۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۶۲۶۶۱

دخترانی که سر از داعش درآوردند

دخترانی که سر از داعش درآوردند
کتاب "دوخواهر"، ماجرای دو خواهر نوجوان با نام‌های لیلا و آیان روایت شده است که زندگی راحت خود را در نروژ رها می‌کنند تا همسران داعش شوند.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، روایت‌های مختلفی از زنان گرفتار داعش یا سرسپرده داعش تاکنون منتشر شده است؛ روایت‌هایی که حقایق تکان‌دهنده بسیاری را در خود نهفته دارند. یکی از این روایت‌ها کتاب «دو خواهر»، نوشته آسنه سیرستاد، نویسنده نروژی است که توسط الهام سادات یاسینی منتشر و از سوی نشر کتابستان معرفت منتشر شده است.

آسنه سیرستاد، نویسنده نروژی است که سال‌ها روزنامه‌نگار جنگی بوده است. وی در «دو خواهر» ماجرای واقعی دو خواهر نوجوان با نام‌های لیلا و آیان را روایت کرده است که زندگی راحت خود را در نروژ رها می‌کنند تا همسران داعش شوند.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده به این سوال پاسخ دهد که چه عواملی باعث می‌شود مردم عادی به تروریست تبدیل شوند؟

حاتم ابتسام، نویسنده این کتاب، در یادداشتی که درباره این کتاب نوشته است، چنین می گوید:

چه شد که دخترانی مسلمان خوگرفته به فرهنگ غربی با رفاهی نسبی و زندگی آرام در اروپا ناگهان سر از سرزمین‌های داعش درآوردند و همسر داعشیانی شدند که کمر به کشتار آدمیان بسته بودند؟ این موضوع همچنان از پربسامدترین پرسش‌های این روزهاست و موضوع بسیاری از کتاب‌های تحقیقی و بررسی روزنامه‌نگاران حرفه‌ای قرار گرفته است.

تاکنون کتاب‌های زیادی در این موضوع نوشته نشده است، اما همین چند مورد نتایج جذاب و شگفت‌انگیزی داشته‌‌اند. کتاب‌هایی خواندنی که تا حدی توانسته‌اند روی نقاط تاریک فرایند جذب و قدرت‌گیری داعش نوری بیفکنند.

یکی از این کتاب‌ها به نام «دو خواهر» که روزنامه‌نگاری نروژی «آسنه میرستاد» آن را تدوین کرده است، به داستان واقعی دو دختر پرداخته است که به نیت رفتن به مدرسه از خانه خارج شدند، ولی بعداً اعلام کردند برای بودن کنار داعش به سوریه رفته‌اند. این شوک بزرگ ابتدای راه تحقیق نویسنده و پدر آن دو دختر شده است.

آسنه میرستاد با گفت‌وگو با افراد مختلف و سفر به سرزمین داعش و با تحقیقات فراوان، گذشته و حال این دو خواهر را موشکافی کرده و همراه پدر آن دو به جست‌وجوی آن‌ها رفته است.

انتشارات کتابستان معرفت که قبل از این هم در موضوع داعش و داعشیان کتاب‌هایی را عرضه کرده بود، این بار دو خواهر را در 384 صفحه در قطع رقعی و با قیمت 55 هزار تومان روانه بازار کرده است.

«به من گفتند تنها بیا»، «چایت را من شیرین می‌کنم» و «عاشق داعشی من» از کتاب‌هایی است که کتابستان معرفت قبلاً در این موضوع چاپ کرده است.

به‌زودی کتاب دیگری در همین موضوع با عنوان «مهمان‌خانه بیوه‌های جوان» از سوی همین ناشر عرضه می‌شود که نویسنده آن تلاش کرده روایت‌هایی متفاوت از زنانی از سراسر جهان را گردآوری کند و پاسخی به چرایی و چگونگی پیوستن زنان به داعش بدهد. این کتاب را «آزاده معاونی» نویسنده ایرانی ـ امریکایی نوشته است و به کوشش«معصومه فخار موحد» و «احمد قدیمی» ترجمه شده است./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات