۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۶۱۷۴۱
نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسا:

مجلس یازدهم آماده همکاری با دولت در مسیر حل مشکلات مردم است

مجلس یازدهم آماده همکاری با دولت در مسیر حل مشکلات مردم است
حجت الاسلام میرتاج الدینی درباره تعامل مجلس و دولت گفت: اگر دولت در مسیر خدمت به مردم و حفظ آرمان های انقلاب حرکت کرد، مجلس باید نهایت همکاری خود را انجام دهد.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت تعامل مجلس با دولت، ابراز داشت: اگر دولت در مسیر خدمت به مردم و حفظ آرمان های انقلاب حرکت کرد، مجلس باید نهایت همکاری را داشته باشد و اگر احیانا تشخیص داد که از سوی دولت بی توجهی صورت گرفته، مجلس باید تذکر دهد و از مکانیزم های قانونی خود استفاده کند.

وی تعامل دولت با مجلس در نظام سکولار و نظام اسلامی را متفاوت خواند و گفت: در نظام های سکولار، روابط دولت با مجالس نمایندگان، ذیل منافع و تصمیمات احزاب پایه گذاری می شود و تعامل بیشتر در گرو مناسبات قدرت و بده بستان های سیاسی صورت می گیرد، اما در نظام اسلامی، تعامل حول محور احکام مترقی اسلامی و خدمت به مردم می چرخد و کمتر شاهد چانه زنی های سیاسی برای تصاحب قدرت به صورت غربی هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی به روابط دولت و مجلس شورای اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: البته طی 4 دهه سطح تعامل مجلس با دولت دارای فراز و نشیب بوده، خصوصا در سال های پایانی مجلس و یا دولت که در برخی از برهه ها دولت و مجلس نتوانسته اند حاکمیت یکپارچه و اتحاد مسؤولان را به نمایش بگذارند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: موضوعی که رهبر انقلاب نیز به آن توجه داشته اند و در گفت وگوی با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توصیه فرمودند که هم با دولت همکاری و هم به وظایف نظارتی‌تان عمل کنید؛ ایشان در این گفت وگوی تصویری فرمودند: «اعتقاد بنده این است و همیشه عقیده‌ام در همه‌ دولتها این بوده که مجلس باید با دولت همکاری کند؛ اما این همکاری به‌معنای گذشت از حقوق مجلس نیست؛ بایستی حقتان را استیفاء کنید؛ تحقیق کنید، تفحص کنید، مؤاخذه کنید که چرا نشد، چرا کم شد، چرا جور دیگر شد، این یک فرصت بسیار مهمی است؛ این را قدر بدانید».

وی به تفاوت مجلس شورای اسلامی در سه دوره اخیر اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید نیز در مدت فعالیت خود با سه مجلس شورای اسلامی روبرو بوده است، مجلسی که هر یک با دیگری متفاوت بود و متفاوت تر از همه، مجلس یازدهم است که علاوه بر تغییری ۷۵ درصدی نسبت به سنوات گذشته، مجلسی جوان و با انگیزه است و این یعنی شرایط جدید برای دولتی که قدم در سال پایانی فعالیتش گذاشته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که مجلس و دولت بر چه اساس و محوری باید تعامل و همکاری داشته باشند، اظهار داشت: در این رابطه یک منشور اصلی وجود دارد و آن تعهد دولت و مجلس به آرمان های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم کشور است، یعنی همه مسؤولان نظام اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه باید این دو رویکرد را در پیش بگیرند و ضمن وفاداری به آرمان های انقلاب، خدمت به مردم کشور را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان این که تعامل بین مجلس و دولت هم باید براساس همین منشور تعریف ‌شود، گفت: آنجایی که دولت لایحه‌ای دارد یا برنامه هایی دارد که در راستای خدمت به مردم است، مجلس تمام همکاری خود را انجام دهد و علاوه بر آن، مجلس باید در موضوع نظارت بر دولت نیز ورود جدی و مؤثر داشته باشد تا اگر تشخیص داد که دولت در مسیری اشتباه هست او را بازگرداند.

وی افزود: همین طور در رویکردها، اگر دولت در مسیر خدمت به مردم و حفظ آرمان های انقلاب حرکت کرد، مجلس باید نهایت همکاری خود را انجام دهد و اگر احیانا تشخیص داد که از سوی دولت بی توجهی صورت گرفته، مجلس باید تذکر دهد و از مکانیزم هایی که در قانون اساسی برای آن در نظر گرفته است به تناسب مسأله استفاده کند. حال می تواند سؤال، تذکر و یا حتی استیضاح باشد.

حجت الاسلام میرتاج الدینی مبنا و شاخص اصلی در اداره حکومت را تعامل مسؤولان خواند و گفت: این تعامل به نفع مردم خواهد بود و مشکلات جامعه را حل خواهد کرد البته این تعامل باید در چارچوب همان توضیحاتی که دادم قرار ‌گیرد.

وی درباره این که برخی از رسانه ها عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر صمت را تعبیر به عدم تعامل کردند؛ ابراز داشت: در خصوص عدم رأی اعتماد به وزیر صمت که دولت معرفی کرده بود دو مسأله است یکی این که حق مجلس است که بررسی کند که اگر شرایط لازم را داشت، از دولت حمایت کند و به وزیر معرفی شده رأی اعتماد دهد و اگر این شرایط را تشخیص نداد، این حق مجلس است که رأی اعتماد ندهد و نباید این تک مسأله را تحت الشعاع تعامل و همکاری مجلس با دولت قرار دهیم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: من معتقدم اگر وزیر پیشنهادی، حد نصاب لازم را داشت، هرچند اصلح هم نبود، مجلس باید در این شرایط که سال آخر دولت است و هم نزدیک به چهار ماه است که وزارت صمت بدون وزیر اداره می شود، رأی اعتماد دهد، من همان موقع به همکارانم نیز گفتم که با رأی ندادن به وزیر پیشنهادی، برای مدتی فعالیت های وزارت صمت دچار اخلال می شود و از طرف دیگر هم مشخص نیست که گزینه بعدی دولت چه کسی هست و آیا زمان لازم را دارد که به وزارتخانه اش اشراف پیدا کند یا خیر، البته برخی نظر دیگری داشتند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که نظر مجلس همراهی با دولت است، بیان کرد: خصوصا در موضوع طرح ها و برنامه هایی که در راستای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم است مثلا مجلس در خصوص طرح دو فوریتی بورس که وزیر اقتصاد لایحه آن را داده بود، رأی مثبت داد و حتی ما تلاش کردیم که قبل از ایام دهه محرم و عاشورا این طرح نهایی شود.

وی اضافه کرد: در چند مورد دیگر که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند مثل اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه و اصلاح نظام مالیاتی و با توجه به توصیه حضرت آقا به دولت یازدهم که فرمودند «اهمیت سال آخر دولت این است که بعضی کارهای اساسی را که در دولت شما جواب ممکن است ندهد اما برای دولت بعد به یادگار بگذارید؛ بگذارید با نام نیک، از شما یاد بشود»، در این رابطه مجلس یازدهم آماده است کمک کند تا کارها پیش برود./990/ت301/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
بداد ضعیفان برسید
0
0