او دعوت کند و خانه‌ای به شکل موقوفه در اختیارش قرار بدهند تا فعالیت‌های تبلیغی را انجام بدهد نه اینکه دنبال خانه باشد.

حجت الاسلام بهرام پور ادامه داد: مؤسسه‌های پژوهشی و علمی استان پشتوانه مالی قوی ندارند که بتوانند طلبه‌ها را حمایت کنند مگر اینکه طلبه باید در نهاد و دستگاهی به کار گرفته شود تا تأمین معیشت صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه عوامل و موانع مذکور میل بازگشت طلاب به شهرستان‌های محل زندگی را کاهش می‌دهد، افزود: یک سری مقررات دست و پاگیر و مأیوس کننده برای طلاب از جمله کمتر شدن شهریه‌ها در هنگام بازگشت به شهرستان ها، حذف شهریه تخصیص یافته از سوی مراجع برای تحصیل در صورت بازگشت، نبود مکمل معیشتی و تنها باقی ماندن یک شهریه مختصر سبب شده تا تمایل بازگشت کمتر باشد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان بیان داشت: رهبرانقلاب به بزرگان حوزه در قم پیشنهاد کردند تا شرایطی را برای بازگشت طلاب به شهرستان فراهم کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه سابق بر آن مراجعه مردم به طلاب معرفی شده از سوی مراجع بسیار بود، اضافه کرد: در گذشته بزرگان قوم طلابی که در قم و نجف مشغول تحصیل بودند را به شهرستان‌ها دعوت می کردند و در کنار مسجد، خانه‌ای در اختیارشان می‌گذاشتند و حقوقی معین می‌کردند./۹۴۵۶/ت310/ب1
ارسال نظرات