۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۶۰۲۰۳

اهداف پشت پرده درخواست انجام تحقیقات بین المللی در خصوص انفجار بیروت

اهداف پشت پرده درخواست انجام تحقیقات بین المللی در خصوص انفجار بیروت
هدف نهایی برخی طرف های لبنانی و بازیگران خارجی از اصرار بر لزوم تحقیقات بین المللی در خصوص علت انفجار بندر بیروت،کاملا سیاسی بوده و قصد آنها فشار بر حزب الله است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا،در شرایطی که برخی کشورهای غربی و منطقه خواستار تحقیقات بین المللی در خصوص انفجار بندر بیروت شده اند،مقامات لبنانی ضمن مخالفت با این امر،تحقیقات در خصوص علت این انفجار را مساله ای داخلی دانسته و اعلام کرده اند نیازی به مشارکت تیم بین المللی در این زمینه ندارند.


به نظر می رسد برخی طرف های لبنانی و برخی بازیگران خارجی قصد دارند با ضروری اعلام کردن تحقیقات بین المللی در خصوص علت انفجار بندر بیروت،اهداف سیاسی خاصی را دنبال کرده و بدون درنظر داشتن چرایی وقوع این انفجار؛از این حادثه در راستای پیشبرد اهداف سیاسی خود در لبنان استفاده کنند.
 
تحریف واقعیت و اتهام زنی به حزب الله
از همان لحظات اولیه وقوع انفجار در محل بندر بیروت،موجی از حملات در فضای مجازی علیه حزب الله راه اندازی شد و با ارائه اطلاعاتی نادرست از قبیل کنترل بندر بیروت توسط حزب الله و یا وجود انبارهای تسلیحاتی این جنبش در بندر،اولین گام افزایش فشارها بر حزب الله برداشته شد، با این وجود مشخص شدن عدم وجود انبارهای تسلیحاتی حزب الله در آن منطقه و کنترل بندر بیروت توسط جریاناتی که خود انگشت اتهام را به سوی حزب الله نشانه رفته بودند،این گام را ناکام گذاشت.

گام بعدی افزایش فشارها به حزب الله با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده در لبنان،القای این امر به مردم لبنان بود که کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی منطقه قصد کمک به لبنان را داشته اما این امر با مخالفت و مانع تراشی حزب الله مواجه است؛این گام نیز با موضع هوشمندانه سید حسن نصرالله،دبیرکل حزب الله لبنان،پس از سفر رئیس جمهور فرانسه به بیروت و اعلام آنکه حزب الله به سفرها و کمک های اعلام شده از سوی طرف های خارجی با دید مثبت می نگرد عملا به اهداف خود نرسید.

در این بین گام سوم که با همین هدف یعنی افزایش فشارها بر حزب الله لبنان و با نیت حذف این بازیگر از صحنه سیاسی لبنان و به تبع آن از معادلات سیاسی-امنیتی منطقه طراحی شده است؛به دنبال دست بردن در نتایج تحقیقات در خصوص علت انفجار بندر بیروت می باشد تا از این طریق با مقصر جلوه دادن حزب الله در این انفجار،با اتکاء به شرایط ناآرام لبنان و بروز مشکلات حاد اقتصادی در این کشور،تمامی مشکلات انباشته شده در این کشور را به گردن حزب الله انداخته و در نهایت این جنبش را از صحنه معادلات سیاسی-امنیتی در لبنان و منطقه حذف کند.

در واقع هدف از اجرای گام نهایی در طراحی مخالفان حزب الله لبنان آن است که حزب الله ابتدا در انتخابات زودهنگام پارلمانی با شکست مواجه شده و پس از آن،با توجه به کاهش نفوذ و قدرت سیاسی این جنبش در بدنه حاکمیتی لبنان،به تدریج به سمت خلع سلاح و سپس حذف کامل از صحنه سیاسی این کشور پیش رود.

بنابراین به نظر می رسد اصرار برخی کشورها و طرف های لبنانی به لزوم انجام تحقیقات بین المللی در خصوص علت انفجار بندر بیروت،بخشی دیگر از طراحی هایی است که با سوء استفاده از شرایط موجود در لبنان و با هدف وارد کردن بیشترین فشارها بر حزب الله طراحی شده است.
 
تحریف واقعیت؛ شگرد امریکایی ها و شرکا
امریکا و شرکایش پیش از این نیز به صورت محسوسی در پرونده سوریه با تلاش در راستای تحریف واقعیات قصد پیش برد اهدافشان را داشته اند.در همین زمینه طراحی حملات شیمیایی ساختگی در نقاط مختلف سوریه از سوی امریکا و با اجرای گروه های تروریستی که در نهایت لزوم تحقیقات بین المللی در این خصوص و متهم ساختن دولت سوریه را دنبال میکرد،بخشی از سوابق امریکا در استفاده از این تکنیک می باشد که با آشکارسازی های روسیه ناکام ماند. با این حال امریکا و شرکای منطقه ای و غربی آن قصد دارند با پیاده سازی همین سناریو در خصوص حزب الله لبنان و با سوار شدن بر موج ناآرامی ها و اعتراضات در لبنان،نوک پیکان را به سمت حزب الله لبنان گرفته و با کسب مجوز افکار عمومی،زمینه هر نوع اقدامی را علیه این جنبش فراهم کنند.

در کنار این امر غربی ها و برخی شرکای منطقه ای آنها با وجود اینکه رای دادگاه ترور رفیق حریری هنوز اعلام نشده است و قرار است 10 روز دیگر اعلام شود،انگشت اتهام را به سمت حزب الله گرفته و این جنبش را مسئول اصلی ترور حریری می دانند؛این درحالیست که دادگاه به دلیل انفجار بندر بیروت اعلام کرده است که اعلام  رای نهایی خود را به تعویق انداخته و در روز 18 اوت اعلام خواهد کرد.

در همین چارچوب به نظر می رسد محور ضد حزب الله در نظر  دارد تا با استفاده از فاصله به وجود آمده در بین زمان اعلام رای نهایی و زمانی که قرار بود این رای اعلام شود،حداکثر استفاده از زمان را برده و افکار عمومی لبنان را به سمت پذیرش ترور حریری توسط حزب الله،سوق دهد.

با این حال به نظر می رسد مخالفت دولت لبنان و برخی طرف ها مانند روسیه با تحقیقات بین المللی در خصوص علت انفجار بندر بیروت،مانعی بزرگ بر سر راه پیاده سازی طرح مدنظر محور ضدحزب الله خواهد بود.

درمجموع به نظر می رسد هدف نهایی برخی طرف های لبنانی و بازیگران خارجی از اصرار بر لزوم تحقیقات بین المللی در خصوص علت انفجار بندر بیروت،کاملا سیاسی بوده و این طرف ها قصد دارند تا با دست بردن در نتایج تحقیقات،حزب الله را تحت فشار قرار دهند.
منبع اسلام نیوز
ارسال نظرات