۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۶۲۹۲۴
در نشست راهکارهای تسهیل فرزندآوری مطرح شد؛

انتقاد پژوهشگر حوزه جمعیت از بی تفاوتی به وضعیت فاجعه بار سقط جنین

انتقاد پژوهشگر حوزه جمعیت از بی تفاوتی به وضعیت فاجعه بار سقط جنین
حجت الاسلام ندیمی گفت: جوجه‌های یک روزه را زیر خاک کردند و همه صدایشان درآمد، ولی چرا مردم نسبت به ۳۵۰ هزار سقط جنین به صورت سالانه حرفی نمی‌زند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام‌ محمدحسین ندیمی، مسؤول مؤسسه اندیشۀ مسطور در نشست هم‌اندیشی «راهکارهای مردمیِ تسهیل فرزندآوری» که پیش از ظهر امروز توسط دفتر قمِ مؤسسۀ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: اگر ما هیچ آمار و شاخصۀ جمعیتی نداشتیم، همین کلام حضرت آقا که فرمودند، وقتی انسان به عمق کاهش جمعیت پی می‌برد، تن انسان می‌لرزد، برای اینکه ما به فکر فرو رویم کافی بود.

وی مشکلات جامعه را مانعی بر سر تبلیغ فرزندآوری دانست و تصریح کرد: ما اگر حرف از فرزندآوری بزنیم هم نتیجه‌ای ندارد؛ ما باید به گونه‌ای غیر مستقیم خانواده‌ها را به سمت فرزندآوری تشویق کنیم و با اجرای برنامه‌های تلویزیونی و حمایت از مادرانی که چندین فرزند به دنیا آورده اند، دیگران را به این فرهنگ راغب کنیم.

مسؤول مؤسسه اندیشۀ مسطور با اشاره بی‌توجهی نسبت به سقط جنین عنوان کرد: ما برای کاهش آمار قربانیان کرونا خیلی تلاش کردیم، ولی سؤال من این است که وقتی هزاران نفر به بدترین صورت قتل عام می‌شوند، چرا صدای کسی در نمی‌آید؛ جوجه‌های یک روزه را زیر خاک کردند و همه صدایشان درآمد، چرا مردم نسبت به 350 هزار سقط جنین به صورت سالانه حرفی نمی‌زند.

وی افزود: در کشوری که به راحتی پلیس آن کشور مردم سیاه‌پوست را از بین می‌برد، قانون تصویب می‌کنند که هرکس اقدام به سقط جنین کند، 10 سال و هرکس این کار را انجام دهد، 99 سال زندانی می‌شود؛ بعد در کشور ما به راحتی یک شخص بچۀ خود را به عنوان یک شیء سقط می‌کند و انگار نه انگار که قتلی صورت پذیرفته است.

حجت الاسلام ندیمی اظهار داشت: در جامعه ما آیا نقش یک منشی بالاتر است یا نقش مادر؟ بهشت زیر پای مادری است که راننده است یا بهشت زیر پای کسی است که تربیت می‌کند؟ آیا پیام عاشورا را یک زن به گوش مردم نرساند؟ ما باید نقش اصلی زن را در جامعه بیان کنیم.

وی ضمن توضیح زندگی خانواده‌هایی که نابارور هستند و لزوم پرداختن به آنها گفت: ناباروری عنوان یک بیماری، شناخته نشده است و به همین خاطر مبلغی برای درمان آن به مردم داده نمی‌شود؛ اگر مشکل این افراد حل شود، اینها معمولا چندقلوزا هستند و اتفاقا به فرزند هم علاقۀ زیادی دارند که بخش زیادی از مشکل پیری جمعیت حل می‌شود.

پژوهشگر حوزۀ جمعیت در بحث مطالبه‌گری ابراز کرد: شاید ما نباید به سراغ باعث و بانی این کار برویم، ولی آیا الان هم نباید خائنینی که نمی‌خواهند متوجه پیری جمعیت ایران باشند را نقد کرد؟ آیا کسی که 200 میلیارد بودجۀ مرتبط با این قضیه را اسراف می‌کند نباید مورد بازخواست قرار گیرد؟ چرا در همین هفتۀ اخیر، تنها مؤسسۀ مطالعاتی حوزۀ جمعیت تعطیل شد؟ اینها موضوعاتی است که باید پاسخ داده شود.

وی با اشاره به نقش صداوسیما در تبلیغ فرزندآوری خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و صداوسیما نقش بسیار مهمی در فرهنگ‌سازی دارند و می‌توانند با ساختن فیلم، خوبی‌های خانواده‌های پرجمعیت را به مردم نشان دهند؛ البته چندین برنامه با حضور مادران نخبه که بیش از 4 فرزند هم داشتند به روی آنتن رفت که بازخورد خوبی داشت و از این قبیل برنامه‌ها باید افزایش پیدا کند./پ202/ق

ارسال نظرات