۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۶۶۱۵۴۱
صالحی مطرح کرد؛

محرم؛ بزنگاهی برای سنجش توان رسانه‌ای کشور

محرم؛ بزنگاهی برای سنجش توان رسانه‌ای کشور
کارشناس مسائل رسانه محرم امسال را بزنگاهی برای سنجش توان رسانه‌ای کشور دانست و گفت: در جنگ روایت‌ها نظامی موفق است که بتواند زودتر روایت خود را در یک موضوع رسانه‌ای کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، محمد اسماعیلی کارشناس مسائل رسانه در ویژه برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» با اشاره به تلاش رسانه های خارجی برای مخدوش سازی محرم به عنوان قدرت نرم شیعه گفت: ما در عصر قدرت هوشمند قرار داریم و قدرت سخت و قدرت نرم به صورت توأم جلوه نمایی می کند.

گفتمان عاشورا به عنوان یک قدرت عظیم نرم در کشورهای اسلامی جلوه نمایی دارد

وی با بیان اینکه گفتمان عاشورا به عنوان یک قدرت عظیم نرم در کشورهای اسلامی جلوه نمایی دارد، ادامه داد: دشمن از این قدرت عظیم نرم، احساس خطر می کند و طبیعی است که همه تلاش خود را بر خدشه وارد کردن به این باور دینی بگذارد.

اسماعیلی با اشاره به تلاش دشمن برای مخدوش سازی گفتمان محرم در دهه های اخیر عنوان کرد: دشمن از قدیم به مبانی عاشورا هجمه داشته، اما در دهه های اخیر هجمه هایش گسترش بیشتری پیدا کرده و در راستای اختلاف و تفرقه افکنی تلاش می کند.

برای مقابله با جنگ نرم دشمن باید به تولید محتوای حرفه ای بپردازیم

کارشناس مسائل رسانه با تأکید بر اینکه برای مقابله با جنگ نرم رسانه های خارجی باید به تولید محتوای حرفه ای در زمینه همه موضوعات به ویژه در عرصه ماه محرم بپردازیم، بیان کرد: باید محتوایی که مخاطب آن را پذیرفته و از آن لذت ببرد را برای ماه محرم تولید کنیم؛ امروز هزاران نرم افزار در خدمت تولید محتوا قرار گرفته و ما باید از آنها برای تولید محتوای حرفه ای و بروز بهره ببریم.

وی با بیان اینکه باید فرآورده های مختلف محتوایی در زمینه محرم تولید شود، اضافه کرد: امروز بسته های مختلف محتوایی وارد بازار شده، بنابراین ضرورت دارد در این زمینه حرفه ای عمل کرده وخود را به مرزهای جغرافیایی کشور محدود نکنیم، زیرا ما با جهان اسلام مواجه هستیم و باید محتوای درست و حرفه ای در اختیار آن قرار دهیم.

اسماعیلی در ادامه بر ضرورت حضور مبلغان و منبری ها در فضای مجازی تأکید و ابراز کرد: مبلغانی که در فضای مجازی فعالیت دارند راحت تر با جوانان ارتباط می گیرند.

رژیم رسانه ای مناسبی برای مردم معرفی نکرده ایم

کارشناس مسائل رسانه با اشاره به لزوم هدایت جهت نذورات مردم به سوی نذورات فرهنگی و با بیان اینکه امروز باید سطح سواد رسانه ای افراد ارتقا پیدا کند، شبهه پراکنی دشمن در فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: متأسفانه نتوانسته ایم رژیم رسانه ای مناسبی را برای مردم معرفی کنیم، زیرا امروز حدود 700 عنوان سریال اکثراً خارجی در سیستم های کامپیوتری افراد وجود دارد که گاهی شب تا صبح به تماشای آن ها مشغول هستند؛ والدین همانطور که به رژیم خوراکی و غذایی فرزندان خود توجه دارند باید به رژیم و نیاز رسانه ای آنها نیز توجه داشته باشند.

وی با انتقاد از سطحی برخورد کردن مدارس آموزش و پرورش با موضوع سواد رسانه ای تأکید کرد: امروز اساتید خوب برای سواد رسانه ای باید در مدارس حضور یابند تا کتاب سواد رسانه ای را برای دانش آموزان تدریس کنند، نه این که آن کتاب توسط معلم ورزش تدریس شود.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز نیازمند 2 تا 3 هزار استاد سواد رسانه در کشور هستیم، یادآور شد: ما در فضای مجازی تنها چند ثانیه فرصت داریم مخاطب را به محتوای خود جذب کنیم، از این رو باید از ظرفیت های خوب نخبگان رسانه ای بهره مند شویم.

کارشناس مسائل رسانه با اشاره به اینکه باید بپذیریم در یک جنگ تمام عیار رسانه ای قرار داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی این موضوع را هنوز نپذیرفته و اثر خمپاره های جنگ رسانه ای بر باورهای مردم را درک نکرده اند.

پ/برای مقابله با جنگ نرم دشمن باید به تولید محتوای حرفه ای بپردازیم

هدف دشمن از جنگ شناختی و ادراکی، تضعیف پشتوانه های فرهنگی و هویتی انقلاب اسلامی است

همچنین هاتف الرحمن صالحی کارشناس مسائل رسانه نیز از دیگر کارشناسان برنامه «از سکوت تا بایکوت» بود که به تبیین رفتار شناسی رسانه های بیگانه در رابطه با محرم پرداخت و گفت: هدف دشمن از ورود به جنگ شناختی و ادراکی، تضعیف پشتوانه های فرهنگی و هویتی انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: انقلاب با هویت فرهنگی و پشتوانه های نرمی که داشت گفتمان غرب و شرق را کنار زد و گفتمان جدیدی را ارائه داد، از این رو دشمن با راه اندازی جنگ سخت در دفاع مقدس قصد داشت آن را از بین ببرد، اما مشاهده کرد پشتوانه های هویتی و نرم انقلاب به اندازه ای بالا است که در جنگ سخت نیز قدرت نمایی می کند، چرا که ایران با تکیه بر ارزش های اسلامی و پشتوانه های نرم و شهادت طلبی توانست دشمن را در عرصه جنگ سخت به عقب نشینی وادار سازد.

صالحی با بیان اینکه دشمن پس از شکست در عرصه جنگ سخت سعی کرد با ایجاد جنگ نرم به تغییر باورها، اعتقادات و اندیشه ایرانیان بپردازد، خاطرنشان کرد: دشمن از طریق جنگ نرم می خواهد رفتارها و ساختارهای انقلاب اسلامی را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه تقویت روحیه ایثار، تقوا و فداکاری به افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی منجر می شود، مسأله جامعه پردازی و جامعه سازی در بیانیه گام دوم را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: بر اساس رهنمودهای رهبری در بیانیه گام دوم ما باید نسبت به جامعه مسؤولیت پذیر بوده و آن را به صورت متوازن رشد دهیم.

کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه مکتب عاشورا با تقویت روحیه ایثار، فداکاری، ایثار و شهادت سبب افزایش حساسیت افراد نسبت به اطرافیان‌شان می شود، گفت: بر اساس نظریه بازنمایی و دریافت، چیزی به عنوان حقیقت محض در رسانه ها وجود ندارد و ما نباید به مسائلی که رسانه های خارجی درباره محرم پخش می کنند توجه داشته باشیم، زیرا آنها واقعیت مناسک محرم را نشان نمی دهند.

بی بی سی سناریوی محرم هراسی را دستور کار خود قرار داده است

وی شیوه انعکاس مناسک محرم در رسانه های بیگانه را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه بی بی سی سناریوی محرم هراسی را دستور کار خود قرار داده است، نمونه ای از تناقض ها و دوگانگی رسانه های خارجی درباره کرونا را اینگونه بیان کرد: مشاهده کردیم رسانه های بیگانه از کنار کنسرتی که در نیوکاسل انگلیس برگزار شد به آسانی گذشتند، اما درباره محرم سیاه‌نمایی کرده و دوگانه عزاداری و سلامت مردم را مطرح کردند.

صالحی با بیان اینکه خشونت طلب جلوه دادن شیعیان و القای دیدگاه های فمینیستی را از استراتژی های رسانه های خارجی درباره محرم دانست و با تأکید بر لزوم هم افزایی رسانه های داخلی گفت: باید بپذریم که دکترین رسانه ای مشخصی در کشور نداریم و این یک ضعف بزرگ است، زیرا نهادی که بتواند متولی همه رسانه ها باشد، نداریم؛ امروز شاهد حرکت های جزیره ای از سوی رسانه های داخلی هستیم، در حالی که همه آنها باید حول یک محور و مدیریت واحد شکل گرفته و مفصل بندی مشخصی داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید سطح سواد رسانه ای افراد افزایش پیدا کند، اظهار داشت: باید به فراخور هر مخاطب متناسب با سن و سال افراد تولید محتوا داشته باشیم و هوشمندانه عمل کنیم؛ محرم امسال بزنگاهی برای سنجش توان رسانه ای جمهوری اسلامی در برابر رسانه های خارجی است.

صالحی با بیان اینکه همه هیأت های مذهبی و عزاداران حسینی باید به توصیه رهبر معظم انقلاب به عنوان امام جامعه درباره رعایت اصول بهداشتی عمل کنند، بیان کرد: امروز جماعت لندنی منتظر هستند از سوی هیأت های بزرگ یک نقص سهوی ببینند تا آن را بزرگنمایی  کنند؛ شاید پیاده نظام خود را برای بدنام کردن هیأت های بزرگ به این هیأت ها ارسال دارند تا یک نقص ساختگی سهوی ایجاد کنند و همان را برای تخریب رسانه ای دستمایه قرار دهند.

باید مخاطب پسندانه روایت گر صحنه عاشورا باشیم

کارشناس مسائل رسانه با اشاره به اینکه باید مخاطب پسندانه روایت گر صحنه عاشورا باشیم از راه اندازی پویش «هر خانه یک حسینیه» ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: مبانی سیاسی، عدالت طلبی، استکبار ستیزی و مبارزه با ظلم و تبعیض و بدعت در مکتب عاشورا را باید تبیین کرده و وارد متن زندگی خود کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در جنگ روایت ها قرار داریم، یادآور شد: آن نظامی موفق است که بتواند هر چه زودتر روایت خود را از یک موضوع رسانه ای کرده و آن را به صورت مکرر بیان کند تا به یک باور تبدیل شود.

فراگیر شدن رسانه باعث غیر تخصصی شدن آن شده است

صالحی با تأکید بر ضرورت مدیریت و کنترل فضای مجازی از سوی متولیان فرهنگی کشور گفت: متأسفانه امروز فراگیر شدن رسانه باعث غیر تخصصی شدن آن شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در تولید محتوا باید از قالب های نوین رسانه ای استفاده کنیم، یادآور شد: اگر مسؤولیت پذیری و تکلیف محوری در جامعه نهادینه شود، بدون شک می توانیم با دشمن مقابله کنیم./841/پ200/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
بسیار تحلیل جامع و کاملی بود. ممنون
0
0