۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۶۱۹۱۴
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

معنای نور در علم عرفان

معنای نور در علم عرفان
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: نور در عرفان به معنای هستی و وجود است و خداوند تنها نور عالم است، چرا که تنها خداوند در وجود دارای استقلال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در غدیریه اصفهان، با بیان اینکه خداوند منشأ و ایجاد کننده همه جهان است، گفت: در چنین حالتی عقل حکم می کند وجود چنین پروردگاری نباید منشأ داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: خالق که منشأ وجود است نمی‌تواند منشأ داشته باشد، وقتی مشخص است جهان یک منشأ دارد و خودش به وجود نیامده است، پس باید خالقی باشد که آن خالق بی نیاز از آفریده شدن باشد و منشأ وجودی نداشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به خالقیت و منشأ خلقت بودن خداوند، اظهار کرد: در علم عرفان که همان علم شناخت خداوند، به هستی نور می‌گویند، در علم عرفان به عدم تاریکی گفته می‌شود، وجود همان نور است علت اینکه به وجود می‌گویند نور این است که نور واسطه رؤیت و دیدن است  وما وجود اشیا را از طریق نور درک می‌کنیم.

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه تنها خداوند نور است، تصریح کرد: اینکه می‌گوییم فقط خداوند نور است به این دلیل است که این جهان وجود دارد اما وجود جهان مستقل نیست، جهان استقلال در وجود ندارد، وجود ما و همه جهان کاملا وابسته به یک ایجاد کننده است، او ما را ایجاد کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نور فقط خداوند است، خاطرنشان کرد: تنها خداوند است که هستی او متعلق به خودش است، خداوند نه می‌زاید و نه زاییده موجود دیگری است و نتیجه این موضوع این است که مثل و مانند و مشابه خداوند وجود ندارد و هیچکس همتای خداوند متعال نیست.

وی به آیه 35 سوره نور اشاره کرد و گفت: بنابر این آیه تنها خداوند نور آسمان و زمین است، سؤال می‌شود آیا خداوند شبیه دارد یا نه؟ اگر منظور از شبیه همتای خداوند در استقلال از وجود باشد، چنین چیزی نیست و خداوند شبیه ندارد، اما اگر منظور شبیه خداوند باشد در حالی که مخلوق خداوند است و استقلال در وجود ندارد اما رنگ و بوی خدایی می‌دهد باید بگوییم وجود دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خداوند هیچ مشابه و مانند در میان مخلوقات ندارد، اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم ببینیم کدام مخلوقات شبیه خداوند هستند باید ببینیم کدام از مخلوقات خیلی به پروردگار شباهت دارند، که چهارده معصوم(ع) دارای این ویژگی هستند.

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه گاهی ممکن است نور را به عنوان وجود دهنده بدانیم، تصریح کرد: نور گاهی معنای اسم فاعل هم دارد، یعنی گاهی نور به معنای نور بخشنده است، یعنی هستی آسمان و زمین فقط خداوند است و هستی بخش آسمان و زمین هم خداوند است، این یعنی خداوند هم استقلال در وجود دارد و هم ما را هستی بخشیده است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات