۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۶۲۶۵۸

«هم‌سایه انقلاب» منتشر شد

«هم‌سایه انقلاب» منتشر شد
کتاب «هم‌سایه انقلاب»؛ یادنامه شاعر مردمی انقلاب اسلامی مرحوم میرزاعلی زیرک به کوشش روح‌الله رشیدی و توسط انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا،کتاب «هم‌سایه انقلاب»؛ یادنامه شاعر مردمی انقلاب مرحوم میرزاعلی زیرک به کوشش روح‌الله رشیدی و توسط انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شد.

در ابتدای این کتاب که به گفته نویسنده «صرفاً بخش کوچکی از آثار قلمی آن مرحوم است»، در معرفی میرزاعلی زیرک می‌خوانیم: «اسمش در شناسنامه «علیرضا» بود، اما مردم «میرزاعلی» می‌شناختندش. خودش هم پای نوشته‌هایش، همین را می‌نوشت: «میرزاعلی زیرک».

میرزاعلی، 17 اردیبهشت سال 1317 در دامن پدر و مادری متدین، در «هریس» متولد شد. مردمانی هریس، در منطقه آذربایجان، به دیانت شهره‌اند. اهالی هریس، کشاورزی و دامداری می‌کردند و روزگار می‌گذراندند. تغییرات اقتصادی اوایل دهه چهل، خیلی زود اثرش را در زندگی روستاییان این منطقه نیز نشان داد... .

... پس از پایان خدمت سربازی، برای کمک به معاش خانواده، رفت تهران. در تهران، یک دکه اجاره کرد و به خریدوفروش مشغول شد... مدت کوتاهی پس از ازدواج، دست همسرش را گرفت و برگشت تبریز... مغازه‌ای گرفت و لبنیاتی باز کرد. چندی که گذشت، لبنیاتی را به ساندویچی تبدیل کرد.

... مغازه ساندویچی را فروخت و کمی آن سوتر در همان حوالی، مغازه کوچکی خرید و بساط نوارفروشی برپا کرد... نوارفروشی‌اش هیچ شباهتی به نوارفروشی‌های دیگر نداشت؛ آنجا فقط نوار نوحه، روضه و سخنرانی مذهبی پیدا می‌شد... او خودش راه می‌افتاد در مجالس روضه و عزاداری و سخنرانی و نوار ضبط می‌کرد. بعد، همان نوارها را می‌آورد در مغازه تکثیر می‌کرد و می‌فروخت. کم‌کم مشهور شد... با رونق نوارفروشی، مأموران رژیم پهلوی به میرزا‌علی و فعالیتش حساس شدند.. با اینکه نمی‌توانستند چیزی علیه‌اش پیدا کنند اما بارها کَت‌بسته بردندش ساواک و شهربانی برای استنطاق و ادای توضیح. به چه اتهامی؟ «به اتهام فروش نوارهای مبتذل» !

... با پیروزی انقلاب، فصل جدید حیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی میرزاعلی در نقش‌ها و تکالیف جدید آغاز شد... راه‌اندازی کتابخانه و تشکیل گروه سرود در مسجد، عرصه مهمی بود که بچه‌های مسجد با کمک و همراهی میرزاعلی گشودند. میرزاعلی، قریحه ادبی جوشنده‌ای داشت. گروه سرود مسجد، به پشتوانه شعرهای آهنگین و حماسی میرزاعلی پا گرفت.

... شد شاعر انقلاب. شاعر همه روزهای انقلاب و نه شاعر ویترین و تریبون. بلندگو به دست، سینه‌اش را می‌داد جلو و سرش را بالا می‌گرفت و شعار می‌داد. شعارها را خودش می‌ساخت... آن سال‌ها، ضدانقلاب جری‌تر شده بود و چنگ به صورت انقلاب مردم می‌انداخت... میرزاعلی، در دل این التهابات، شده بود یکی از ارکان تهییج مردم علیه ضدانقلاب. با شعر و شعارش، شور می‌داد و انرژی می‌بخشید...».

در بخشی دیگر دیگر از کتاب درباره اشعار مرحوم میرزاعلی زیرک که به دلیل فعالیت‌های انقلابی‌اش، هدف ترور نافرجام ضدانقلاب هم قرار گرفته بود، چنین آمده است: «شعر میرزاعلی، بی‌آنکه پیچیدگی‌های فلسفی‌نما و پیرایه‌های دل‌آزار شعرای پُرمدعا را داشته باشد، انعکاس‌دهنده صاف و ساده و صادق باورها و احساسات مردمی بود که با آنها زندگی می‌کرد... در کنار اینها، رویکردش در شعر، محدود و محصور به موضوعاتی صرفاً سیاسی نبود. از 29 بهمن و 22 بهمن و 12 فروردین و 13 آبان گرفته تا شهدای ترور، جبهه‌های جنگ، مرام امام امت، مستضعفین، عدالت‌خواهی، نقد سیرة مسئولان و دادخواهی مظلومین و... همگی در کلام او جایگاه داشت. اصلاً انقلاب را به تمام معنا، انقلاب می‌دانست. برای حفظ خط و اندیشه امام کوشا بود و جسور. بی‌واهمه انذار می‌داد به صاحبان قدرت و هزینه‌اش را هم می‌داد.»

بخش اول این کتاب، مروری است بر زندگی مرحوم زیرک؛ شاعر مردمی انقلاب اسلامی و در فصل دوم هم بخشی از اشعار ترکی و فارسی این شاعر انقلاب آمده است. فصل پایانی کتاب نیز به تصاویر و اسناد فعالیت‌های میرزاعلی زیرک اختصاص دارد.

کتاب «هم‌سایه انقلاب» به اهتمام روح‌الله رشیدی، در 200صفحه، تیراژ 1000نسخه و با قیمت 22هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقمندان جهت تهیه این کتاب‌ها علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی @raheyarpub و سایت ammaryar.ir  مراجعه کنند./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات