۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۶۱۸۴۸

نشست علمی عزاداری از دیدگاه اهل سنت برگزار شد

نشست علمی عزاداری از دیدگاه اهل سنت برگزار شد
به همت مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مفام)، نشست علمی مجازی با موضوع عزاداری از دیدگاه اهل سنت با حضور مولوی سیدمحمد درتکیده و ماموستا نقیبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در زاهدان، به همت مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مفام)، نشست علمی مجازی با موضوع عزاداری از دیدگاه اهل سنت برگزار شد.

این نشست با حضور مولوی سید محمد درتکیده (نویسنده و پژوهشگر اهل سنت و مدیر انجمن اهل قلم چابهار)، ماموستا عابد نقیبی (مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت شهرستان سقز) و حجت الاسلام مسلم منفرد (کارشناس و پژوهشگر مذاهب) برگزار شد.

در این نشست علمی، عزاداری از دیدگاه فقه شافعی و حنفی، عزاداری برای امام حسین (ع) در منابع اهل سنت و آداب و رسوم عزاداری اهل سنت در مناطق مختلف سنی نشین مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام مسلم منفرد با بیان اینکه عاشوراء گنج گرابنهایی است که امت اسلامی بلکه بشریت میتوانند از آن در مجالات مختلف زندگیشان بهره ببرند، ابراز داشت: «عاشوراء گنج گرابنهایی است که امت اسلامی بلکه بشریت میتوانند از آن در مجالات مختلف زندگیشان بهره ببرند. فرهنگ عاشوراء روح شجاعت و ایمان را در عقول و قلوب آزادگان عالم احیاء میکند و آنان را به مبارزه با ظالمان و طاغوتها دعوت می‌کند. فرهنگ عاشوراء پر است از ارزشها و درسهایی که بشریت میتواند در مجالات مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسیش از آن بهره مند شود و فلسفه‌ی اینکه در منابع اسلامی توصیه‌های مکرر به عزاداری و ذکر مصیبت امام حسین (ع) شده این است که همین فرهنگ زنده نگه داشته شود.»

این کارشناس و پژوهشگر مذاهب اسلامی در ادامه گفت: « بعد از واقعه‌ی کربلا، عزاداری برای امام حسین (ع) پایه گذاری شد و در عصر ائمه (ع) و در طول تاریخ عزاداری تطورات خاص خود را داشته است و آیین‌ها و آداب و رسوم خاصی پیدا کرده است که برخی از این آیین ها ریشه در سیره اهل بیت (ع) دارند.»

در ادامه حجت الاسلام منفرد دبیر کارگروه مذاهب مفام، به تشریح موضوع این نشست علمی پرداخته و گفت: « در افکار عمومی شاید اینگونه تصور شود که عزاداری برای امام حسین (ع) اختصاص به شیعه دارد، از همین رو در این نشست از روحانیون اهل سنت که پیرو فقه شافعی و حنفی هستند دعوت کرده ایم تا به این سوالات پاسخ دهند که آیا در منابع اهل سنت نیز توصیه به عزاداری برای امام حسین شده است یا خیر؟ آیا اهل سنت نیز عزاداری می‌کنند؟ آداب و رسوم اهل سنت در عزاداری برای امام حسین (ع) چگونه است؟»

سپس مولوی سیدمحمد درتکیده، نویسنده و پژوهشگر اهل سنت با بیان اینکه طبق تاریخ، اهل سنت در منطقه‌ی ما پس از واقعه‌ی عاشوراء و در سال 61 قمری قصد قیام علیه یزدیان را داشتند ابراز داشت: « از همان سال 61 و پس از واقعه‌ی عاشوراء اهل سنت در منطقه‌ی بکران و بلوچستان لشکری برای مقابله با یزیدیان تجهیز کردند، لکن به علل مختلف از جمله اینکه مرزهای بلاد اسلامی با داخل شدن در جنگهای داخلی نباید تضعیف می‌شد، به پیکار با یزیدیان نرفتند؛ ولی عزاداری برای امام حسین (ع) از همان سال شروع شد.»

سیدمحمد درتکیده که در فقه حنفی مذهب است درباره آداب و رسوم عزاداری اهل سنت گفت: «در بین اهل سنت منطقه ما (چابهار) ماه محرم به ماه یا حسین معروف است. ما از اول محرم، عزاداری برای حضرت حسین را شروع میکنیم و سعی میکنیم در این ماه، از لذائذ و شادی و سرور دوری کنیم و حتی از سفرهای غیر ضروری و تماشای برخی برنامه های سرگرمی تلویزیون نیز پرهیز میکنیم. همچنین سعی میکنیم از خوردن غذاهای متنوع پرهیز کنیم و بطور کلی به هر نحوی این حالت حزن و اندوه را در خود نگه داریم.»

دبیر انجمن اهل قلم چابهار، با اشاره به روایتی از ام سلمه عزاداری اهل سنت برای امام حسین (ع) را مستند به سیره نبوی دانست و افزود: «ما معتقدیم طبق روایت ام سلمه اولین کسی که برای مصیبت حضرت حسین گریه کرد پیامبر اکرم (ص) بود. همچنین روایات دیگری از ام الفضل است که باز پیامبر خبر از شهادت امام حسین می‌دهد و بر ایشان گریه می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «بخاطر روایات متعددی که در این زمینه داریم ما گریه کردن و عزاداری برای حضرت حسین را جزء سیره نبوی می‌دانیم و با توجه به این سیره ما نیز برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنیم.»

در ادامه این نشست علمی، ماموستا عابد نقیبی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت شهرستان سقز، مطالب خود را با بیان جایگاه محبت اهل بیت (ع) از دیدگاه اهل سنت شروع کرد و گفت: «در اعتقاد اهل سنت تکریم پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان مرتبه‌اش بعد از توحید قرار دارد. باور ما این است صلوات بدون "آل محمد" ابتر است و اگر در صلوات نماز "آل محمد" گفته نشود نماز قبول نمی شود.»

ماموستا نقیبی که شافعی مذهب است، درباره عشق و ارادت اهل سنت غرب کشور به اهل بیت (ع) گفت: «بین شافعی‌ها در آذربایجان و کردستان و ... یاعلی گفتن و یا حسین گفتن در دعاها بسیار مشهور است و همچنین پیروان طریقت‌ها در اهل سنت، تمام اشعارشان که در محافل ذکرشان میخوانند در مدح حضرت علی (ع)، حضرت حسن (ع)، و حضرت حسین (ع) است. همچنین اگر دیوان های شعر کردی را ملاحظه کنید می بینید در ابتدا همیشه متوسل به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شده اند.»

وی با اشاره به شعرهای مولانا نقشبندی و اقبال لاهوری در مدح امام رضا (ع) و ائمه (ع) عشق و ارادت اهل سنت به اهل بیت پیامبر (ص) را انکار ناپذیر دانستند.

در ادامه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت شهرستان سقز، به بیان برخی آداب و رسوم اهل سنت غرب کشور در عزاداری پرداخته و گفت: «در کردستان مردم اهل سنت همیشه در مراسم عزاداری امام حسین (ع) مخصوصا در مراسم تاسوعا و عاشورا شرکت می‌کنند و بسیاری از حوائج خود مانند شفای مریضها و فرزنددار شدن کسانی که بچه دار نمی شود و ... را در همین مراسم ها می‌گیرند.»

ماموستا عابد نقیبی عزاداری برای امام حسین را مستند به روایات اهل سنت دانسته و گفت: «همانطور که مولوی درتکیده فرمودند روایات متعددی در در کتابهای معتبر اهل سنت در این زمینه وجود دارد که به عنوان نمونه میتوان به روایت گریه کردن پیامبر (ص) برای امام حسین (ع) اشاره کرد که این روایت در کتاب مجمع الکبیر و کنز العمال و کتابهای دیگر نیز ذکر شده است.»/1399/د102/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
عزاداری از دیگاه اهل سنت است ولی این ..بیشتر از شیوخ اهل سنت حرف زده
0
0