۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۶۲۴۴۳
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۲۳)

پویش نذر اهدای خون از تاسوعا تا اربعین

پویش نذر اهدای خون از تاسوعا تا اربعین
رئیس سازمان انتقال خون استان قم از راه اندازی پویش نذر اهدای خون از تاسوعا تا اربعین خبر داد و از مردم استان دعوت کرد که برای کمک به همنوعان به این پویش بپیوندند.

مرتضی نوریان رئیس سازمان انتقال خون استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از پویش نذر اهدای خون از تاسوعا تا اربعین خبر داد و گفت: پویش نذر اهدای خون از تاسوعا تا اربعین حسینی برای این به راه افتاده است که بتوانیم هم در مصرف بهینه خون و فراورده‌های خونی به خوبی عمل کنیم و همچنین با این پویش از تجمع زیاد در روزهای تاسوعا و عاشورا جلوگیری کردیم.

وی به کمبود خون در شبکه خون‌رسانی کشوری اشاره کرد و اظهار داشت: ما یک شبکه استانی و یک شبکه خون‌رسانی کشوری داریم. الحمدلله در استان پاسخگویی به مراکز درمانی ۱۰۰ درصد است، ولی در شبکه خون‌رسانی کشوری ذخایر خونی ناکافی است.

رئیس سازمان انتقال خون استان قم از مردم استان قم به ویژه جوانان درخواست کرد تا به این پویش بپیوندند و تا اربعین حسینی به نذرشان عمل کنند که هم ذخایر خونی استان حفظ شود و هم با تمام شدن عمر سلول‌های خونی موجود در استان احساس کمبود خون نکنیم.

وی با اشاره به مسأله انتقال خون در روزهای تاسوعا و عاشورا عنوان کرد: هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورا با توجه به دیدگاه مذهبی مردم کشور، نذر اهدای خون داریم. در دو روزی که بیشتر ادارات تعطیل هستند، سازمان انتقال خون با بیش از ۹۵ درصد کارکنان فعالیت می‌کند و از صبح تا بعد از ظهر به صورت یکسره فعالیت می‌‌کند.

مرتضی نوریان از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون خبر داد و اظهار داشت: امسال با شرایط کرونایی، ضمن رعایت کامل دستورالعمل‌های مصوب وزارت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی در مرکز روح الله از ساعت هفت‌ونیم صبح تا ساعت شش بعد از ظهر به صورت یکسره در روز تاسوعا و عاشورای حسینی به عزادارانی که نیت نذر خون داشتند خدمت رسانی صورت گرفت و حدود ۸۰۰ واحد اهدای خون صورت گرفت و ۱۶ واحد نیز پلاسمای کویید ۱۹ نیز اهدا شد.

وی پویش اهدای خون را در سال‌های مختلف را مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: الحمدلله طبق آماری که ما الآن داریم نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد رشد اهدای خون داشته‌ایم، همچنین در ایام ماه محرم با افزایش نسبی اهدای خون نسبت به سال قبل مواجهه بودیم.
 
رئیس سازمان انتقال خون استان قم در انتهای بحث به دو مرکز اهدای خون فعال در استان اشاره کرد و اظهار داشت: دو مرکز اهدای خون ۱۵ خرداد و روح الله در استان فعال هستند که همه روزه آقایان و بانوان را پذیرش می‌کنند.
 
وی به تعداد دفعات اهدای خون آقایان و بانوان در سال اشاره کرد و گفت: آقایان و بانوان برای اهدای خون به صورت حضوری یا به صورت مراجعه به سایت انتقال خون، می‌توانند نوبت بگیرند، همچنین لازم به ذکر است که آقایان در سال ۴ بار و خانم‌ها در سال می‌توانند ۳ بار اهدای خون انجام دهند./ت302/ق
ارسال نظرات