۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۶۱۶۲۵
نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان:

مطالبه‌گری یکی از ارکان مهم امر به معروف و نهی از منکر است

مطالبه‌گری یکی از ارکان مهم امر به معروف و نهی از منکر است
سیستان و بلوچستان - حجت الاسلام والمسلمین محامی با اشاره به اهداف قیام امام حسین (ع)، گفت: مطالبه‌گری یکی از ارکان مهم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه وامام جمعه زاهدان در نشست  ویدئوکنفرانس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان سیستان و بلوچستان ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم و گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امام حسین (ع) نیت و هدف از نهضت خود را امر به معروف و نهی از منکر معرفی نموده‌اند و این مناسبت بهترین فرصت برای انجام وظیفه همگانی و احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه زاهدان ضمن تشکر از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در خصوص احیای امر به معروف و نهی از منکر افزود: وجود آیات و روایات فراوان در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نشانگر اهمیت بالای این دو فریضه واجب الهی است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به کتاب تحریرالوسیله و آیات و روایاتی که حضرت امام خمینی (ره) در آغاز این کتاب مورد استناد قرار داده‌اند افزود: آیه ۱۰۴ سوره آل عمران از جمله این آیات است بدین معنا که حتماً باید در میان شما گروه‌هایی باشند که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر کنند و اینها رستگارانند و راه رستگاری این است که فضای جامعه فضای امر به معروف و نهی از منکر باشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: در این روایت آمده است پیامبر تاکید داشته‌اند که هر وقت امت من از زیر بار امر به معروف و نهی از منکر شانه خالی کنند باید منتظر عذاب خدا باشند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی با اشاره به روایتی دیگر بدین معنا که خداوند، مؤمن ضعیف الایمانی که دین ندارد را مورد غضب قرار می‌دهد، افزود: منظور از مؤمن ضعیفی که دین ندارد کسی است که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند و غیرت دینی ندارد و نسبت به مسائل مختلف در جامعه بی‌تفاوت است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت استان به تشریح روایتی به نقل از امام صادق (ع) پرداخت و افزود: در این روایت آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «چگونه خواهید بود شما مسلمان‌ها زمانی که به خاطر دوری از امر به معروف و نهی از منکر، زنان، فاسد و جوانان، فاسق شوند و و چگونه خواهید بود وقتی فضای جامعه عوض شود و ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها جابجا شوند و به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی به معروف کنید» و زمانی که سوال پرسیدند که آیا چنین شرایطی به وجود می‌آید حضرت در پاسخ فرمودند نه تنها تحقق پیدا می‌کند بلکه بدتر هم می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بیان کرد: شناخت این دو واجب توسط کسی که به دنبال انجام آن است یکی از شروط اصلی امر به معروف و نهی از منکر است که اگر شناخت به حد مطلوب نباشد ضرر آن از نفعش بیشتر است.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: کسی که با آگاهی و عامدانه معروفی را ترک می‌کند یا منکری را انجام می‌دهد دیگر نیازی به آموزش ندارد و لازم است تا امر به معروف و نهی از منکر در خصوص آن صورت گیرد.

امام جمعه زاهدان با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید در سطح جامعه تأثیرگذار باشد تصریح کرد: احیای این فریضه واجب صرفاً به معنای ام رو نهی کردن نیست و باید با بیانی خوش و نرم صورت گیرد و مهم این است که هدف حاصل شود و معروفی انجام و از منکری نهی شود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: گاهی شیوه امر به معروف و نهی از منکر ما یک منکر و دارای آسیب است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان شرط تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر را عمل به آن دانست و خاطر نشان کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند نیاز است تا به حرف خود عمل کند و بعد به دنبال اجرای آن توسط دیگران باشد.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی حساسیت و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را از چند جهت دانست و ضمن تبریک بر فراگیر شدن این دو فریضه، افزود: هر کس در هر جایگاهی موظف است این فریضه الهی را انجام دهد.

وی ادامه داد: در موضوعات مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی، اگر معروف ترک شود و منکر صورت پذیرد جای امر به معروف و نهی از منکر هست و باید این فریضه انجام پذیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت گفت: امر به معروف در برخی جاها اهمیت ویژه‌ای دارد یکی از آنها جایی است که آثار اجتماعی و تأثیر گذاری بیشتری داشته باشد که گاهی به خاطر شخصیت‌هاست زیرا تأثیرگذاری و نقش‌پذیری آن فرد در جامعه زیاد است مانند علما و امرا که امر به معروف و نهی از منکر برای اینها اهمیت بیشتری دارد و حساس‌تر است.

نماینده ولی فقیه در استان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را گاهی از جهت موضوع دانست و گفت: آنچه در جامعه تاثیرگذارتر است دارای اولویت بیشتری است و در مواردی امر به معروف و نهی از منکر مربوط به جان و آبروی مردم است یا گسترش و ترویج مشکلات و آسیب‌هایی در جامعه که ورود به آن ضرورت بیشتری دارد و مؤثرتر واقع می‌شود.

امام جمعه زاهدان گفت: همه باید احساس مسئولیت کنند و فضای نظارت همگانی یعنی نظارت مردم نسبت به مسئولان و هم‌چنین نظارت مسئولان نسبت به مردم باید گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی نقش رسانه‌ها در فضای امر به معروف و نهی از منکر را مهم دانست و تاکید کرد: رسانه‌ها بر اساس عمق تأثیرگذاری و میزان مخاطبانی می‌توانند نقش ویژه‌ای ایفا کنند و بدین ترتیب مسئولیت سنگین‌تری دارند و باید تلاش شود تا با برنامه‌ریزی فعالیت‌ها گسترش داده شود و مشارکت مردم را نیز به همراه داشته باشد.

وی گفت: فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر منحصر به این هفته نباشد و در طول سال انجام شود و ارزیابی‌ها به صورت سالانه بر اساس محتوا و میزان تأثیرگذاری انجام شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یکی از محورهای عمده امر به معروف و نهی از منکر را بحث مطالبه‌گری دانست و ادامه داد: وظیفه داریم تا مسئولان نسبت به یکدیگر، مردم نسبت به یکدیگر، مسئولین نسبت به مردم و مردم نسبت به مسئولین امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم و سخت‌تر و مهم‌تر از همه مطالبه‌گری از حکام است که باید دنبال شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مطالبه‌گری را از ارکان امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: مطالبه گری دارای آداب خاصی است و صرفاً تخریب و مچ‌گیری نیست بلکه برای این است که پیگیر مطالبات به حق مردم برای حل مشکلاتشان باشیم./1399/د102/ب1

ارسال نظرات