۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۶۶۱۵۳۱

بررسی فقهی سیاست مالیات فقهی در یک اثر

بررسی فقهی سیاست مالیات فقهی در یک اثر
کتاب‌های بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی، کتاب علم دینی و روش اکتشاف آن، کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سه کتاب جدید با عناوین بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی، کتاب علم دینی و روش اکتشاف آن، کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

کتاب بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی

این کتاب به قلم نصرالله خلیلی تیرتاشی نگاه جامعی به جوانب مختلف مالیات تورمی به منظور کشف مبانی و چارچوب فقهی استفاده از آن و میزان انطباق با عدالت اقتصادی به عنوان مهم­ترین وظیفه دولت اسلامی دارد. برای رسیدن به این هدف ابتدا پیامدهای منفی مالیات تورمی بررسی شده؛ سپس با لحاظ ادله لفظی از قرآن و سنت و معیار مصلحت نظام از کلام بزرگان از جمله امام خمینی(ره) به کشف چارچوب فقهی استفاده از مالیات تورمی پرداخته و در پایان راهکارهایی نیز برای جانشین مالیات تورمی ارائه گردید.

کتاب شامل هفت فصل است. فصل اول کلیات موضوع، شامل بیان مسأله، سؤال­‌های مطرح در تحقیقات این کتاب، هدف و ضرورت انجام تحقیق و فرضیه­‌ها و محدودیت­‌ها را در برمی­‌گیرد. فصل دوم، با عنوان بررسی ماهیت مالیات تورمی و پیامدهای آن  به موضوع­‌شناسی و بیان علل و آثار آن می­‌پردازد. فصل سوم ماهیت پول و اهمیت حفظ ارزش آن در اقتصاد اسلامی را بررسی می­‌کند. فصل چهارم به بررسی فقهی اعمال سیاست ­مالیات تورمی می­‌پردازد. فصل پنجم، به بررسی سیاست­‌های مالیات تورمی اعمال شده در ایران با معیار مصلحت می‌پردازد. فصل ششم به راهکارهای سیاستی جایگزین مالیات تورمی می­‌پردازد و در پایان در فصل هفتم خلاصه، نتایج و پیشنهادهای تحقیق آمده است.

این کتاب در ۳۶۳ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۵۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.

کتاب علم دینی و روش اکتشاف آن

فصلنامه کتاب نقد در تازه‌ترین شماره منتشر شده به موضوع علم دینی و روش اکتشاف آن از آثار و آرای استاد شهید مرتضی مطهری پرداخته است.

شماره ۷۷ و ۷۸ کتاب نقد به سردبیری حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر سامان یافته و حاوی ۶ مقاله و یک گفت‌وگو به شرح زیر است.

ـ نظریه فطرت و کارکردهای آن از دیدگاه فیلسوف فطرت/ محمدجواد رودگر
ـ شهید مطهری و گام‌های پیش تولید علم دینی/ قاسم ترخان
ـ منطق تولید علم دینی از منظر شهید مطهری/ رمضان علی تبار
ـ علم دینی از دیدگاه استاد شهید مطهری/ محمدعلی سوادی
ـ ‌مواجهه انتقادی استاد مطهری با رویکرد غربی به علم اجتماعی (علم اجتماعی سکولار از چشم انداز نقد ساختارشکنانه)/ مهدی جمشیدی
ـ درآمدی بر امکان تولید علم جدید اسلامی براساس اندیشه استاد مطهری در فلسفه تاریخ/ موسی نجفی
ـ گفت‌وگو (هم‌اندیشی علم دینی در آثار و آرای استاد شهید مطهری)

این فصلنامه در قطع خشتی، ۳۱۲ صفحه و قیمت ۳۵۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده

اختلال جنسی به معنای ناتوانی در برقراری رابطه جنسی متعارف و رضایت‌بخش، یک آسیب جدی برای پایداری خانواده و یک موضوع مهم در فقه و حقوق خانواده است. اختلال جنسی به لحاظ موضوع‌شناسی جزء مسائل مستحدثه فقه اسلامی است و به همین دلیل برای مسائل آن در منابع فقهی موجود و حقوق داخلی جمهوری اسلامی ایران پاسخی یافت نمی‌شود. فراوانی ابتلای به اختلال جنسی در جامعه‌ی امروزی، و وجود ابهامات و پرسش‌های فراوان راجع به آن، بررسی‌های فقهی و حقوقی پیرامون آن را ضروری می‌نماید.

این کتاب اثر فرج‌الله هدایت‌نیا است که در چهار بخش کلی سامان یافته است.

ـ ‌بخش نخست، موضوع‌شناسی اختلال جنسی
ـ بخش دوم، روش‌شناسی فقهی و رویکردشناسی حقوقی
ـ بخش سوم بررسی آثار اختلال جنسی در حقوق خصوصی خانواده
ـ بخش چهارم، اختلال جنسی در حقوق عمومی

این کتاب در ۳۵۲ صفحه، قطع رقعی و با قیمت ۵۲۰۰۰ تومان منتشر شده است./826/ت304/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات