۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۶۶۲۴۶۴
یادداشت؛

مدارس لاکچری و شائبه نفوذ در حوزه

مدارس لاکچری و شائبه نفوذ در حوزه
بی‌شک از حوزه علمیه لاکچری باید انتظار تربیت مرجع تقلید لاکچری، فتوای لاکچری و مقلد لاکچری داشت و البته به انتظار رئیس جمهوری لاکچری نشست هرچند عمامه به سر.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، چند سالی است برخی شخصیت های سیاسی کشور در شهر مقدس قم دست به تأسیس و راه اندازی مدارس علمیه زده اند؛ در این خصوص باید اذعان نمود که اصل رونق بخشیدن به حوزه های علمیه و توسعه ساختاری و آموزشی در ترویج فقه جعفری، جای هیچ تردیدی نیست؛ اما در این میان طمع جریان ها و احزاب سیاسی نیز  به حوزه علمیه، تهدیدی بزرگ به حساب می آید. آنچه انقلاب اسلامی برای حوزه علمیه رقم زده، ایجاد رسالت های جدید حاکمیتی و گفتمانی است؛ فرصتی پیش روی علما و نخبگان حوزه علمیه تا از جایگاه مادری حوزه علمیه به مدد انقلاب اسلامی بیایند. اما برخی ارتباطات و حضورهای نامبارک در حوزه، نه با هدف احیای فقه جعفری و استنباط احکام فقه حکومتی و یاری گری انقلاب اسلامی و حراست از اندیشه ولایت فقیه، بلکه حضور برای رسیدن به بدنه مدیریتی جمهوری اسلامی، دستیابی به کرسی های قدرت و حتی انحراف تئوریک انقلاب اسلامی است.

آنچه از شواهد پیداست، شیوه ساخت و سازهای مدارس سفارشی ـ سیاسی در قم نشان می دهد حوزه برای کارکرد دیگری انتخاب شده است؛ از ظاهر مجلل گرفته تا امکاناتی که مدارس علمیه دیگر به چشم خود ندیده اند و در مخیله علمای عامل و مراجع معظم تقلید نیز نمی گنجد: استخر و جکوزی و پول پاشی های بی حد و حصر برای درس خواندن طلبه ها، البته طیف خاصی از طلبه ها.

در این مجال چند مهم قابل یادآوری است، هم برای بدنه حوزه علمیه، هم برای فرصت طلبان از فضای معنوی و فقهی حوزه، و هم برای افکار عمومی که هر اقدامی در قم را به نام دین، حوزه و انقلاب تمام می کنند.

نخست؛ این اقدامات در حالی رخ می دهد که برخی مدارس علمیه یا خوابگاه های طلبگی از امکانات اولیه محروم هستند و فرسوده به حساب می آیند؛ چرا دلسوزان به حوزه علمیه قم و توسعه ساختاری مدارس علمیه، کمک های خیرخواهانه خود را به صورت عادلانه بین مدارس تقسیم نمی کنند؟! مگر حوزه علمیه متولی ندارد؟ شورای عالی ندارد؟ مرکز خدمات ندارد؟ چرا برای ساماندهی عادلانه مجموعه حوزه، این بودجه‌ها به مدیریت حوزه سپرده نمی شود.

اینجاست که هر یک از این اتفاقات، شائبه نفوذ را به اثبات نزدیکتر می کند. چرا که پیروزی انقلاب اسلامی، کارکردهای اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه را بیش از گذشته رخ نمایاند و روحانیت را زیر ذره بین مجامع داخلی و خارجی قرار داده است. از آن پس حوزه علمیه همواره در تیتر و تیررس رسانه ها قرار گرفته است؛ زیرا آنها دریافتند هر اتفاقی که برای انقلاب اسلامی بخواهد بیفتد، نقش و حال و روز حوزه علمیه یا حتی تصویر حوزه علمیه در اذهان عمومی، در سرنوشت انقلاب امام خمینی(ره) بی تأثیر نیست.

دوم آن که؛ احزاب برای به دست آوردن قدرت در جمهوری اسلامی هیچگاه از بررسی وضعیت حوزه غافل نبوده و تلاش می کردند طبق سلایق سیاسی خود، در دو عرصه ارتباط با حوزه و حضور در حوزه، فعالانه عمل کنند. محصول این ارتباط و حضور یا به تعبیر دقیق تر نفوذ را می توان در انحراف بیوت و مواضع آقایان منتظری و صانعی به راحتی مشاهده نمود. اگرچه با عزل منتظری از قائم مقامی و رد مرجعیت صانعی، جریان نفوذ به اهداف خود دست نیافت، ولی هزینه های بسیاری بر نظام و حوزه تحمیل کرد. این جریان نفوذ، همچنان فعالانه اهداف و برنامه های خویش را دنبال می­کند؛ جریانی خاص که به دنبال به انحراف کشیدن انگیزه های خدایی در حوزه و تهی ساختن حوزه های علمیه از تربیت رهبران انقلابی و بیدار است.

هر چند قدرت طلبی، منحصر در دنیا طلبی سیاسی و حزب گرایی مذموم نیست ولی ورود به حوزه با ساخت مدارس لاکچری، به جاه طلبی سیاسی،  حزب گرایی و سیاست زدگی به مفهوم قدرت طلبی و کشمکش های مداوم و مادام العمر نزدیک تر است تا سیاست ورزی برای خدمت و تفویض قدرت به نهاد دین.

سوم آن که؛ تحریف درس اخلاق در حوزه را می توان از رویکردهای جریان اخباری گری و سکولار دانست، فردیت بخشی به زی طلبگی و تعریف محدود این مفهوم والا برای طلاب، خود آغاز انحرافی بزرگ در قم را رقم می زند. این که همواره در دروس و جلوس، زی طلبگی صرفا به طلاب توصیه می شود و آنان را به بسنده کردن امکانات ابتدایی زندگی و تحصیلی ترغیب می کنند، خواسته یا ناخواسته دایره این مفهوم را به شدت ضیق می کند و از آن سو صاحب منصبان سیاسی خود را مخاطب «زی طلبگی» نمی دانند.

حقیقت این است که توصیه به زی طلبگی بیشتر ناظر بر نتیجه و پایان فرایند تربیت طلاب است و جایگاه هایی همچون وزارت و وکالت و ریاست جمهوری تا سخنران و استاد و نویسنده مشهور، جایگاه مخاطبین عمل به این توصیه­­هاست. نقطه مقابل زی طلبگی نیز همان زی اشرافیتی است که ممکن است یک سر آن گریم رنگ به رنگ ریش‌ باشد و یک سر دیگرش ساخت حوزه علمیه ای لاکچری در شهر فقاهت و مرجعیت. بی تردید اقدام به ساخت مدرسه لاکچری ظلمی آشکار به مفهوم زی طلبگی است. این جریان علاوه بر این که مردم را به دین و انقلاب دلسرد می کند، درون حوزه را به دوگانه «دارا و ندار» تقسیم می کند و شأن و جایگاه مرجعیت دینی و نهاد دین را زیر سؤال می برد؛ چرا که بی شک از حوزه علمیه لاکچری باید انتظار تربیت مرجع تقلید لاکچری، فتوای لاکچری و مقلد لاکچری داشت، و البته به انتظار رئیس جمهوری با «زی لاکچری» نشست حتی اگر عمامه به سر باشد./841/ی701/ف

علی اسفندیار

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
امکانات ورزشی و تفریحی اختصاصی برای اساتید محترم حوزه علمیه قم از شاید پانزده سال قبل فراهم شده است و اساتیدحوزه قم از سانس های اختصاصی استخر های رزوو شده توسط حوزه علمیه قم استفاده می فرمایند یعنی مدیریت حوزه علمیه با استخر ها قرارداد رزوو کردن استخر را بسته و سپس اساتید محترم از سانس اختصاصی استفاده می کنند و فکر می کنم بیش از پانزده سال است که این کار ادامه دارد خوب استخر مربوط الان در داخل مدرسه علمیه ساخته شده است الان چه فرقی کرده است که آن اولی عیبی ندارد ولی دومی عیب دارد؟ به همین ترتیب حوزه علمیه امام کاظم (ع) قم واقع در میدان معلم قم به کلیه طلاب اجازه داده است که از امکانات ورزشی نفریجی ساخته شده در ساختمان مرکز مدیریت حوزه علمیه قم واقع در در جمکران استفاده کنند امکاناتی مثل وسایل باشگاه بدنسازی ، پرتاب دارت، تنیس روی میز و دیگر امکانات ورزشی، خوب به جای اینکه برای استفاده از امکانات ورزشی به ساختمان مرکز مدیریت حوزه در جمکران که فاصله دوری دارد برویم چرا نباید امکانات ورزشی در داخل مدرسه ساخته شود؟ علاوه بر اینکه تقریباً تمامی موسسات حوزوی قم برای کارمندان خود ویلاها و زائرسراهای اختصاصی در بیرون از قم دارند که به نوبت در طول سال از آنها استفاده می شود استفاده از امکانات تفریحی و زائر سرای اختصاصی برای موسسات حوزوی در خارج از قم اشکالی ندارد ولی ساختن آنها در داخل مدرسه برای عموم طلاب اشکال دارد؟ مدرسه علمیه آیت الله کشمیری در شهر نجف نیز دارای امکانات سونا و جکوزی می باشد جرا به آن اعتراضی نیست؟ در متن صحبت از پول پاشی به حساب شده است،مقصود از این جمله را نفهمیدم چه کسی و در کجا پول پاشی بی حساب کرده است؟
2
0
ناشناس
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
صحبت سر استخر داشتن نیست صحبت سر فضای لاکچری برخی از مدارس می باشد
ناشناس
Sweden
۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا
بگو: چه کسی زینت‌های خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟ بگو: این نعمتها در دنیا برای اهل ایمان است

سالیان زیادی است که مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، سانس های اختصاصی استخر برای اساتید مدارس حوزه علمیه قم تدارک می بیند یعنی با قرار داد بستن با استخرها ، یک سانس اختصاصی رزوو می کنند و در اختیار اساتید حوزه علمیه قم قرار می دهند. خوب به جای اینکه در بیرون مدارس استخر بروند این استخر در داخل مدرسه ساخته شود چه اشکالی دارد؟
مدت قریب به سی سال است که مدرسه حوزه علمیه مدینه العلم آیت الله خوبی (ره) در نزدیکی ترمینال قم دارای استخر اختصاصی است (استخر مشترک بین طلاب ساکن در منازل سازمانی حوزه مدینه العلم و طلاب مدرسه است) آیا کسی اعتراض کرده است؟

مدرسه حوزه علمیه مرحوم آیت الله کشمیری در شهر نجف در خیابان نجف به کوفه، نیز دارای جکوزی و سونا و بدنسازی و ... است آیا کسی اعتراضی کرده است؟

مدرسه حوزه علمیه امام کاظم(ع) در نزدیک میدان معلم قم، سانس های اختصاصی برای استفاده از امکانات ورزشی ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در جمکران به طلاب خود می دهد (مثل باشگاه بدن سازی، پرتات دارت، تنیس روی میز، و دیگر رشته های ورزشی) یعنی طلاب مدرسه حوزه علمیه امام کاظم(ع) از میدان معلم قم باید تا جمکران بروند تا از امکانات ورزشی ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه استفاده کنند خوب چه اشکالی دارد این امکانات در داخل مدارس باشد .

مدرسه حوزه علمیه شهیدین در نزدیکی میدان معلم سالهاست که دارای اردوگاه اختصاصی برای خود در روستای گرکان است. آیا کسی به داشتن یک اردوگاه تفریحی اختصاصی برای یک مدرسه علمیه اعتراضی کرده است؟

حوزه های علمیه با کمک های مالی مستقیم دولتی برای حوزه های علمیه شیعه واقع در مناطق سنی نشین سالهاست استفاده می کنندمثل مدارس رستگاران آیا کسی اعتراضی کرده است؟

استفاده از کمک های مالی دولتی برای برگزاری مراسم یادواره شهدا در داخل مدارس علمیه چرا باعث اعتراض نمی شود؟

مقصود متن از پول پاشی بی حد و حساب در شهریه طلاب چیست؟ چه مبلغی به عنوان شهریه طلاب پرداخت شده است که ایشان از آن به عنوان پول پاشی بی حد و حساب نام برده اند.
1
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
تند نوشتی برادر
1
0
تحصيل كرده حوزه
Iran, Islamic Republic of
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
حوزه هر كاريش بكنن گدا خونه است لاكچري هم بشه باز گدا خونه است.
2
2
ناشناس
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
بی تربیت درست حرف بزن
شان حوزه بالاتر از این است که فردی مانند شما تحصیل کرده آن باشید