۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۶۲۸۰۱

آغاز به کار همایش ملی "معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها"

آغاز به کار همایش ملی
آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن همایش های دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها» صبح امروز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن همایش های دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی، نجف لک زایی و محمدتقی سبحانی نیا در این مراسم حضور داشتند.

تفسیرهای غلط از دین؛ عامل اساسی گرایش به معنویت های نوظهور

حجت الاسلام سبحانی نیا در ابتدای این مراسم بیان کرد: یکی از عوامل گسترش معنویت های نوظهور در جامعه، نوع کژتابی ها و کجروی های موجود در باورها و رفتارهای دینی جامعه ما است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت توجه متولیان و مسؤولان به زمینه های گسترش معنویت های نوظهور خاطرنشان کرد: امروز در جامعه ما از بنیان های معرفت دینی تفسیرهایی ارائه می شود که متأسفانه زمینه های گرایش به سوی معنویت های نوظهور را افزایش می دهد و ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز افراد متدین بیشتر در معرض خطر گرایش به سوی معنویت های نوظهور قرار دارند، عنوان کرد: غالب افرادی که به سوی معنویت های نوظهور گرایش پیدا می کنند نسل جوان و خانواده های متدینی هستند که رویکردهای دینی شان با تفسیرهای غلط از دین آمیخته بوده و همین موضوع زمینه پذیرش چنین گرایش هایی را برایشان فراهم آورده است.

وی لزوم فعالیت های علمی پژوهشگران، محققان و اساتید را در عرصه معنویت های نوظهور مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: ما در قطب تعمیق باورهای دینی به دنبال ادامه و امتداد پژوهش ها در زمینه معنویت های نوظهور هستیم و تنها به این همایش ملی بسنده نخواهیم کرد، بلکه در آینده ای نزدیک کارهای بزرگی را در سطوح بین المللی انجام خواهیم داد.

سبک ارائه دین نیز باید متناسب با مقتضیات روز باشد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین واعظی در این مراسم با بیان اینکه نحوه ارائه معنویت و دین برای لایه های مختلف جامعه باید نوگرایانه و همسو با دغدغه ها، سؤالات و مقتضیات زمان باشد، بر ضرورت مخاطب شناسی در ارائه محتواهای دینی و معرفتی تأکید و عنوان کرد: ما باید در نظر داشته باشیم که امروز ضرورت دارد حسب نیاز، ظرفیت و دغدغه های مخاطب محتواهای دینی و معنوی را ارائه کنیم، زیرا نسل امروز با نسل دیروز تفاوت دارد، از این رو سبک ارائه دین نیز باید متناسب با تحولات صورت گرفته، تغییر کند تا از جذابیت برخوردار باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما در صد سال گذشته شاهد رویکردی در نواندیشی دینی هستیم که به دنبال ارائه قرائتی از دین است که این قرائت شامل الهیات متفاوتی از شاکله مقبول در میان علمای شیعه و سنی بوده و متأثر از الهیات لیبرالی قرن نوزدهم است.

وی افزود: الهیات لیبرالی قرن نوزدهم با قرائت تاریخی و انتقادی متون مقدس، کانون ثقل توجه خود را بشری دانستن این متون قرار داد و آنچه که الهی و وحی تلقی می شد نگارش انسان هایی بعضاً ناشناخته معرفی می کرد؛ این جریان متون وحیانی و مقدس را یک متن تاریخی و انسان نگاشت تلقی می کند؛ به عبارت دیگر در نو اندیشی برخی قرائت های نواندیشانه، شاهد آن هستیم که نوعی وحی شناسی ارائه می شود که از وحی تلاوتی و رسالتی فاصله گرفته و قرآن را به عنوان قرائت نبوی از جهان تلقی می کند و از این طریق می گویند قرآن ناظر به همان برهه از تاریخ صدر اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی به آسیب های نگاه تاریخی و محدود به دین و شریعت اشاره کرد و ابراز داشت: تأکید بر قرائت انسانی از دین که در السنه برخی نواندیشان دین است، دین را از خاصیت جهت دهی به بشر تهی می کند.

همایش "معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقد ها" در سطح بین المللی برگزار می شود

همچنین هادی وکیلی دبیر علمی این همایش به ارائه گزارشی از روند فعالیت های صورت گرفته در این همایش ملی پرداخت و گفت: حدود 4 هزار گروه در زمینه معنویت های نوظهور فعال هستند و طبق گفته کارشناسان اگر گروه های ژاپنی را اضافه کنیم تعدادشان به بیش از 200 هزار گروه خواهد رسید.

وی بر ضرورت پرداختن به شاخصه ها و نقدهای معنویت های نوظهور در عرصه بین المللی تأکید کرد و ادامه داد: درصدد آن هستیم در آینده ای نزدیک این همایش را در سطح بین المللی با حضور پژوهشگران بزرگ برگزار کنیم.

وکیلی با اشاره به لزوم وجود مرکزی در کشور برای پرداختن به مسأله معنویت های نوظهور از طریق مطالعات تجربه محور بیان کرد: امروز باید مرکز مطالعاتی وجود داشته باشد تا با فعالیت های علمی، جنبش ها و فرقه ها را مورد بررسی قرار دهد، از این رو فضلای حوزوی که با گلوگاه های تصمیم گیری در کشور ارتباط دارند باید در این رابطه وارد رایزنی شوند.

دبیر علمی نخستین همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها خاطرنشان کرد: امروز باید به اندازه ای تلاش داشته باشیم که مسأله معنویت های نوظهور به یک رشته علمی تبدیل شده و در دانشگاه ها مورد تحصیل و تدریس قرار گیرد.

گفتنی است، این همایش ملی از امروز آغاز شده و کار خود را در کمیسیون های تخصصی «نقد آموزه ها»، «گونه شناسی، شاخصه های کلی، ارتباط با معنویت اسلامی»، «نقد شخصیت ها و جریان ها» و «آسیب شناسی و شیوه های مواجهه» تا روز پنج شنبه ادامه می دهد.

قابل ذکر است، آیین اختتامیه این همایش ملی روز پنجشنبه 20 شهریورماه سال جاری از ساعت 11:30 الی 13 با ارائه گزارش پنل های تخصصی توسط هادی وکیلی و ابراهیم علی پور به کار خود پایان خواهد داد./841/

ارسال نظرات