۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۶۰۹۹۰
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هیأت های مذهبی به توصیه های علما و مراجع توجه داشته باشند

هیأت های مذهبی به توصیه های علما و مراجع توجه داشته باشند
آیت الله طباطبایی نژاد با تأکید بر ضرورت توجه هیئات به توصیه های علما و مراجع تقلید، گفت: حتی در اجرای امر واجب، اگر جان انسان در خطر باشد، نباید آن را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در کارگروه استانی برگزاری مراسم محرم و صفر با انتقاد از برخی از مطالب مطرح شده از سوی برخی از وعاظ مبنی بر برگزاری و حضور در مجالس عزاداری محرم و صفر در هر شرایطی اظهار داشت: در برخی از روایات آمده است که اگر انسان در مسیر زیارت امام حسین(علیه‌السلام) صدمه ببیند و یا سختی بکشد ثواب فراوانی دارد اما هیچ‌گاه این روایات تأیید نمی‌کنند که انسان باید در مسیر امام حسین(علیه‌السلام) به خود صدمه بزند.

وی با بیان اینکه عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) از نظر حکم شرعی، مستحب است، افزود: بدون شک اگر زائر امام حسین(علیه‌السلام) در مسیر رفتن به زیارت کشته شد و یا آسیب دید اجر فراوانی نزد خدای متعال دارد اما هیچ‌گاه در روایات نیامده است که در مسیر زیارت حتماً به خودتان صدمه بزنید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اضافه کرد: حتی در اجرای امر واجب، اگر جان انسان در خطر باشد، نباید آن را انجام داد، برای مثال اگر انسان آبی داشته باشد که به اندازه وضو گرفتن برای نماز و یا خوردن و برطرف کردن تشنگی است، او باید تشنگی خود را برطرف کند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات امتحاناتی برای ما پیش می‌آید که مؤمنان واقعی مشخص می‌شوند، در صدر اسلام خداوند قبله را از بیت‌المقدس به مسجدالحرام تغییر داد تا مشخص شود که چه کسانی پیرو دستور خدا و پیامبرش هستند، در آن زمان برخی گفتند چندین سال است که به سمت بیت‌المقدس نماز می‌خوانیم حالا باید به سمت مسجدالحرام نماز بخوانیم؟.

آیت‌الله طباطبایی نژاد گفت: برخی می‌گویند کار برای امام حسین(علیه‌السلام) عشقی است و اگر کشته شویم اشکالی ندارد، این تفکر غلط است چراکه در دورانی که عزاداری ممنوع بود، امام صادق(علیه‌السلام) به صورت مخفیانه در مجلس عزای امام حسین(علیه‌السلام) در منزل یکی از شیعیان حاضر شد و هیچ‌گاه در آن زمان توصیه به عزاداری علنی نکردند چراکه زندگی و یا جان شیعیان در خطر بود.

وی گفت: هیئت‌های مذهبی به توصیه‌های علما و مراجع تقلید توجه داشته باشند و همانند گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کنند و با شکوه هر چه تمام‌تر مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را برگزار کنند، بدون شک ما باید از نظر متخصصان پزشکی تبعیت کنیم.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: اگر نذورات به صورت خشک در میان نیازمندان توزیع شود بهتر است، حتی هیئت‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در طول سال مشکلات نیازمندان هر محله را شناسایی کرده و از ظرفیت نذورات برای برطرف کردن مشکلات مردم هر محل استفاده کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در این جلسه با بیان اینکه نمایشگاه عرضه مستقیم ملزومات بهداشتی و نذورات ماه محرم برپا می‌شود، اظهار داشت: این نمایشگاه توسط جبهه مردمی سلامت، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، شورای هیئت‌های مذهبی و کانون مداحان و با عضویت اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری و ستاد اجرایی فرمان امام راحل برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام رحمت‌الله عروجی افزود: سهمیه تناژ یک صد تن گوشت با قیمت مصوب برای توزیع در هیئت‌ها، خرید 200 هزار عدد ماسک برای توزیع بین هیئت‌ها، تشکیل کارگروهی با محوریت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان با هدف رصد به هنگام و پاسخگویی به شبهات پیرامون مسئله عزاداری، تشکیل کارگروهی با محوریت ستاد امر به معروف و همکاری پایگاه بسیج و شبکه بهداشت برای رصد و نظارت و ارزیابی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجالس امام حسین(علیه‌السلام) از جمله اقداماتی است که تا کنون انجام شده است.

وی گفت: ایستگاه‌های صلواتی و چایخانه‌ها با تغییر رویکرد به ایستگاه‌های نوا و ندای محرم تبدیل شده و نذورات مردمی را جمع‌آوری می‌کنند، همچنین هیئت‌های مذهبی در حال دریافت مجوز هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در این جلسه اظهار داشت: حدود 900 نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند و 90 درصد ظرفیت آی. سی. یو بیمارستان‌ها پر است و اگر مردم مسائل بهداشتی را رعایت نکنند بدون شک وضعیت بدتر می‌شود.

کمال حیدری افزود: خوشبختانه با همکاری آموزش‌وپرورش هیئت‌های محلی مراسم عزاداری محرم را در حیاط مدارس برگزار می‌کنند تا سلامت مردم حفظ شود و مراسم عزاداری با شکوه بیشتری برپا شود.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم با تقویت طرح نذر سلامت در استان اصفهان بتوانیم این نذورات را برای تقویت زیرساخت‌های بخش آی. سی. یو در بیمارستان‌ها به کار ببندیم چراکه وضعیت این بیماری در فصل پاییز خطرناک خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: پخت نذورات هیچ اشکالی ندارد اما همه باید در بسته بندی بیشترین دقت را داشته باشند چراکه احتمال گسترش ویروس در قسمت بسته بندی وجود دارد.

وی گفت: تا کنون 21 هزار نظارت برای کنترل ویروس کرونا انجام شده و به اصناف مختلف تذکر داده شده است و امیدوار هستیم هر کدام از دستگاه‌ها، اصناف و غیره به وظایف خود برای مبارزه با این ویروس عمل کنند چراکه کادر درمان در پنجمین ماه مبارزه با این ویروس منحوس هستند.

رئیس هیئت‌های مذهبی استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: 5 هزار و 400 هیئت در استان اصفهان وجود دارد که توجه به پروتکل بهداشتی در همه ابعاد و برپای مراسم امام حسین(علیه‌السلام) با شکوه هر چه بیشتر را مد نظر دارند.

سید رضا اخروی افزود: امیدوار هستیم کارگروه‌های مربوطه برای برگزاری مراسم‌های دینی در اربعین حسینی و 28 صفر برنامه‌ریزی کامل و جامعی داشته باشند و در زمان مناسب به هیئت‌های عزاداری اعلام کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان اظهار داشت: برای برطرف کردن نیاز طلاب و مبلغان دینی در حوزه پاسخگویی به شبهات عزاداری نرم‌افزاری آنلاینی طراحی و تولید شده است که به زودی در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمد قطبی گفت: 400 باکس صوتی به همراه همه محتواهای لازم برای مبلغان در این نرم‌افزار در نظر گرفته شده است، همچنین به هیئت‌های مذهبی توصیه کرده‌ایم با توجه به کاهش زمان عزاداری تلاش کنند بخش بیان احکام و مسائل شرعی از برنامه هیئت‌ها حذف نشود./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات