۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۶۲۸۷۵
آیت الله حسینی بوشهری:

درس و بحث با بیماری کرونا تعطیل نمی‌شود

درس و بحث با بیماری کرونا تعطیل نمی‌شود
آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر ضرورت تلاش علمی خاطر نشان کرد: در زمانی که کسب و کار ها تعطیل نشده اند و خود را با شرایط وفق داده اند علم آموزی نباید تعطیل شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در سخنانی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه به مراجع بزرگوار تقلید، رهبر معظم انقلاب، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه بیان کرد: امسال سال تحصیلی ما در ایام عزداری و سوگواری آل الله آغاز شد و ان شاءالله امیدواریم به برکت خون شهدای کربلا و با مدد و عنایت اهل بیت «علیهم السّلام»، سال پر خیر و برکتی در عرصه علم و دانش و تحقیق و تعلیم و تربیت ان شاءالله داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش علمی بزرگان حوزه در ادوار تاریخی گفت: حوزه های علمیه ما هیچ گاه از عرصه علم و دانش خود را کنار نکشیدند و در شرایط سخت و دشوار که زندگی عالمان و بزرگان ما نشان می‌دهد، به تربیت نفوس پرداختند و شاگردانی را پرورش داده اند، علمای بزرگواری را ما در طول تاریخ داشته‌ایم که این ها به شهادت رسیده‌اند و در حقیقت عرصه علم و دانش را رها نکردند.

آیت الله حسینی بوشهری شرایط امروز جامعه را به جهت فراگیری بیماری کرونا در جهان استثنائی خواند و اظهار داشت: انتظاری که ما از اساتید محترم داریم این است که مشوق طلاب باشند گرچه شرایط امروز ما یک شرایط استثنایی است یعنی شرایط این ویروس مهلکی که در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است و همه عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و تمام مسائل زندگی جوامع بشری را تحت تأثیر قرار داده است.

وی خواستار برگزاری دروس به صورت حضوری در صورت امکان شد و افزود: ما در این شرایط درس و بحث حوزه را آغاز می کنیم، ولی به فضل و عنایات الهی امیدواریم با جدیّت در استان‌هایی که مقدور است به صورت حضوری درس برگزار کنند مدیران مراکز استانی ما اهتمام بورزند در برگزاری درس‌ها و در مکان‌هایی که امکان برگزاری دروس به صورت حضوری به تمام معنا نیست به صورت تلفیقی برگزار کنند و در جایی که امکان برگزاری تلفیقی نیست حداقل به صورت مجازی برگزار کنند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه حضور و غیاب را در جهت حفظ نظم و نظام حوزه دانست و افزود: گرچه طلاب مقید هستند و نیازی به حضور و غیاب به آن معنا نیست، چون عرصه علم عرصه‌ای است که همه دنبال می کنند، اما در عین حال حضور و غیاب برای این است که نظم و نظام حوزه حفظ بشود و در حقیقت ما بتوانیم در پایان سال تحصیلی، کارنامه درستی از دروس حوزوی ارائه بدهیم. ان شاءالله طلاب هم مقید باشند در درس‌ها چه حضوری، چه تلفیقی و چه به صورت مجازی ان شاءالله با جدیت شرکت کنند.

وی به سخنان حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: ایشان به نکته مهمی اشاره کردند و آن نکته این است که ما در کنار درس باید عرصه اخلاق را هم روی آن عنایت لازم داشته باشیم، لذا اساتید محترم حداقل هفته‌ای یک جلسه قبل از درس اختصاص بدهند به مباحث اخلاقی و ما ان شاءالله حوزه پر رونق و با نشاطی داشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری برگزاری دروس را با توجه به شرایط موجود لازم برشمرد و بیان کرد: این ویروس کرونا معلوم نیست که به این زودی‌ها شرش از جهان دور بشود و حالا تا پیدا شدن واکسن و درمان و معالجه مناسب باید زندگی‌مان را چه زندگی فردی و چه زندگی اجتماعی و چه درس و بحث را منطبق کنیم با همین شرایط موجود و همین طور که مردم کسب و کارشان را تعطیل نکردند و تا آنجایی که توانسته‌اند با رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌های لازم به کسب و کارشان پرداختند.

وی افزود: اهمیت علم بالاتر از همه اینگونه مسائل است، جامعه‌ای که علم و دانش و اخلاق در آن نباشد، آن جامعه، جامعه مرده‌ای است و طلاب ما و اساتید ما و فضلای ما که هدایتگران جامعه هستند هرچه اندوخته‌های علمی‌شان را بیشتر کنند، طبعاً نفع رسانی آنها به جامعه بیشتر خواهد بود.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ضمن تقدیر و تشکر ویژه از طلاب عزیز جهادی و کادر درمان گفت: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس با حضور جدی‌شان در عرصه‌های جنگ در کنار رزمندگان ایستادند و قرار گرفتند و به شهادت رسیدند و جنگ را به پیروزی رساندند، در عرصه سلامت هم همچنان مانند گذشته این روحیه جهادی‌‌شان را برای حفظ و سلامت مردم ادامه بدهند.

وی تلاش در عرصه علم و تهذیب را با تلاش در عرصه خدمت رسانی به مردم غیر منافات عنوان کرد و گفت: در بیانات نبی اکرم «ص» و اهل بیت عصمت و طهارت «س» هم سفارش به علم و دانش شده و هم سفارش به کمک به آحاد بشری به خصوص مؤمنین و متدینین.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان برای جدیت علمی طلاب در سال جدید ابراز امیدواری کرد وگفت: ان‌شاءالله استان‌ ها و حوزه علمیه قم  از نظر درس و بحث فعال باشند، همانگونه که آموزش و پرورش با جدّیت تحصیل دانش‌آموزان را پیگیری می‌کند، مراکز دانشگاهی با جدّیت در حال پیگیری هستند که عرصه علمی بر زمین نماند، ان شاء الله حوزویان ما هم مسأله را جدی تلقی کنند و حتی‌المقدور تا آنجایی که ممکن است به صورت حضوری کلاس‌ها را برگزار کنند و اگر نشد به شکل‌های دیگری که اشاره کردم.

وی افزود: سال تحصیلی پر خیر و برکتی را برای همه بزرگان، برای همه اساتید، افاضل و طلاب عزیز آرزومندم./1370/ت304/ف

ارسال نظرات