۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۶۰۲۷۴
نماینده ولی فقیه در کردستان:

معیار عزاداری محرم بر اساس ضوابط ستاد مقابله با کرونا باشد

معیار عزاداری محرم بر اساس ضوابط ستاد مقابله با کرونا باشد
نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: عزاداری در ماه محرم با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور باید مطابق با ضوابط ستاد ملی و استانی کرونا باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا در کردستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی شاهرودی اظهار داشت: به فرموده پیامبر مکرم اسلام (ص) در ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) حرارتی در قلوب مومنین است که تا ابد به سردی نمی گراید.

وی با اشاره به تاکید نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار مبنی بر برپایی مراسم عزا برای امام حسین(ع) افزود: آنچه که در سیره ائمه اطهار (ع) دیده می شود برپایی مراسم عزا در هر شرایطی مطابق با وضعیت آن زمان است تا جاییکه امام صادق(ع) در شرایط خفقان سیاسی زمان خود، اقدام به برگزاری مراسم عزای خانگی می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با بیان اینکه در هر زمانی ممکن است شرایطی بوجود آید که امکان برگزاری مراسم عزا به شکل گسترده و بزرگ وجود نداشته باشد، یادآور شد: آنچه که امروز شاهدیم، شیوع کرونا در جامعه است و برای برپایی عزای حسینی باید خود را با این شرایط وفق دهیم.

نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا درباره دستورالعمل‌های بهداشتی برپایی مراسم و آیین‌های عزاداری، اضافه کرد: در سال‌های گذشته اجتماعات پرشوری در استان برگزار شد که با توجه به شرایط کرونا، امسال تجمعات عزاداری باید به جمع‌های کوچکتر تقسیم و با رعایت کامل فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شست و شوی مکرر دست‌ها برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با اشاره به لزوم هدایت سفره‌های نذری به سمت جیره های خشک و بسته های غذایی گرم در ظروف یک بار مصرف، گفت: علاوه بر نظارت بر پخت بهداشتی غذای نذری، بهترین راه توزیع تحویل بسته‌های غذایی گرم در درب منازل است و از سویی با کمک‌های مومنانه در قالب جیره‌های خشک نیز می‌شود نذورات را ادا کرد.

وی برگزاری مراسم عزا در اماکن سقف بلند با ارتفاع ۶ متر و بلندتر در صورت داشتن تهویه مناسب را از محل‌های خوب برای برگزاری مراسم سینه‌زنی و عزاداری دانست و تاکید کرد: در شهرها و روستاهایی که مسجد و حسینیه با شرایط مناسب ندارند، می‌توانند در فضای باز و یا محیط ورزشگاه‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری استفاده کنند ضمن اینکه بیشتر مراسم در ساعات شب که هوا خنک است، برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: امسال از برخی ابزارها مانند طبل و سنج در عزاداری‌های ایام محرم استفاده نشود و با رعایت فاصله مناسب، تهدیدهای ابتلا به کرونا را به حداقل برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی اظهار داشت: خداوند در احادیث قدسی از خون امام حسین(ع) به عنوان نگهبان وحی نام برده و اگر عزاداران دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، با عنایت حضرت سیدالشهدا(ع) مشکلی بوجود نمی‌آید.

وی تاکید کرد: عشق و ارادت به امام حسین(ع) مختص شیعیان نیست و همه مسلمانان و آزادگان جهان به ساحت قدسی آن حضرت ارادت دارند./1401/د102/ب1

ارسال نظرات