۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۶۱۷۷۸
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

جامعه بی تفاوت گرفتار حاکمان ستمگر خواهد شد

جامعه بی تفاوت گرفتار حاکمان ستمگر خواهد شد
اصفهان - استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مردم دچار بی تفاوتی نسبت به مسائل شوند افراد ستمگر بر آنها حاکم خواهند شد، حفظ نظام اسلامی و مبارزه با طاغوت دو روی یک سکه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدوی ارفع، شب گذشته در هیأت عاشوراییان اصفهان، با بیان اینکه امام علی(ع) در نامه به معاویه ذره ای از فضائل خود را مطرح می‌کند، گفت: در نهج البلاغه امام علی(ع) از فضائل خود می‌گویند، علت این است که ایشان یک شأن حقیقی دارند و یک شأن حقوقی، وقتی مردم به تبیین شئون ایشان نمی‌پردازند ایشان مجبور می‌شود خودش این کار را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: ایشان برای اینکه مردم بفهمند وظیفه آنها چیست به مردم می‌گوید شما حکومت من را بپذیرید من هم حق شما را ادا خواهم کرد و همه مشکلات حل خواهد شد و به سعادت خواهید رسید. حق در توصیف مجالی بسیار گسترده دارد و همه پیرامون آن نظر دارند، وقتی به سمت آن اشخاص برود بسیار سختگیرانه جلوه می‌کند.

حق همیشه به نفع یا ضرر یک نفر نخواهد بود

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به تلاش امام علی(ع) برای تبیین حق در جامعه، اظهار کرد: امام به مردم می‌فرمایند حق همیشه به نفع یک نفر نیست و همیشه هم به ضرر او نخواهد بود، در هر صورت همه ما باید حق را بپذیریم، سپس می‌فرمایند هرکسی به دیگری حق داشته باشد متناسب آن شخص هم بر او حقی دارد، یعنی حقوق افراد نسبت به یکدیگر متقابل است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام علی(ع) به مردم می‌فرمایند بزرگترین حق که خداوند واجب کرده است، حق رهبر است بر ملت و حق ملت است بر رهبر، تصریح کرد: امام در ادامه می‌فرمایند: پس رعیت اصلاح نمی‌شود جز آنکه زمامداران اصلاح شوند و زمامداران اصلاح نمی‌شوند جز آنکه با درستکاری و استقامت رعیت، انگاه که مردم حق رهبر را ادا کنند و زمامداران حق مردم را بپردازند، حق در جامعه عزت یابد و راه‌های دین پدیدار شود و نشانه های عدالت برقرار گردد، سنت پیامبر(ص) پایدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حکومت امیدوار و دشمن از رسیدن به آرزوهایش ناکام شود.

وی ادامه داد: اما اگر این اتفاق رخ ندهد و مردم و حکومت حق یکدیگر را به جا نیاورند، وحدت کلمه از بین خواهد رفت، راه گستراندن سنت پیامبر(ص) متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل، بیماری‌ها فراوان می‌شود، مردم از اینکه حق بزرگی در جامعه فراموش می‌شود یا باطل خطرناکی در جامعه رواج می‌یابد اصلا احساس خطر نمی‌کنند، یعنی مردم بی تفاوت خواهند شد و هر ظلم و فسق و فجوری که در جامعه باشد اهمیت نخواهند داد.

جامعه بی تفاوت گرفتار حاکمان ستمگر خواهد شد

حجت الاسلام مهدوی ارفع به حکومت رسیدن ستمگران و خواری نیکان را حاصل بی تفاوتی جامعه و ادا نکردن حق رهبر و ادا نشدن حق مردم از سوی زمامداران توصیف کرد و گفت: در این شرایط زندگی برای مردم دردناک خواهد بود، کار به جایی خواهد رسید که اشرار بر جامعه حاکم خواهند شد و آنگاه هرچه مردم بر در خانه خدا ضجه بزنند خداوند گوش نخواهد کرد چرا که این اتفاق شوم حاصل عملکرد غلط جامعه است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت توجه مردم به صالح بودن حکومت، اظهار کرد: حفظ نظام اسلامی در زمانی که حکومت اسلامی برسر کار است و مبارزه با طاغوت زمانی که قدرت در دست طاغوتیان است، دو روی یک سکه هستند، حاصل یک اندیشه و برخاسته از یک تفکر هستند.

وی به فرازهایی از دعای عرفه اشاره کرد و افزود: در این دعا امام بابت به دنیا آمدن در حکومت اسلامی شکرگزار خداوند هستند، در ارزش گذاری باید میان افراد تفاوت قائل شد، جاهلانی که قصد خیر دارند با کفاری که آگاهانه به دنبال ضربه زدن به حکومت اسلامی هستند یکسان نیستند اگرچه جاهلان گاهی ضربه های بسیاری کاری تری می‌زنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه برخی افراد که به درستی اسلام را نشناخته‌اند گاهی با قصد قربت به اسلام ضربه می‌زنند، تصریح کرد: وقتی امام علی(ع) با فتنه خوارج مبارزه کرد، فرمود خوارج تا قیامت چنین تفکری خواهند داشت و با حکومت اسلامی مخالفت خواهند کرد، خوارج افرادی هستند که فهم غلطی از دین دارند و به اسلام همیشه آسیب زده‌اند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات