۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۶۱۹۱۶
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

جنگ نرم دشمن عامل سقوط جامعه خواهد شد

جنگ نرم دشمن عامل سقوط جامعه خواهد شد
اصفهان ـ استاد حوزه و دانشگاه به تطبیق شبهه افکنی دشمن در زمان امام علی و پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: تقوا در تراز بالا مانع سقوط انسان در مواجهه با شبهات خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، چهارشنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، با بیان اینکه امام علی(ع) نخستین مأموریت خود را در زمان حکومت‌شان را اصلاح رابطه مردم با حکومت قرار دادند، گفت: ایشان فضای مطالبه‌گری مردم از حکومت و حاکم را ایجاد کردند و کاری کردند تا مردم باور کنند که در منطق اسلامی نقش بسیار مهم و کلیدی و واقعی دارند تا پس از آن بتوان این منطق را جهت داد، اصلاح کرد و به تعالی رساند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه افزود: امام علی(ع) در نخستین سخنرانی خود پس از به حکومت رسیدن، فرمودند همه آنها که بی جا بالا رفتند به زیر خواهم کشید و زیر دستان را بالا خواهم برد، ایشان برای اینکه در این طوفان افراد دین خود را از دست ندهند و سقوط نکنند، راه و روش صیانت از خود و دیانت خود را هم به جامعه ارائه داد.

اهمیت عبرت گرفتن از گذشته برای حفظ تقوا

وی با اشاره به خطبه 216 نهج البلاغه، تصریح کرد: ایشان به مردم فرمودند که از گذشته عبرت بگیرید، کسی که از عبرت‌ها پند بگیرد، تقوا و خویشتن‌داری او را از سقوط نجات خواهد داد، مردم در زمان امام علی(ع) با یک باورهایی زندگی می‌کردند و ایشان می‌فرمودند که با روی کار آمدن حکومت اسلامی انقدر شبهه به جامعه تزریق خواهد شد که اگر افراد دین‌شان درست نباشد سقوط خواهند کرد.

استاد حوزه و دانشگاه برخورداری از تقوا در تراز بالا را عامل محفوظ ماندن از شبهات دشمن در زمان حکومت اسلامی ذکر کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند در این شرایط چنان غربال خواهید شد و به بلا گرفتار خواهید شد که افرادی بی‌تقوا قطعا سقوط خواهند کرد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه افزود: پیش از انقلاب اسلامی شاهد هستیم حجم شبهاتی که در حوزه دین مطرح می‌شود بسیار کم است، اما پس از انقلاب اسلامی حجم بالایی از شبهات علیه دین و مبانی دینی به جامعه تزریق می‌شود، از حکومت اسلامی و شخصیت امام خمینی و رهبری تا خدا و خدا شناسی همه مورد هجمه شبهات واقع شده است.

شبهات باعث انحراف در دین افراد می‌شود

وی با اشاره به نقش شبهات در انحراف افراد از دین و داشتن تصور غلط از دین اسلام، اظهار کرد: شبهات کار را به جایی خواهد رساند که پس از ظهور امام زمان(عج) افراد ظهور ایشان را قبول نمی‌کنند و می‌گویند این چیزی که آورده است دین رسول الله(ص) نیست، یعنی شبهات باعث می‌شود دیدگاه‌ها و اعتقادات اشتباه افراد آنقدر درون آنها رسوخ کند که آن را حق بدانند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شبهات چنان موجی در جامعه ایجاد کرده‌اند که به راحتی نمی‌توان ادعا کرد ما پای انقلاب ایستاده ایم، تصریح کرد: تجربه نشان داده است انقدر در این جنگ نرم آرام آرام و با ظرافت و کار تخصصی لایه به لایه چارچوب‌های ارزشی افراد برداشته خواهد شد که در هر مرحله شخص خیال می‌کند همان آدم گذشته است اما به ناگاه از پا خواهد افتاد، تجربه 41 ساله پس از انقلاب اسلامی هم این موضوع را ثابت کرده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه عنوان کرد: در زمان حکومت امام علی(ع) به اصل حکومت ایشان شبهه وارد شد اما به معاویه که به موازات ایشان حکومت می‌کرد هیچ شبهه‌ای وارد نشد، شبهات کار را به جایی می‌رساند که معاویه می‌شود سردمدار هدایت مردم و به امام علی(ع) نامه پراکنی می‌کند و این نامه ها را در فضای عمومی هم منتشر می کند.

معاویه خواستار رفراندوم در زمان امام علی(ع) بود

وی ادامه داد: معاویه به امام علی(ع) نامه می نویسد اولا همه در روز غدیر با شما بیعت نکردند، ضمن اینکه خیلی‌ها هم که با شما بیعت کردند بعدا از مدل حکومت شما پشیمان شدند، پس باید رفراندوم برگزار کنید، این شبهه بسیار آشنا است و نظیر آن را برای انقلاب اسلامی شاهد هستیم و می‌بینیم که برخی افراد دم از رفراندوم می‌زنند، اما امام علی(ع) این رفراندوم را نپذیرفتند چرا که از توطئه و نقشه دشمن با خبر هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام علی(ع) در جواب درخواست رفراندوم معاویه، اظهار کرد: ایشان به معاویه می‌گوید کسانی که در ان زمان نبودند و بیعت نکردند حق ندارند از پذیرش حکومت سرباز بزنند، در تاریخ هیچ حکومتی نبوده است که همه مردم صد در صد با آن بیعت کنند، همین که عده ای آمدند بیعت کردند و مسأله در جامعه مشخص شد دیگران هم باید تبعیت کنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع خاطرنشان کرد: همانطور که ما از رییس جمهوری که به او رأی نداده‌ایم به احترام رأی دیگران تبعیت می‌کنیم. دشمن از اصل مشروعیت و مقبولیت تا ریز دستورات امام علی(ع) را مورد هجمه شبهات قرار داد و بسیاری از افراد تحت تأثیر قرار گرفتند، وظیفه ما امروز در مقابل این مسأله این است که از گذشته عبرت بگیریم و تقوای سیاسی پیدا کنیم تا از خطر سقوط در امان بمانیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات