۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۶۶۰۱۱۳
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان مطرح کرد؛

لزوم ایجاد وقف برای غدیر در شهرستان کاشان

لزوم ایجاد وقف برای غدیر در شهرستان کاشان
محمودزاده به لزوم ایجاد وقف از سوی واقفان خیراندیش شهرستان کاشان برای غدیر تأکید کرد و گفت: متأسفانه به غیر یکی دو وقف زمین کشاورزی هیچ وقفی برای غدیر درکاشان وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مسلم محمودزاده بعد از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز ۱۷ مرداد روز خبرنگار با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار، گفت: واقفان خیراندیش کاشان نیات خود برای وقف  بر اساس نیاز‌های روز جامعه در نظر بگیرند تا مشکلی از مشکلات جامعه حل شود.

وی به لزوم ایجاد وقف از سوی واقفان خیراندیش شهرستان کاشان برای غدیر تأکید کرد و گفت: متأسفانه به غیر یکی دو وقف زمین کشاورزی هیچ وقفی برای غدیر درکاشان وجود ندارد.

محمودزاده وقف برای غدیر، قرآن، بهداشت و درمان، جهیزیه و کمک برای ازدواج زوج‌های جوان و مسکن در کاشان را اندک و بسیار انگشت شمار دانست و افزود: خیرین خیراندیش نیات خیر را براساس نیاز‌های روز جامعه انجام دهند تا گره‌ای از مشکلات جامعه امروز را باز شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان یادآور شد: تا کنون بیش از ۷۰۰ نیت خیر شامل، مذهبی و اجتماعی، خیریه، مدارس علوم دینی، مساجد، بقاع متبرکه و سایر مواردی که می تواند گر‌ه ای از کار مردم باز کند از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه شناسایی شده است.

به گفته وی بیشترین موقفات شهرستان کاشان را اختصاص به روضه خوانی و تعزیه خوانی امام حسین (ع) است.

وی از کاهش نذورات بقاع متبرکه شهرستان در ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و افزود: شیوع کرونا و تعطیلی بقاع متبرکه علت اصلی کاهش نذورات بقاع متبرکه در کاشان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان گفت: مراکز افق در بقاع متبرکه شاخص کاشان از ابتدای شیوع کرونا ضمن ضد عفونی بقاع متبرکه، توزیع بسته‌های معیشتی به نیازمندان را در دستور کار خود داشته اند.

وی هزینه فعالیت‌های عمرانی در بقاع متبرکه کاشان از ابتدای سال جاری تا کنون را یکصد میلیارد ریال اعلام کرد و با اشاره به وجود ۱۲۰ بقعه متبرکه در شهرستان کاشان افزود: از این تعداد ۶۰ بقعه متبرکه دارای نذورات و چرخش مالی است.

به گفته وی از ابتدای سال جاری تا کنون ۵ میلیارد ریال صرف هزینه‌های جاری و عمرانی در ۱۰ بقعه متبرکه شده است.

محمودزاده ادامه داد: برای اجرای نیات واقفین خیراندیش در شهرستان کاشان اعم از روضه خوانی، هزینه مساجد، بقاع متبرکه نیات مذهبی، خیریه، اجتماعی، مدارس علوم دینی، مساجد، یک میلیارد و ۶۹۷ ریال هزینه شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان همچنین از شناسایی ۱۲ موقوفه زمین کشاورزی در روستا‌های شهرستان کاشان درسال جاری خبر داد.

محمودزاده همچنین بیشترین بدهی موقوفات کاشان را متعلق به ادارات این شهرستان دانست و گفت: ۶۵ درصد از بدهی‌های موقوفات کاشان به ادارات شهرستان کاشان اختصاص دارد.

لازم به ذکراست، شهرستان کاشان ۲ هزار و ۳۳۳ واقف خیراندیش دارد که این تعداد واقف ۸ هزار و ۸۵۰ ملک وقفی را از خود بر جای گذاشته اند که از این تعداد ۵ هزار و ۹۰۵ رقبه متصرفی تولیت برعهده اداره اوقاف است و ۲ هزار و ۶۳۴ رقبه غیر متصرفی است که اداره آن برعهده متولیان آن است و مابقی رقبات مشترکا بین اداره اوقاف و متولی آن اداره می‌شود و اکثر رقبات شهرستان کاشان زمین‌های کشاورزی است./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات