۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۶۵۹۷۳۱
آیت الله اعرافی:

پژوهش‌های حوزه در امتداد پژوهش‌های بحث «زیارت» باشد

پژوهش‌های حوزه در امتداد پژوهش‌های بحث «زیارت» باشد
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه ما باید در تحقیقات خود به دعا و مناجات و زیارت توجه خاص داشته باشیم، گفت: بیش از هزار اثر حدیثی از امام هادی(ع) به جا مانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه عصر امروز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره «ماه دهم» و بیست و نهمین سالگرد تأسیس مؤسسه امام هادی(ع) ضمن بازدید از این مؤسسه با اشاره به جریان هجرت امام رضا(ع) از مدینه به خراسان گفت: جریان اسلام ناب جریانی فزاینده و رو به رشد است، از این رو مأمون عباسی هیچگاه نتوانست به اهداف شومی که داشت دست پیدا کند.

وی ادامه داد: مأمون از آن جهت که به اهدافش دست پیدا نکرد درصدد هضم جریان ولایت برآمد، اما امام رضا(ع) صحنه را به گونه ای مهندسی و ترسیم کردند که ظالمان هیچگاه نتوانستند به هدف خود برسند و همگان نیز دریافتند که هجرت ایشان از مدینه به خراسان اجباری بوده و از نقشه های شوم مأمون عباسی به شمار می رفته است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: امام رضا(ع) ضمن شکست توطئه های مأمون عباسی از تهدیدی که خلفای عباسی ایجاد کرده بودند یک فرصت بی نظیر خلق کردند؛ شکسته شدن حصر جغرافیایی، طبیعی و تحمیلی معصومین(ع) یکی از دستاوردهای حرکت امام رضا(ع) بود، زیرا ایشان با حرکت خودشان وارد جغرافیای جدیدی شدند و دست به اقدامات بسیار بزرگی زدند.

عضو فقهای شورای نگهبان با تشریح عصر ائمه معصوم(ع) پس از امام رضا(ع) تأکید کرد: بیش از هزار اثر حدیثی کوچک و بزرگ از امام هادی(ع) به جا مانده است؛ اگرچه اوج روایات فقهی در دوران امام صادق(ع) مشاهده می کنیم، اما با ملاحظه شرایط روزگار امام هادی(ع) می توان گفت ایشان یک میراث بسیار بزرگ فقهی را برای ما به یادگار گذاشته اند.

وی با بیان اینکه اصحاب امام هادی(ع) بیش از 500 نفر بودند، افزود: ایشان بیش دو سوم دوره امامت خودشان را در محاصره بودند، اما با این حال میراث گرانبهایی را در قالب احادیث بر جای گذاشته اند؛ در آن دوران علاوه بر حصر ائمه معصومین(ع)، شیعیان نیز در حصر کامل بودند، از این رو هدایت جامعه تشیع از اهمیت ویژه ای برخوردار می شد، بنابراین معصومانی که پس از امام رضا(ع) جریان ولایت و امامت را بر عهده داشتند، شبکه وکالت را راه اندازی کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) زمینه های فکری و اجتماعی را برای پذیرش غیبت و مدیریت جامعه شیعی را در دوران غیبت فراهم کردند، خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های سه امام بزرگواری که پس از امام رضا(ع) جریان امامت و ولایت را برعهده داشتند این بود که جامعه شیعی را برای دوران و عصر غیبت آماده کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه زیارت، دعا و مناجات از ممیزات مکتب اهل بیت(ع) نسبت به سایر مکاتب و مذاهب است، تأکید کرد: امروز مؤسسه امام هادی(ع) کارهای جامعی را در مورد زیارت اهل بیت(ع) انجام داده است؛ دعا اتصال مستقیم انسان با حجج الهی است.

وی با اشاره به اینکه ما باید در تحقیقات خود به دعا و مناجات و زیارت توجه خاص داشته باشیم، ابراز کرد: تحقیقات و پژوهش های حوزه علمیه قم و مؤسسات علمی باید در امتداد پژوهش های بحث «زیارت» باشد؛ امروز مؤسسات علمی و پژوهشی بی ادعا و بدون هزینه های زاید کارهای علمی بسیار خوبی انجام می دهند که جای تقدیر دارد و ما نیز کنار آنها خواهیم ایستاد.

آیت الله اعرافی با ابراز خرسندی از کارهای پژوهشی مؤسسه امام هادی(ع) در زمینه ترجمه، تحقیق، تفسیر و احیای تراث مطرح کرد: حوزه علمیه قم هم اکنون در آستانه یکصد و یکمین سالگرد تأسیس خود است و باید گفت در طول این سال ها به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای علمی بسیاری داشته و کارهای صورت گرفته در حوزه علمیه قم گویای نشاط علمی حوزه های علمیه است؛ البته باید صادقانه به ضعف ها و نقص های خود اعتراف داشته باشیم./841/پ202/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی مع الحق
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
جامعه کبیره منشور امامت و ولایت و دوره کامل امام‌شناسی است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
زیارت جامعه کبیره از فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین زیارت‌ها است.
0
0