۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۶۱۹۳۳

قیام عاشورا؛ ارائه الگوی حکمرانی با ملاک های الهی

قیام عاشورا؛ ارائه الگوی حکمرانی با ملاک های الهی
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد که قیام عاشورا در راستای نفی حکومت غیر الهی و جایگزینی حکومت مطلوب و ارائه الگوی حکومتی با ملاک‌های الهی شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سلسله جلسات «حکمرانی قرآنی و قیام امام حسین(ع)» با اشاره به اینکه قیام اباعبدالله(ع) در راستای نفی حکومت یزیدی شکل گرفت، گفت: ایشان با نفی حکومت طاغوتی یزید، مدل حکمرانی توحیدی بر محور سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) را ارائه دادند.

وی با بیان اینکه تلاش های بسیاری صورت گرفت تا امام حسین(ع) از قیام در برابر یزید منصرف شوند، ادامه داد: ایشان با توجه به اینکه اسلام در معرض خطر نابودی قرار داشت با گذشتن از جان خودشان اسلام را حفظ کردند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی دعوت به عمل صالح و نیکوکاری و هدایت به سوی خداوند را از شاخصه های حکمرانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: حکومت یزید این دو شاخصه را دارا نبود، از همین جهت صلاحیت حکمرانی نداشت.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حکمرانی یزید جامعه را از ایمان و عمل صالح دور ساخته و در آن تفرقه ایجاد کرد، ابراز کرد: امام حسین(ع) در راستای انسجام و وحدت امت اسلامی و برای دعوت مردم به سوی ایمان به خدای متعال قیام کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در مسیر قیام خودشان امان نامه های دشمن را نپذیرفتند و همواره تأکید کردند «بهترین امان، امان خداوند است»، عنوان کرد: در حقیقت باید دانست امنیت نتیجه و حاصل امان است، از این رو هنگامی که امام زمان(عج) ظهور می کنند مردم امان خواهند داشت که درجه اش از امنیت بالاتر است؛ در سایه امان برای مردم آسایش حاصل شده و اضطراب هایشان از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با تأکید بر اینکه حکمرانی باید بر اساس دستورات الهی شکل بگیرد، اظهار کرد: کسانی رستگار می شوند که در عمل خود دستورات و فرامین الهی را مد نظر قرار داده و از حدود الهی عبور نکنند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه قیام عاشورا در راستای نفی حکومت غیر الهی و جایگزینی حکومت مطلوب و ارائه الگوی حکومتی با ملاک های الهی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: حکومت الهی بر اساس دعوت به عمل صالح، ایمان، نیکوکاری، صله رحم و امان تشکیل می شود؛ در مدل حکمرانی الهی، امنیت تنها با بقای دنیوی تعریف نمی شود، بلکه بقای اخروی نیز در آن وجود دارد./841/پ202/ق

ارسال نظرات