۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۶۵۹۸۲۰

تازه ترین خبرها از سازمان کتابخانه های آستان قدس در دهه امامت و ولایت

تازه ترین خبرها از سازمان کتابخانه های آستان قدس در دهه امامت و ولایت
اسناد تاریخی جشن عید غدیر در حرم رضوی، اهدای ۱۵ هزار کتاب به مراکز آموزشی و دیدار رایزن فرهنگی عراق با رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، اخبار عیدانه این حوزه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مجموعۀ ارزشمندی افزون بر 500 سند تاریخی از برگزاری جشن اعیاد مذهبی در حرم رضوی به‌ویژه اعیاد قربان و غدیر مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

کارشناس مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با این توضیح که برگزاری مراسم جشن و اعیاد مذهبی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع)، از گذشته‌های دور مرسوم بوده است که طی آن، اماکن متبرکه، سردرها، ایوان‌ها و مناره‌ها را نورافشانی می‌کردند و علاوه بر اوقات نماز، در صبح و شام عید نقاره نواخته می‌شده است افزود: همچنین طبقات مختلف مردم در رواق‌ها به‌ویژه صحن عتیق (انقلاب) و صحن جدید (آزادی) حاضر می‌شدند و مراسم جشن و سلام همراه با پذیرایی از مردم انجام می‌شده است.

اعظم نظرکرده با بیان به این‌که حدود 570 سند در رابطه با اعیاد مذهبی و به‌ویژه عید سعید غدیرخم در آرشیو مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است، به قدیمی‌ترین سند این مجموعه اشاره کرد و گفت: مسبوق به سابقه‌ترین سند در مورد اعیاد مذهبی وبرپایی جشن و سرور در حرم رضوی به‌ویژه عید غدیر، مربوط به سال 1021ق در دورۀ صفویه است که در آن پرداخت هزینه‌های ضرب سکه مخصوص عید غدیرخم، پرداخت حق الزحمۀ پیش‌نماز در این روز و خرید میوه و حلویات و چراغانی صحن مبارک عتیق(صحن انقلاب فعلی) به تفصیل بیان شده است.

وی افزود: همچنین دستور‌العمل صادر‌شدۀ سال 1315ق در مورد چگونگی برگزاری مراسم عید غدیر به دربان‌باشی کل آستان قدس رضوی از طرف متولی‌باشی آستانه یکی از اسناد ویژه در این خصوص است که درآن تاکید شده است تا چراغ‌های صحنین روشن شود و چراغانی در شب عید انجام شود و عملۀ شکوه (نقاره‌چیان) در نهایت نظم حاضر باشند و نقاره بنوازند و مجلس سلام در ایوان طلای نادری باشکوه برگزار شود.

نظرکرده در پایان با بیان این‌که هزینۀ حواله‌هایی که بابت هزینه‌های شب‌های بخصوصی مانند شب‌های عید اضحی(قربان)، غدیر و عرفه صادر شده است، به طور معمول از محل درآمدهای مزارع موقوفۀ آستان ‌قدس‌ در قسمت‌های مختلف مشهد و شهرهایی مثل نیشابور، خواف، تربت حیدریه و سبزوار تأمین می‌شده است، توضیح داد: از دیگر موارد تأمین این هزینه‌ها می‌توان به نذورات و هدایای مردم و واقفان به آستان قدس رضوی نیز اشاره کرد.

آستان قدس رضوی و مراکز فرهنگی عراق، در آغازین گام‌های همکاری مشترک

هم‌زمان با دهه امامت و ولایت، رایزن فرهنگی و مطالعاتی کشور عراق در تهران به اتفاق هیئت همراه، در جلسه‌ای به میزبانی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که در محل کتابخانۀ مرکزی این سازمان برگزار شد با رئیس و مدیران ارشد سازمان یادشده دیدار کرد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این دیدار با بیان این‌که کتابخانۀ آستان قدس تنها کتابخانه در دنیاست که شناسنامۀ کاملاًروشنی دارد و قدمت آن به سال 327 هجری قمری می‌رسد، به معرفی ظرفیت‌ها و امکانات این مجموعه پرداخت و توضیح داد: این کتابخانه 130 سال پس از شهادت امام رضا(ع) شکل گرفته است و از آن زمان تاکنون بیش از 120هزار نسخۀ خطی نفیس، 23هزار نسخۀ قرآنی و مصحف شریف همچون قرآن‌های منسوب به دستخط مبارک ائمۀ معصومین علیهم‌السلام و افزون بر 3میلیون و 500هزار منبع اطلاعاتی را در خود جای داده است.

حجت‌الاسلام‌ سیدجلال حسینی در ادامه، آمادگی این سازمان را جهت تبادل منابع و ارائۀ خدمات کتابخانه‌ای به کشور عراق اعلام کرد و گفت: این کتابخانه آمادگی دارد در جهت تبادل نشريات با مراكز فرهنگي و كتابخانه‌اي كشور عراق، تبادل تصاوير ديجيتالی نسخ خطي و اسناد، مرمت نسخ خطي موجود در كشور عراق، تهيۀ تصوير ديجيتال از نسخ خطی توسط كتابخانۀ آستان قدس جهت تحویل به آن کتابخانه در عراق و همچنین حفظ یک نسخه از تصاویر در آرشیو آستان قدس و نیز مرمت اشيای موزه‌اي و اسنادي توسط بخش مرمت سازمان، با این کشور همکاری کند.

وی به ارائۀ پیشنهاداتی به هیئت عراقی پرداخت و تصریح کرد: ايجاد كرسي روابط فرهنگي ايران و عراق در انديشگاه رضوي سازمان براي تقويت روابط دوجانبه؛ ايجاد شبكۀ احياي تراث جهان اسلام و تبادل نسخ خطي و كهن در فاز اول همكاري دو كشور ايران و عراق؛ برگزاري نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران و نمايش آثار سازمان در شهرهاي كربلا، نجف اشرف،كاظمين و سامرا؛ برگزاري نمايشگاه كتاب نويسندگان و ناشران عراقي در سازمان كتابخانه‌ها و حضور سازمان علمي‌فرهنگي و كتابخانۀ آستان قدس رضوی در نمايشگاه بين‌المللي كتاب نجف اشرف، از موضوعاتی است که می‌تواند دستاوردهای خوبی برای طرفین داشته باشد.

در پایان دکتر امجد حمیدالمظفر ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست فرهنگی خاطرنشان کرد: حضور در کتابخانه‌ای که منتسب به حضرت رضا(ع) است، در جای خود مایۀ مباهات و افتخار ماست؛ به‌ویژه آن که عظمت این کتابخانه در ابتدای ورود به این مکان برای ما جالب توجه بود.

وی اضافه کرد: ما با فراغ بال از این تبادل منابع و همکاری‌های بینابین استقبال می‌کنیم و مشتاقیم هرچه زودتر تفاهم‌نامه‌ای مبتنی بر همکاری‌های مشترک بین کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی و کتابخانۀ ملی کشور عراق در بغداد به امضا برسد.

گفتنی است که این هیئت عراقی پس از این دیدار، از بخش‌های مختلف کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی همچون تالار محققان و بخش نسخ خطی و مجموعۀ موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید کردند.

عیدی آستان قدس رضوی به مراکز علمی و آموزشی کشور در عید غدیر

به مناسبت دهۀ امامت و ولایت، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیش از 15 هزار نسخه کتاب چاپی را به مراکز علمی و آموزشی مشهد و برخی شهرستان‌های سطح کشور اهدا کرد.

معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این‌که این سازمان به طور پیوسته و در مناسبت‌های مختلف بنا به درخواست مراکز و مناطق محروم سراسر کشور و باتوجه به اعلام نیاز هر مرکز به موضوعات خاص، مجموعۀ ارزشمندی از کتب چاپی را به این مراکز ارسال می‌کند، تصریح کرد: به مناسبت دهۀ ولایت و در پاسخ به درخواست مراکزی همچون دانشگاه یاسوج، دهیاری روستای حاجی‌آباد واقع در شهرستان تایباد، مرکز آموزش رزم مقدماتی المهدی(عج) نزسا در شهرستان بابل و زندان مرکزی مشهد، افزون بر 15هزار نسخه کتاب به این مراکز ارسال و اهدا شد.

حسین خسروی با بیان این‌که این منابع از محل کتاب‌های اهدایی به آستان قدس رضوی تأمین شده است، در این باره توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 21هزار کتاب به مناطق مختلف مشهد و شهرستان‌ها با اولویت مناطق محروم ارسال شده است که این حرکت در راستای سیاست‌های کلی آستان قدس رضوی در جهت ترویج کتاب‌خوانی انجام می‌گیرد.

خسروی افزود: به‌تازگی به همت سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، حدود 3هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف به کتابخانۀ حضرت علی‌اصغر(ع) شهرستان تایباد، بیش از 700 نسخه کتاب در موضوعات مختلف به روستای حاجی‌آباد روستای تایباد، حدود 500 نسخه کتاب در موضوعاتی همچون منابع دینی، اجتماعی، ادبی و... به آموزشگاه نظامی المهدی شهرستان بابل و بیش از 130 نسخه کتاب به پایگاه مقاومت بسیج شهدای مدافع حرم مشهد در دهۀ کرامت ارسال شده است.

وی در پایان یادآور شد: ما این آمادگی را داریم که پذیرای نذرهای فرهنگی واقفان و خیران به صورت نقدی یا کتاب برای غنی‌سازی مراکز مختلف در سطح کشور باشیم.

گفتنی است که علاقه‌مندان به وقف در حوزۀ کتاب و کتاب‌خوانی می‌توانند با مراجعۀ حضوری به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی و بیش از 50 کتابخانۀ وابسته به آستان قدس رضوی در سراسر کشور، یا از طریق تلفن 138 از چگونگی فرایند این حرکت مطلع شوند./864/ت304/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات