۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۶۲۳۴۳
رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس تبیین کرد؛

دلایل ظهور جایگاه علمی امام رضا به عنوان عالم آل محمد

دلایل ظهور جایگاه علمی امام رضا به عنوان عالم آل محمد
خراسان رضوی - حجت الاسلام مهدوی مهر گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و تمدنی زمان امام رضا(ع) علم این حضرت نسبت به دیگر معصومین ظهور برجسته داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدوی مهر، رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی امروز در اولین کنفرانس ملی امام رضا(ع) و علوم روز که امروز به صورت وبینار و در فضای مجازی برگزار شد به جایگاه ارزنده علمی امام رضا به عنوان عالم آل محمد اشاره کرد.

حجت الاسلام مهدوی مهر اظهار کرد: امام رضا(ع) از نظر جایگاه علمی و تبیین معارف اهل بیت اقدامات ارزنده را داشته اند که البته این بدین معنی نیست که دیگر ائمه معصومین عالم نبودند بلکه علم پیامبر(ص) و امامان معصوم لدنی است؛ با توجه به شرایط جغرافیایی و تمدنی زمان حضرت رضا(ع) علم این حضرت ظهور و بروز داشته است.

وی به علت ظهور برجسته جنبه علمی امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه معصومین اشاره و بیان داشت: در معرفی اهل بیت باید توجه داشت که در هر کدام صفات و ویژگی هایی ظهور بیشتری داشته است؛ از زمان پیامبر(ص) تا زمان امام رضا(ع) به تدریج تغییراتی در جامعه ایجاد شد و در زمان امام رضا فلسفه ها، ادیان و تمدن های مختلف اوج گرفته و جلسات علما و بزرگان شکل می گرفت و در این دوره نوبت آن است که حضرت از منظر علمی به دنیا معرفی شده و به عنوان عالم آل محمد شناخته  شود.

حجت الاسلام مهدوی مهر افزود: در زمان امام رضا(ع) شخصیت های علمی بنام وجود داشت و مأمون، خلیفه وقت نیز به خاطر سیاست و بروز علمی آن زمان، حضرت را وارد میدان مناظرات با علمای ادیان مختلف می کند همچنین حضرت از سرزمین عرب به غیر عرب با فرهنگ متفاوت هجرت می کند و با اقوام، زبان ها و دانشمندان مختلف و با سوال های مختلف روبرو می شود که حضرت برتری علمی خود را در علوم مختلف به نمایش می گذارد.

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گستره جغرافیایی وسیع تر جهان اسلام در زمان امام رضا را از جمله زمینه های معرفی شخصیت علمی این حضرت بیان و اظهار کرد: وقتی حضرت به توس و خراسان هجرت کرد، زمینه مواجهه حضرت با شخصیت های بزرگ علمی از نقاط مختلف فراهم شد و مناظرات علمی با زبان های مختلف و استدلال های مختلف جامعیت علمی حضرت رضا در جغرافیای گستره جهان اسلام را نشان  داد.

وی با بیان این که استدلال منطقی، علمی و عقلی امام رضا(ع) به اوج خود می رسد، خاطرنشان کرد: روایات فراوان از ائمه معصومین داریم، امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در مقام تدریس و تبیین مطلب و القای معارف ذخیره ای ارزشمند هستند اما در آن زمان نیاز به استدلال و برهان نبوده است، در زمان امام رضا(ع) به علت مناظرات و گفتگوها شاهد اوج استدلال منطقی و علمی و عقلی حضرت هستیم که قابل ملاحظه است.

حجت الاسلام مهدوی مهر عدم تعصب، اصرار بر برهان و دلیل، اخلاق مداری و نگاه کریمانه را از جنبه های علمی حضرت امام رضا(ع) بیان و ابراز کرد: در تمام بحث ها و مناظرات حضرت، تعصب بر مطلب ارائه شده دیده می شود؛ حضرت استدلال های قوی و برهان های قاطع داشته و به دور از تعصب و یک جانبه نگری بلکه با نگاه منصفانه به تبیین مطلب می پردازد که موجب می شد تا قابلیت پذیرش برای افرادی که در آن جلسه حضور داشته بالا رفته و برخی اوقات طرفی که در مقابل حضرت به مناظره می پرداخت، مسلمان می شد.

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: مسأله اخلاق و اصرار حضرت بر مسائل اخلاقی از بحث هایی است که در تحکیم مبانی علمی تأثیر فروانی داشته است.

وی بیان داشت: امام رضا(ع) مبتکر گفتگو با ادیان و نحله های مختلف است و برای ما درس آموز بوده از این رو باید هم حضرت را به دنیا از منظر علمی بشناسانیم و هم از این سیره حضرت بهره ببریم که این ظرفیت در آستان قدس وجود دارد و از آن برای معرفی معارف اهل بیت به دنیا بهره ببریم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏
0
0