۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۶۶۱۳۱۲
قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه:

نهضت سید الشهدا مکتب و دانشگاه بزرگی برای بشریت است

نهضت سید الشهدا مکتب و دانشگاه بزرگی برای بشریت است
قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، جریان کربلا را حرکتی الهی دانست و گفت: خدا محوری، اولین زیبایی جریان کربلا است و ایمان، توکل به خدا در این حادثه موج می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در شب دوم محرم به سخنرانی با موضوع «زیبایی های کربلا از نگاه حضرت زینب(س)» پرداخت و اظهار داشت: کربلا و نهضت حضرت سید الشهدا(ع) مکتب و دانشگاه بزرگی برای بشریت است و یکی از رسالت ها و وظایف ما، کسب معرفت نسبت به این قیام است.

وی به ضرورت کسب معرفت نسبت به سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: اگر اهل بیت(ع) به اهمیت دادن نسبت به مجالس امام حسین(ع) سفارش کرده اند، این است که با این قیام، اهداف، ماهیت و حقیقت آن آشنا شویم و بهترین کسانی که می توانند این قیام را به ما معرفی کنند، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) هستند.

قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: وقتی که یزید درباره شهادت امام حسین(ع) در جریان کربلا به حضرت زینب(س) زخم زبان زد، آن حضرت فرمودند که ما از خدا جز زیبایی ندیدیم و برادرم و اصحابش شایسته شهادت بودند و خدا برای آن شهادت را مقدر کرده بود.

وی افزود: در این جا سؤالی پیش می آید که حضرت زینب(س) در حادثه کربلا چه می‌دید که فرمودند «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»؟ در پاسخ باید گفت که کربلا یک ظاهر و یک باطنی دارد؛ هر چند که ظاهر کربلا تلخ، سخت و مصیبت است اما در باطن این جریان یک حقایقی نهفته است و واقعیت هایی دارد که آن را زیبا می کند و این سختی ها به قدری زیبا هستند که این مرارت های ظاهری را تحت الشعاع قرار می دهد و امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) آن باطن و حقیقت کربلا را دیدند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، خدامحوری را اولین زیبایی جریان کربلا دانست و اظهار داشت: در نهضت امام حسین(ع) زیبایی هایی وجود دارد که برای شناخت آنها، انسان باید این زیبایی ها را بداند و مرور کند؛ اولین زیبایی در حادثه کربلا، خدا محوری و حاکمیت خدا در این نهضت است و ایمان، توکل و اعتماد به خدا در این حادثه موج می زند.

وی با اشاره به ضرورت توجه انسان ها به رضایت خدا گفت: زمانی که امام حسین(ع) در مدینه و قبل از حرکت به سمت کربلا فرمودند که خواست و رضایت ما همان رضایت خدا است و در آخرین لحظات عمر شریف‌شان بر این مسأله تأکید فرمودند.

قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که جریان کربلا حرکتی الهی است، تصریح کرد: به این خاطر، امام حسین(ع) ثارالله می شود و بهای این حرکت را خدا می داند.

وی با اشاره به نیاز انسان ها به خداوند متعال، افزود: اگر انسان ها بدون خدا زندگی کردند، در حقیقت موجود خسران ‌دیده هستند و این را امام حسین(ع) در دعای عرفه بیان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از نیاز انسان به آرامش اظهار داشت: انسان ها همیشه به دنبال یک زندگی آرام، نفس مطمئنه و حیات طیبه از حزن، ترس، غم و اندوه هستند و بسیاری از اوقات کسانی آمدند از این نیاز انسان ها سوء استفاده کرده اند و وعده امنیت و آرامش دادند اما در عمل به نحو دیگری عمل کردند.

وی افزود: به عنوان مثال، کسانی که با شعار ایجاد امنیت وارد عراق، افغانستان و سوریه شدند و این وعده را دادند اما نتیجه این دخالت ها و ورود ها، قتل و غارت و نگرانی شد.

قائم مقام معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که زندگی انسان همیشه توأم با گرفتاری و اضطراب است، تصریح کرد: از عوامل اضطراب انسان ها می توان به مجهول بودن آینده انسان، گذشته تاریک، ضعیف بودن، احساس پوچی کردن، علاقه و دلدادگی به دنیا اشاره کرد اما آنچه که انسان را آرام می کند و به آرامش می رساند، یاد خداست؛ اگر انسان مانند انبیا(ع) و اهل بیت(ع) کار خود را به خدا واگذار کرد، دیگر نگرانی و دغدغه ای نخواهد داشت./822/پ202/ف

ارسال نظرات