۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۶۶۰۹۴۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد:

مردم روضه‌های خانگی برپا کنند/ عَلَم سیدالشهدا بر زمین نماند

مردم روضه‌های خانگی برپا کنند/ عَلَم سیدالشهدا بر زمین نماند
حجت الاسلام نجیمی با بیان اینکه قرائت زیارت عاشورا حتی با حضور اعضای یک خانواده سه نفره روضه‌خوانی محسوب می‌شود، بر برپایی روضه‌های خانگی در یزد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام علیرضا نجیمی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد در جمع رؤسای هیئات مذهبی به ویژه هیئات مذهبی اتباع خارجی استان یزد بر ضرورت ثبت نام تمام هیئت‌ها در سامانه بیرق تاکید کرد و اظهار داشت: تمام هیئت‌های مذهبی برای انجام امور خود از جمله تهیه ماسک به نرخ تعاونی، معرفی همیار سلامت و … نیاز به ثبت نام در سامانه بیرق دارند.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی، برگزاری مراسم در فضای باز است، افزود: هر کدام از هیئات مذهبی اعم از یزدی‌ها و اتباع خارجی که نیاز به استفاده از حیاط مدارس، صحن باز امامزادگان، ورزشگاه‌ها و سایر فضاهای روباز موجود در محلات داشتند، درخواست خود را به اداره تبلیغات اسلامی اعلام کنند تا هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

حجت الاسلام نجیمی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت مردم اولویت اصلی در اجرای برنامه‌های عزاداری استف عنوان کرد: برگزاری مراسم عزای سید الشهدا (ع) مستحب است و باید هم انجام شود اما باید مراقب باشیم که حفظ سلامت مردم به عنوان یک واجب، به خطر نیفتد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد تاکید کرد: تلاش ما برگزاری مراسم عزاداری است اما باید مراقب باشیم به نحوی عمل نشود که در همان چند روز دهه اول محرم، دولت ناچار به اعلام تعطیلی همه مراسم شود.

حجت الاسلام نجیمی تصریح کرد: عده‌ای می‌خواهند مراسم عزای امام حسین (ع) به هر نحو که ممکن است برگزار نشود بر این اساس باید به نحوی عمل کنیم که خدای نکرده عامل افزایش شیوع بیماری کرونا نباشیم تا هم حق مردم بر گردن هیئات نیفتد و هم معاندان، بهانه جدید به دست نیاورند.

وی با اشاره به حضور پرشمار مردم در خیابان‌ها، اماکن، مناطق ییلاقی و … عنوان کرد: ما به عنوان هیئت مذهبی، علمدار یک خیمه هستیم و باید موازین بهداشتی را در خیمه خود رعایت کنیم تا خدای ناکرده هیچ فردی در مراسم عزای امام حسین (ع) مبتلا به کرونا نشود.

حجت الاسلام نجیمی با تاکید بر اینکه هر هیئت قبل از اقدام به برگزاری مراسم، توان خود را برای مدیریت مجلس و حفظ سلامت مردم بسنجد، آنگاه اقدام به برگزاری مراسم کند، اظهار داشت: ما نمی‌گوییم هیئت‌ها مراسم برگزار نکنند زیرا به هر حال مراسم عزاداری محرم میراث ۱۳۰۰ ساله شیعیان است اما اگر توان مدیریت و مراقبت از سلامت مردم را نداریم، حتی اگر لازم است تنها با ۱۰ درصد جمعیت سالهای قبل یا حتی با حضور ۱۰ جوان مراسم را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال نخل برداری، علم کشی نداریم و از هر مراسمی که منجر به اجتماع شود، جلوگیری خواهد شد، افزود: مراسم‌های کوچک با تعداد نفرات کم مانعی ندارد اما هر مراسمی که منجر به اجتماعات بزرگ شود، ممنوع است.

حجت الاسلام نجیمی تاکید کرد: امسال به هیچ نحو پذیرایی از عزاداران در مراسم انجام نمی‌شود زیرا با اندک بی دقتی ممکن است جان یکدیگر را در معرض خطر قرار دهیم بر این اساس امسال چای‌خانه‌های هیئت‌ها تعطیل است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد یادآور شد: ایستگاه‌هایی که سالهای گذشته چای در بین مردم و عزاداران توزیع می‌کردند، امسال با کمک بانیان مجالس و خیران، ماسک، کتاب و بسته‌های فرهنگی و بهداشتی توزیع کنند.

وی با تاکید بر اینکه البته کوتاهی در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) نیز پذیرفته نیست، افزود: علم عزای سیدالشهدا (ع) نباید زمین بماند و هر کس با هر توانی، حتی با نصب یک پرچم بر بام منزل خود، باید پرچم عاشورا را برافراشته نگاه دارد.

حجت الاسلام نجیمی بر برگزاری روضه‌های خانگی تاکید کرد و گفت: حتی قرائت یک زیارت عاشورا با اعضای خانواده روضه محسوب می‌شود و حتماً نیازی به مداح و روضه خوان نیست اما در صورتی که در جمع‌های کوچک خانگی نیاز به واعظ باشد، در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم./1399/د101/ب1

ارسال نظرات