۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۶۲۸۴۷

نگاهی به کتاب سیه رویان؛ بررسی ویژگی‌های دشمنان امام حسین

نگاهی به کتاب سیه رویان؛ بررسی ویژگی‌های دشمنان امام حسین
انتشارات جمکران کتاب سیه رویان را که به بررسی ویژگی های دشمنان سید الشهدا پرداخته به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات مسجد مقدس جمکران به مناسبت ایام عزاداری محرم کتاب “سیه رویان (بررسی ویژگی‌های دشمنان امام حسین علیه‌السلام)” نوشته محمدعلی جابری، را به کتاب‌فروشی‌ها آورد.

در مقدمه کتاب درباره ویژگی‌های دشمنان امام حسین علیه‌السلام چنین می خوانیم:

برای اینکه شناخت درستی از حسین (علیه‌السلام) و عاشورایش داشته باشیم باید دو سوی ماجرا را باهم ببینیم. عاشورا شناسی بدون شناخت دشمنان حسین (علیه‌السلام) راه به‌جایی نمی‌برد. بالاخره یک‌سوی ماجرا را کسانی تشکیل می‌دادند که برای نزدیک شدن به خدای خود در ریختن خون حسین (علیه‌السلام) از هم سبقت می‌گرفتند. برای فهم بهتر عاشورا باید از لایه‌های روییِ شخصیت دشمنان حضرت عبور کنیم و به بررسی لایه‌های زیرین شخصیت آنان بپردازیم. اگر چنین نکنیم چه‌بسا هرگاه که زیارت عاشورا می‌خوانیم، شمر از همان عالم برزخ صدایش را بلند کند: تو دیگر چرا لعنت می‌کنی؟! تو که از خودمانی.

دشمنان حسین (علیه‌السلام) را باید شناخت تا مبادا آن‌ها ما را خودمانی حساب کنند تا مبادا اخلاق و منِشمان کپی برابر اصل لشکر عمر سعد باشد. جبهه مقابل حسین (علیه‌السلام) را باید شناخت تا تکلیفمان را با خودمان یکسره کنیم؛ در نیمه حسینی عالم هستیم یا نیمه یزیدی.

ساختار کتاب:

نگارنده در این کتاب یازده ویژگی را برای دشمنان امام حسین برمی‌شمارد و در ادامه این چنین می‌نویسد:

جهل، دنیاگرایی، دین‌فروشی، نفاق، ترس، موعظه ناپذیری، پیروی از شیطان، فساد و فحشا، حرام‌خواری، پیوند با گناه و دوری از قرآن و سنت

برشی از کتاب:

وی درباره حرام‌خواری در صفحه 90 چنین می‌نویسد: بدبخت شدن با یک وعده غذا، دیگران را هم همین لقمه حرام زمین می‌زند. همین که جان انسان آلوده به لقمه حرام شد، استعداد هر کاری حتی دین‌فروشی را هم پیدا می‌کند. داستان شریک بن عبدالله نخعی، گواه خوبی بر این مطلب است:

روزی شریک بن عبدالله نزد خلیفه وقت، مهدی عباسی آمد؛ مهدی او را وادار کرد که یکی از سه چیز را قبول کند: یا معلم فرزندانش شود، یا قضاوت شهر کوفه را بپذیرد یا اینکه یک بار از غذای او بخورد. به خیال خودش راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین را انتخاب کرد، حالا که مجبورم، همین امروز را مهمان شما باشم. خلیفه دستور داد غذایی لذیذ

آماده کردند. بعد از جمع کردن سفره، آشپز به مهدی گفت: این پیرمرد دیگر روی سعادت را نمی‌بیند. اتفاقاً همین اتفاق هم افتاد؛ بعد از صرف یک وعده غذای حرام خلیفه، دیگر دلش اسیر دنیا شد؛ هم قضاوت را قبول کرد و هم معلمی بچه‌های مهدی را.

بعد از ورود شریک به دستگاه خلافت روزی برای دریافت حقوقش مراجعه کرده بود؛ مأمور دیوان کمی از حقوقش را پرداخت نکرد؛ وقتی شریک اعتراض کرد، گفت: مگر به ما پارچه فروخته‌ای؟! شریک هم پاسخ داد: بزرگ‌تر از پارچه را به شما فروخته‌ام، دینم را به شما فروختم.

ویژگی کتاب:

این اثر دارای متنی روان و ساده می‌باشد و هر خواننده‌ای با هر میزان اطلاعاتی می‌تواند از آن بهره ببرد. در پس این روان نویسی نکاتی را گوشزد می‌کند که متأسفانه بعضی از مردم در روزمره زندگی خود، آن را انجام می‌دهند که شاید همین اعمال را دشمنان امام انجام می‌دادند و اشخاصی که ادعای محبت امام را دارند از این اعمال دوری بجویند.

موسسه انتشارات مسجد مقدس جمکران کتاب “سیه رویان (بررسی ویژگی‌های دشمنان امام حسین علیه‌السلام)” نوشته محمدعلی جابری، را در 112 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 12000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند./826/ن601/ق

ارسال نظرات