۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۶۱۷۶۲
حجت الاسلام محمدلو مطرح کرد؛

رونق چرخه معنویت با پیوند منبر و ممبر

رونق چرخه معنویت با پیوند منبر و ممبر
سردبیر خبرگزاری رسا با بیان اینکه با احیای حافظه تاریخی و راهبردی مردم اجازه ندهیم تاریخ بایکوت شود، تأکید کرد که باز تعریفی روزآمد و کارآمد از تاریخ داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا محمدلو سردبیر خبرگزاری رسا و کارشناس مسائل رسانه در ویژه برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» پیرامون تکنیک های رسانه های خارجی در زمینه بهانه قرار دادن عزاداری ها برای ایجاد اختلاف مذهبی میان شیعیان و اهل تسنن، گفت: عاشورا در منطق امام حسین(ع) یک امر سه بعدی بوده که دارای حماسه، منطق و عاطفه است و هر کدام از این بخش ها را سانسور کنیم دچار تحریف یا تقلیل یافتگی عاشورا می شویم، از این رو در زمینه مکتب عاشورا باید همه جنبه های جریان شناسی را مورد توجه قرار دهیم و بدانیم حادثه عاشورا برای هدایت جامعه و امامت تاریخ شکل گرفته است.

وی توانایی جریان سازی جریان کربلا و مکتب عاشورا را مورد توجه قرار داد و با اشاره به تحرکات جریان تحریف در زمینه مکتب حسینی اظهار داشت: جریان های معاند با تقلیل سطح مکتب عاشورای حسینی و پایین آوردن شأن آن سعی دارند مردم را به جایی برسانند که احساس کنند صرف شرکت در مجالس امام حسین(ع) و اشک ریختن برای دین داری کافی بوده و دیگر نیاز نیست مناسک مذهبی و اسلامی را به جا بیاورند.

حجت الاسلام محمدلو با اشاره به روایت نورانی از پیامبر اکرم(ص) که خطاب به امیرمؤمنان(ع) می فرمایند «جنگ من جنگ تنزیل بود و جنگ بعد از شما جنگ تأویل است»، ابراز کرد: امروز در جنگ قرائت ها و روایت ها قرار داریم و دوقطبی سازی ها از سطح فیلسوفان و استراتژیست ها به سطح افکار عمومی سرایت یافته است.

بازتعریفی روزآمد و کارآمد از تاریخ داشته باشیم

وی در ادامه با بیان اینکه باید بازتعریفی روزآمد و کارآمد از تاریخ داشته باشیم، افزود: برای مقابله با جریان های دوقطبی ساز و رسانه های بیگانه باید بتوانیم وضعیت موجود را به گذشته تاریخی اش ارتباط داده و با احیای حافظه تاریخی و راهبردی مردم اجازه ندهیم تاریخ مورد بایکوت قرار گیرد و در همین راستا باید تبیین کنیم که امام حسین(ع) امام زندگی و تاریخ هم بودند.

سردبیر خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه با بازتعریف روزآمد و کارآمد از تاریخ، روایت سازی ها به وحدت رویه می رسد و می توان آنها را کنترل کرد، گفت: رسانه های خارجی سعی می کنند بازنمایی کاریکاتوری از تاریخ داشته باشند، زیرا از این طریق به آسانی با کتمان و بایکوت بخشی از آن می توانند به هدف خود برسند.

وی به تلاش رسانه های خارجی برای فیلتر کردن بخشی از مکتب حسینی در راستای تحریف آن، اشاره و بیان کرد: مسأله نفوذ از همان ابتدایی ترین روزهای اسلام وجود داشت؛ امروز نیز رسانه های معاند با فیلترسازی و پاره حقیقت گویی اذهان را مشوش می کنند؛ به عنوان مثال رسانه های خارجی با پاره حقیقت گویی و تقلیل سطح جریان عاشورا کار را به جایی رسانده اند هنگامی که از عقلانیت مکتب حسینی سخن می گوییم پذیرشش برای برخی مخاطبان سخت است و باور ندارند این مکتب، یک مکتب جهانی و پویا است.

ضرورت اعتبارسازی و مرجعیت سازی در رسانه‌ها

حجت الاسلام محمدلو ضرورت اعتبارسازی و مرجعیت سازی در رسانه ها را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه درباره عاشورا تکنیک ماساژ پیام از جانب رسانه های خارجی در دستور کار قرار گرفته و در ادامه روایت های متکثری که از این جریان وجود دارد، بیان می شود.

سردبیر خبرگزاری رسا با اشاره به آیات سوره مبارکه عصر، اندیشه، ایمان، صبر و حق را از ویژگی های ایمان راستین برشمرد و تأکید کرد: این که برخی ساحت ایمان راستین را در مقوله «پاکی دل» محدود می کنند نتیجه ای جز کنش های بی خاصیت، خنثی، سکولار و متحجرانه در پی نخواهد داشت؛ امروز شاهد قرائت های متحجرانه و سکولار از امام حسین(ع) هستیم.

وی با بیان اینکه با رواج فضای مجازی لاجرم باید به فعالیت های فرهنگی و محرمی در این فضا بپردازیم، عنوان کرد: امروز باید منبرها را با ممبرها لینک کنیم، همچنین از سویی دولت ها مسؤولیت حفظ حافظه تاریخی مردم را در قبال دینداری جامعه بر گردن دارند.

رزق فرهنگی جامعه در ایامی همچون محرم و عزاداری امام حسین شکل می گیرد

حجت الاسلام محمدلو با تأکید بر اینکه اقامه عزای ماه محرم تعطیل بردار نیست، به شیوه های نوین عزاداری در شرایط کرونایی اشاره و بیان کرد: روضه های خانگی، چهارپایه خوانی و عزاداری در فضای باز از جمله شیوه های عزاداری در شرایط کرونایی است و ما برای مدیریت بحران ها نباید عقب نشینی داشته باشیم؛ امروز همانگونه که عرصه اقتصاد و سیاست باید فعالیت داشته باشد، چرخه معنویت نیز باید بچرخد، زیرا رزق فرهنگی جامعه در ایامی همچون محرم و عزاداری امام حسین(ع) شکل می گیرد، از این رو فضای موجود را باید بر اساس پروتکل ها مهندسی کنیم.

وی با بیان اینکه حس و حال محرمی باید در جامعه تزریق شود، خاطرنشان کرد: وقتی امکان مدیریت مجالس عزاداری بر اساس رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد، چرا باید آنها را تعطیل کنیم؟ حالت انفعالی گرفتن صحیح نیست، زیرا سرمایه های اجتماعی را به نفع دشمن تخریب می کند؛ امروز مأمور به ادای تکلیف هستیم و تکلیفمان را هم ولایت روشن کرده است، بنابراین باید با عمل به توصیه های رهبر معظم انقلاب محرم با شکوهی را همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی رقم بزنیم.

پ/با احیای حافظه تاریخی و راهبردی مردم اجازه ندهیم تاریخ بایکوت شود

تکنیک های رسانه های خارجی برای تحریف

همچنین علیرضا داوودی کارشناس مسائل رسانه نیز کارشناس دیگر برنامه «از سکوت تا بایکوت» بود که تکنیک‌های رسانه‌های بیگانه در زمینه تحریف گفتمان عاشورایی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه «تکنیک تطبیق مستمر» یکی از این تکنیک ها است، گفت: رسانه های بیگانه در این زمینه همه فعالیت خود را بر تطبیق دادن شرایط فعلی با شرایط ذهنی مخاطبان متمرکز می کنند و دوگانه ها در این قالب شکل می گیرند.

وی دومین تکنیک رسانه های بیگانه برای تحریف را «آبشار داغ» توصیف کرد و اظهار داشت: سرایت مفاهیم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به مفاهیم مذهبی از ترفندهای این تکنیک محسوب می شود؛ دشمن در این تکنیک نوعی فضا را ترسیم می کند و نمی گذارد مذهبی ها و مخاطبان به آن محیط نزدیک شوند، از این رو آنها را در یک نوع حسرت مداوم نگه می دارد.

داوودی همچنین زنجیره اطلاعات ناقص را سومین تکنیک رسانه های معاند برای تحریف عنوان کرد و ابراز داشت: آنها در این ترفند اجازه نمی دهند اطلاعات مخاطبان در یک زمینه کامل شود، از این جهت موضوعات مختلف را مطرح کرده و بی نهایت اطلاعات ناقص در آن زمینه ارائه می دهند و ذهن مخاطبان را مشوش و طغیان گر می کنند؛ همچنین شبهات بسیاری ایجاد می کنند و پاسخش را هم که شبهه برانگیزتر است را خودشان می دهند.

دین سازی و اسلام سازی، جدیدترین حربه رسانه های خارجی

کارشناس مسائل رسانه دین سازی و اسلام سازی را جدیدترین حربه رسانه های خارجی دانست و گفت: دشمن از دهه های قبل در زمینه اسلام هراسی، دین هراسی و دین گریزی کار می کرد، اما امروز درصدد دین سازی و اسلام سازی برآمده و با ایجاد دوگانه ها این هدف را دنبال می کند.

وی با اشاره به مهندسی معکوس رسانه های خارجی راجع به محرم و بیان روایت های معکوس در این زمینه مطرح کرد: امروز جریان تشیع انگلیسی با در پیش گرفتن اسلام زیرزمینی در زیرساخت های اسلامی که مردم آن را پذیرفته اند حرکت می کند و با فعالیت های خود چارچوب های اسلام اصیل را تهی ساخته و سبب فروپاشی آن می شود، از این رو ما در شرایط حساس امروزی باید بدانیم چه کارهایی را نباید انجام دهیم که مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد.

داوودی با بیان اینکه اشتباهات محاسباتی کلامی، عملکردی و رخدادی زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: امروز باید مراقب قول و تقریر و عمل خود در برابر دشمن باشیم؛ دشمن به خوبی می داند که ذات ایدئولوژیکی مردم را نمی توان تغییر داد، اما به قول شهید مطهری می توان زهرماری هایی را آرام آرام وارد اعتقاداتشان کرد که رسوب کرده و از درون تخریب شود؛ این همان کاری است که دشمن با اسلام عربستان سعودی و امارات انجام داده، زیرا ممکن است افراد در این کشورها مناسک دینی را خوب به جا بیاورند، اما ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی را نیز بپذیرند.

منطق محاسبه ای مردم در شعور حسینی را با واقعیت این مکتب منطبق کنیم

وی با اشاره به اینکه باید منطق محاسبه ای مردم در شعور حسینی را با واقعیت این مکتب منطبق کنیم، عنوان کرد: ما باید با فعالیت های خود منطق مردم را تقویت کنیم، زیرا اگر منطق مردم تقویت نشود قدرت تشخیص مرجع رسانه ها و صحت اخبار را از دست می دهند؛ امروز رسانه های معاند سعی می کنند خودشان را به عنوان عامل تفسیر اسلام معرفی کرده و از این طریق گفتمان اسلام رحمانی و سازش با استکبار جهانی را با رویکرد «اشداء بینهم و رحماء علی الکفار» نهادینه سازی کند.

داوودی با تأکید بر ضرورت ارتقای سواد رسانه ای افراد جامعه بیان کرد: امروز مردم نباید روایات مختلفی که در فضای مجازی منتشر می شود و اکثرشان جعلی است را اساس عملکرد خود قرار دهند، بلکه باید در مواجهه با مسائل مختلف در این فضا راستی آزمایی کنند.

رسانه های معاند می خواهند مخاطبان را به «خویش قرائتی» مبتلا کنند

کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه رسانه های معاند می خواهند مخاطبان را به «خویش قرائتی» مبتلا کنند، ابراز داشت: امروز مخاطبان فرایند را کنار گذاشته و فرآورده محور شده اند؛ ما باید گفتمان شعور حسینی را نهادینه سازی کرده و سعی کنیم مخاطبان مفاهیم دینی را از اهل آن دریافت کنند.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از پویش «هر خانه یک حسینیه» تأکید کرد: جاری سازی روح حماسه حسینی در سراسر کشور، کرونا را در محاصره قرار می دهد؛ امسال باید اثبات کنیم ایران حسینیه امام حسین(ع) است./841/پ200/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
آقای محمد لو به دنبال مطرح سازی خودشان از طریق رسا هستند؟!
0
0