۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۶۶۲۲۶۴

مروری بر قصه کربلا در یک اثر

مروری بر قصه کربلا در یک اثر
مؤسسه انتشارات شهید کاظمی کتاب «قصه کربلا» نوشته مهدی قزلی را به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات شهید کاظمی کتاب «قصه کربلا» نوشته مهدی قزلی را به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان روانه بازار نشر کرد.

«قصه کربلا» کاری متفاوت در حوزه داستان‌نویسی معاصر درباره واقعه عاشوراست که با گزینش وقایع تأثیرگذار از رویداد بزرگ تاریخ شیعه به روایت گوشه‌هایی از آن واقعه پرداخته است. اندیشمندان و ارادتمندان آن حضرت در طول سال‌های متمادی که از وقوع آن واقعه دردناک می‌گذرد، همواره کوشیده‌اند محملی بیابند که پیام آن حادثه عظیم را به ساده‌ترین زبان ممکن به گوش شنوندگان در اعصار مختلف برسانند.

نویسنده در این کتاب، با بهره‌گیری از وقایع عاشورا به خلق داستان‌های کوتاه درباره امام حسین(ع) و یاران باوفایش در واقعه عاشورا پرداخته است.

ساختار کتاب:

«قصه کربلا» کاری متفاوت در حوزه داستان‌نویسی معاصر درباره واقعه عاشورا است که با گزینش وقایع تأثیرگذار از رویداد بزرگ تاریخ شیعه به روایت گوشه‌هایی از آن واقعه پرداخته است.

در مقدمه کتاب «قصه کربلا» آمده است:

گاهی می‌شود اتفاقی آرام‌آرام در زندگی آدمی رخ می‌دهد. اتفاقی که اگر آرام‌آرام رخ نمی‌داد، هیچ کس باورش نمی‌کرد. اتفاقی که همه نگاهش می‌کنند، دوست ندارند واقعیت داشته باشد ولی دارد. چه بسا خود آدم هم‌دستی در آن داشته باشد. آن چه در عاشورای سال شصت و یک در کربلا اتفاق افتاد هم از این دست است ماجرای که ریشه‌اش در جاهلیت اعراب حجاز بود و بعثت پیامبر آخرین از بین آنها و عدم توان مردم در انکار پیامبر و اسلام و خلافت و کشورگشایی‌ها و اخلاص علی و شجاعت علی و عدل علی و خلافت علی و نامردمی نامردان و مردی مردان و خواست خدا و تمکین حسین ولی خدا. این اتفاق باعث شد آخرین پسر دختر یک پیامبر از شرق تا غرب عالم جسمش بر پهنه خاک بیفتد و بشود آنچه نباید. انگار همه دنیا خواب‌نما شده بودند. خون نواده رسول خدا که زمین ریخت کم‌کم خواب از سر آدم و عالم پرید. هرکه از خواب بیدار می‌شد یا دیوانه می‌شد یا فدایی یا فراری. ماجرای کربلا بیشتر به یک قصه شبیه است. قصه‌ای که واقعی ست اما باورکردنی نیست و ای کاش این فقط این یک قصه بود.

برشی از کتاب

در صحنه کربلا از همه قومی حضور داشتند حتی از نسل آذری زبانها، مؤلف در صفحه 116 کتاب از زبان تاریخ عاشورا چنین حکایت می کند:

«خدمتکاری تُرک تبار در لشکر امام حسین بود که دلاورانه جنگید، بعضی‌های می‌گویند خدمت کار حر بوده بعضی می‌گویند خدمتکار حارث مذحجی بوده، بعضی هم می‌گویند خدمت کار امام حسین بوده. هرچند چه فرقی می‌کند. خدمتکار مثل یک مرد شجاع جنگید و چند نفری را هم فرستاد جهنم. جنگید تا از زخم‌های زیاد از پا افتاد. وقتی افتاد زمین امام را صدا زد. امام هم خودش را با هر زحمتی بود رساند بهش. صورتش را گذاشت روی صورت خدمت کار. چشم‌هایش را باز کرد و گفت: چه کسی مثل من هست که پسر رسول خدا صورت روی صورتم گذاشته. لبخندی زد و رفت.»

نگارنده در صفحه 134 حکایتی از وفای کوفیان می‌آورد و در ادامه چنین می‌نویسد:

«یک زمانی در کوفه خشک‌سالی شده بود. خیلی وقت بود باران نمی‌بارید. مردم رفتند پیش امام علی، امام گفت: «به پسرم حسین بگویید برایتان دعا کند.» مردم رفتند پیش امام حسین، او هم دعا کرد و باران بارید و مردم از بی‌آبی نجات پیدا کردند. کوفی‌ها چند سال بعد این لطف پسر علی را در کربلا جبران کردند.»

ویژگی این اثر

اخیراً در فضای نشر عربی هم کتاب‌هایی با عنوان «من لایحضره الخطیب» برای کسانی که به مجالس عزاداری ماه محرم دسترسی ندارند منتشر شده است. شاید کتاب «قصه کربلا» را بتوان اثری با این کارکرد دانست، زیرا می‌تواند فرصتی ایجاد کند که خواننده خود هم روضه‌خوان و هم مستمع مجلس حسینی باشد و در فضایی شخصی و خصوصی از قرائت داستان زندگی و شهادت فرزند پیامبر بهره‌مند شود. به دیگر ویژگی این اثر می‌توان به حذف حواشی و زوائد توصیف و روایات «قصه کربلا» برای مخاطب نوجوان و جوان اشاره کرد.

دیگر آثار نویسنده:

مهدی قزلی قلم روانی دارد، شیرین و خوب می‌نویسد، نثر داستانی را می‌شناسد و تجربه خوبی در کوتاه نویسی کسب کرده است. او سال‌ها در حوزه داستان کار کرده، سردبیر مجله همشهری داستان بوده، بنیاد شعر و ادبیات داستانی را مدیریت کرده و چند کتاب از او منتشر شده است. با این پیشینه و توان، حالا به سراغ منابع مختلفی در حوزه تاریخ اسلام و مقتل سالار شهیدان رفته و با ذوق و سلیقه‌ای ستودنی تصاویری مختلف را برای تدوین «قصه کربلا» در کنار هم نشانده است.

از دیگر آثار این نویسنده خوش ذوق می‌توان به «پنجره‌های تشنه (روایت انتقال ضریح امام حسین علیه‌السلام از قم تا کربلا، جای پای جلال (بازآفرینی سفرهای جلال آل احمد بعد از نیم‌قرن) و روزگاری جنگ بود (کوتاه‌های از خاطرات جنگ ایران و عراق) اشاره کرد.

مؤسسه انتشارات شهید احمد کاظمی کتاب «قصه کربلا» نوشته مهدی قزلی را در 190 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 25000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه اول، فروشگاه 131 مراجعه و یا با شماره تلفن: 37840844-025 تماس حاصل کنند./826/ن602/ق

ارسال نظرات