۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۶۲۰۶۹
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان مطرح کرد؛

ایمان و یقین؛ ویژگی های برجسته حضرت عباس

ایمان و یقین؛ ویژگی های برجسته حضرت عباس
اصفهان - آیت الله مهدوی با اشاره به بصیرت و ادب حضرت عباس(ع) گفت: انسان عاشق خود را نمی‌بیند، ایشان در نهر علقمه جز عطش امام حسین به چیزی توجه نداشت و عطش خود را نمی‌دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی، با اشاره به اینکه از دیرباز رسم بر این بوده است که نهمین روز از دهه نخست محرم را به نام حضرت عباس(ع) قرار می‌داده‌اند، گفت: حضرت اباالفضل العباس(ع) از شهدای بزرگ کربلا هستند و شایسته است شهادت ایشان را به حضرت بقیة الله تسلیت عرض کنیم.

وی در ادامه افزود: ارزش ایشان به شخصیت بزرگ و والای ایشان است، شخصیتی که امام سجاد(ع) شهادت می‌دهند که عموی ما نافذالبصیرة بودند، یعنی بصیرتی داشتند که نفوذ می‌کرد در اعماق جریانات و همه چیز را می‌دیدند، ظاهر بین نبودند.

حضرت عباس(ع) اهل بصیرت بودند

آیت الله مهدوی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) اهل بصیرت و آینده نگری بودند، تصریح کرد: ایشان فقط به سطوح جامعه نگاه نداشتند بلکه ایشان عمق جامعه را می‌دید و رصد می‌کرد، حتی در کربلا ایشان تنها حاضرین در کربلا را نمی‌دیدند بلکه عقبه آنها را در نظر داشتند و از حامیان این جریانات با خبر بودند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار کرد: ارزش هرکسی به آن چیزی است که در ذهن و فکر او است، کسی که خدا را در نظر دارد و ارزش برای توحید قائل است قطره ای است که وصل به دریا شده است.

وی ادامه داد: کسی که دنیا و مال دنیا را در نظر دارد و نیکو می‌داند و برای آن ارزش قائل است، ارزشش به اندازه همین دنیای فانی خواهد بود، دنیا نزد اولوالالباب بی ارزش است و کسی که قائل به ارزش دنیا باشد هم یک انسان بی ارزش خواهد بود.

شهدا به مقام حضرت عباس(ع) در قیامت غبطه خواهند خورد

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، بصیرت حضرت عباس(ع) در جریان کربلا را استثنایی عنوان کرد و گفت: در روایت ذکر شده است که روز قیامت مقامی به ایشان عطا خواهد شد که همه شهدا غبطه مقام ایشان را خواهند خورد.

آیت الله مهدوی با اشاره به وجود سراسر ایمان و اعتقاد حضرت عباس(ع) تصریح کرد: وجود ایشان پر از ایمان به پروردگار بود و همین ایمان در باطن باعث می‌شود وجود ایشان فدایی امام حسین(ع) بشود، شاکله حضرت عباس(ع) ایمان فراوان در حد یقین است که در وجود ایشان بوده است.

وی در ادامه افزود: ایمان قوی در باطن ایشان موجب شد تا با تمام وجود از برادر و امام خود دفاع کنند و مدافع دین خدا باشند و حتی وقتی دست ایشان قطع می‌شود قسم بخورند تا جان در وجود دارم از دینم و از برادرم دفاع خواهم کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تقویت ایمان را راه دفاع از دین برشمرد و اظهار کرد: عمل ما باید صالح باشد و ایمان ما باید قوی باشد تا بتوانیم مدافع دین باشیم، درختی میوه خوب خواهد داد که ریشه خوب و سالمی داشته باشد و ریشه انسان دینداری او است.

حضرت عباس(ع) در علقمه چیزی جز عطش امام حسین(ع) را احساس نمی‌کرد

آیت الله مهدوی ادب بی نظیر حضرت عباس(ع) نسبت به امام حسین(ع) را از ویژگی‌های برجسته ایشان عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) وقتی می‌خواستند به شهادت برسند توصیه های فراوانی به فرزندانشان داشتند، یکی از توصیه‌های امام علی(ع) به حضرت عباس(ع) این بود که مراقب باش روزی فرا نرسد که بخواهی آب بنوشی در حالی که برادرت تشنه باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه آن زمان امام علی(ع) 20 سال بعد و واقعه کربلا را می‌دیدند، تصریح کرد: حضرت عباس(ع) با تمام وجود ادب را نسبت به برادرشان رعایت می‌کردند، ایشان علیرغم اینکه در کنار نهر علقمه بودند اما حتی آب را نچشیدند.

وی در ادامه افزود: در مسلک عشق و در روش عشاق خلاف ادب از همه چیز بدتر است، حتی از کشته شدن، دور از ادب بود که امام حسین(ع) تشنه باشند و حضرت عباس(ع) آب بنوشند، انسان عاشق خودی نمی‌بیند، تنها معشوق را در نظر دارد، در آن لحظه که به یاد عطش برادر بودند اصلا توجهی به خود و عطش خود نداشتند و این یعنی فرو رفتن در محبت سیدالشهدا(ع) که این از ویژگی‌های بزرگ و برجسته حضرت عباس(ع) است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات