۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۶۰۸۰۶

جلسه توجیهی متولیان برگزاری مراسم عزاداری محرم در قم برگزار شد

جلسه توجیهی متولیان برگزاری مراسم عزاداری محرم در قم برگزار شد
جلسه توجیهی متولیان برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم به منظور تشریح جزئیات و دستورالعمل‌های سوگواری در این ماه در مصلی قدس قم برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت زمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در این جلسه، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محافل عزاداری را تکلیف شرعی عزاداران حسینی دانست و اظهار داشت: در تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و علما و اساتید حوزه‌های علمیه، اولا پای مکتب سیدالشهدا علیه السلام خواهیم ایستاد و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام را برگزار می‌کنیم. ثانیا برای حفظ جان مومنین، دستورالعمل‌های بهداشتی را با دقت و افتخار اجرا می‌کنیم.

وی افزود: امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باید از برخی خواسته‌های قلبی و اعتقادی در محافل عزاداری چشم‌پوشی کنیم و امیدواریم امسال با شور جوانانه و هدایت پیرغلامان حسینی، بهترین و پربازده‌ترین مجالس مجالس عزاداری را داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با انتقاد از برخی افراد که با بیان مطالب شبهه‌برانگیز، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: هر کسی که فهم از دین و تبعیت از سیدالشهدا علیه السلام داشته باشد می‌داند هیچ کسی از ولی فقیه جامعه و مراجع تقلید نسبت به اقامه عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام دغدغه‌مندتر نیست. وقتی این بزرگواران می‌گویند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی لازم است، آنهایی که ادعای ولایتمداری می‌کنند باید پای ولایت و آبروی سیدالشهدا و هیأت بایستند و شانه خالی نکنند.

در این جلسه، کارشناسان مرکز بهداشت به تشریح جزئیات دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه مراسم عزاداری ماه‎های محرم و صفر پرداختند.

کاهش ساعت برگزاری مراسم به حداکثر 2 ساعت، برگزاری مراسم در فضای سرپوشیده با یک چهارم ظرفیت و حداکثر یک ساعت برنامه، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از ارتباطات غیرضروری، استفاده همگانی و ضروری عزاداران از ماسک، ممنوعیت برگزاری هرگونه ایستگاه صلواتی و توزیع نذورات و پذیرایی در جریان مراسم عزاداری، عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای، استفاده از کیسه شخصی برای کفش‌ها، ممنوعیت جابجایی هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری، پرهیز از دست دادن پس از برگزاری مراسم، ضدعفونی کردن سطوح پس از پایان مراسم و... از مهم‌ترین دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم عزاداری است.

لازم به ذکر است که برگزاری مراسم در اماکن و فضاهای باز صرفا با دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی امکان‌پذیر است./1324/د102/ق

ارسال نظرات