۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۶۲۵۹۰
نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

تعلیم و تربیت یکی از شیوه های هدایت بشر

تعلیم و تربیت یکی از شیوه های هدایت بشر
خراسان رضوی - آیت الله مصباح یزدی گفت: خداوند در قرآن تعلیم و تربیت را یکی از شیوه ها برای هدایت بیان می کند و خداوند شکر را به این خاطر از ما می خواهد، که ترقی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم اختتامیه نیمه اول دوره غیر متمرکز طرح ولایت که از طریق فضای مجازی برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم تعلیم و تربیت را یکی از شیوه ها برای هدایت انسان ها بیان می کند.

وی اظهار کرد: یکی از شیوه هایی که در قرآن برای هدایت و تعلیم و تربیت انسان ها به کار گرفته شده این است که خدا نعمت هایی از خود را یادآوری می کند، گاهی می فرماید:«وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» و گاهی می فرماید:« وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ».

آیت الله مصباح یزدی شکرگزاری را ابزار ترقی بشر بیان و ابراز کرد: براساس آشنایی که با قرآن و انس با آن داریم، سؤال هایی مطرح می شود از جمله این که چرا خدا این نعمت ها را داده است؟ برای چه داده است؟ چه انتظاری از دادن نعمت داشته است؟ با وجود این که می دانیم خدا احتیاجی به شکر ما ندارد، چرا سفارش به شکرگزاری دارد؟ و در مقابل می گوید اگر شکر نکنی عذاب می شوید.

استاد حوزه علمیه افزود: خدا رحیم بوده و بخشش از خوبی های خدا است، خداوند شکر را به این خاطر از ما می خواهد که خود ما ترقی کنیم و وقتی بیان می فرماید که ترک شکر موجب عذاب فرد می شود، می خواهد که شکرگزاری امری اختیاری باشد و به وسیله شکر زمینه پیشرفت ما فراهم می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه نعمت های دنیا برای این است که زنده بمانیم و عمر استفاده از نعمت های دنیا مانند خوردن و آشامیدن زیر صد سال است اما برخی از نعمت ها نتیجه بی نهایت دارند.

وی به تقویت انگیزه برای طی مسیر در جهت مسیر حق تأکید کرد و گفت: دراین عالم بین خیر و شر تعادل برقرار است، برای کمتر ضرر کردن انگیزه را در خود تقویت کنیم که من را وارد به پیشروی به سوی مسیر خیر کند و اگر چیزی مانع می شود را برطرف کنیم تا بتوانم در این مسیر پیش رفته و به نتیجه برسیم.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: عدم شناخت موانع، نداشتن انگیزه، نشناختن راه و انس گرفتن به لذت های زودگذر انسان را از پرداختن به چیزهای مهم منصرف می کند بنابراین سعی کنیم وظیفه را بشناسیم، راه صحیح عمل را بهتر بدانیم و چیزهایی که مانع از انجام آن می شود را دفع کنیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات